از گرمای تابستان به کدام بخش‌های ایران پناه ببریم؟

کجا باید برم؟

هوا طوری گرم شده که به قول شاعر نفس کشیدن سخت است. تابستان دارد با همه ظرفیت کار می‌کند و حتی در برخی استان‌ها ساعت اداری تغییر کرده تا در مصرف برق صرفه‌جویی شود. دیگر خبری از شوخی بی‌مزه خاموش کردن کولر توسط پدرها در فضای مجازی نیست، چون در این شرایط خاموش کردن کولر حتی شوخی‌اش هم خوب نیست. یکی از راه‌های فرار از گرما، سفر به نقاط سردسیر است. کاری که در میان عشایر رواج دارد. در کنار معرفی شبستر در بخش دیگر ضمیمه در این گزارش مروری بر خنک‌ترین استان‌های ایران و جاذبه‌های گردشگری‌شان خواهیم داشت.
کد خبر: ۱۲۱۵۴۴۵

تبریز را به خاطر بسپار
استانی خنک و سرشار از تاریخ

در روزهای آینده حدودا چه دمایی دارد؟
۱۴ تا ۳۳ درجه سانتی‌گراد
چه بخش‌هایی از استان را حتما ببینیم؟ طبیعتا کلانشهر تبریز به عنوان مرکز استان و یکی از بزرگ‌ترین شهرهای ایران مهم‌ترین مقصد گردشگری استان آذربایجان شرقی است. مساجد تاریخی تبریز از جمله اماکنی است که نباید در دیدن‌شان تردید کنید و مسجد استاد و شاگرد، مسجد علی شاه، مسجد جامع تبریز و مسجد کبود مهم‌ترین‌هایش است. تبریز خانه‌های تاریخی فراوانی هم دارد که قدمت بیشترشان به دوران قاجار می‌رسد و تاکنون بیش از ۶۰۰خانه تاریخی در این شهر کشف شده است. خانه اردوبای، خانه امیرنظام گروسی، خانه بهنام، خانه پروین اعتصامی و خانه ستارخان برخی از این خانه‌ها هستند که به جز ارزش تاریخی، از لحاظ معماری نیز حائز اهمیت هستند و اگر به این هنر علاقه داشته باشید، از تبریز دست خالی برنمی‌گردید. اما برای آشنایی بهتر با مردم و فرهنگ این شهر، می‌توانید محله گردی کنید و محله‌های دوه‌چی، نوبر و امیرخیز را ببینید که از قدیمی‌ترین محلات تبریز هستند. پارک شاه‌گلی یا همان ائل‌گلی هم مشهورترین مکان تفریحی تبریز به حساب می‌آید. به جز تبریز، در این استان خنک می‌توانید در شهرهای مرند، میانه، شبستر، جلفا و مراغه گردش کنید و البته شهرستان بناب با کباب‌های مخصوصش منتظر شماست.

آذربایجان غربی هوای دلچسبی دارد
دریاچه‌ای که دوباره پر شد

در روزهای آینده حدودا چه دمایی دارد؟
۱۴ تا ۳۲ درجه سانتی‌گراد
چه بخش‌هایی از استان را حتما ببینیم؟ ارومیه، دیگر شهر خنک شمال غربی کشور است که پیشینه بسیار زیادی دارد و برخی قدمت آن را به هزاره دوم قبل از میلاد مسیح نسبت می‌دهند. از جمله جاذبه‌های گردشگری ارومیه موسیقی عاشیقی آن است که بسیاری از کارشناسان آن را اصیل‌ترین نوع مکتب عاشیقی می‌دانند. اما مهم‌ترین جاذبه ارومیه طبیعتا دریاچه ارومیه است که در سال‌های اخیر نام آن را بیشتر در اخبار می‌شنویم و خشک و کم آب شدن آن به عنوان یکی از مشکلات محیط ‌زیستی منطقه مطرح بوده است، اما این روزها و پس از بارندگی‌های ابتدایی سال، دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران حال خوبی دارد و نسبتا پرآب است. ارومیه هم مانند تبریز تعدادی خانه تاریخی دارد و مساجد قدیمی و کلیساهای این شهر نیز مکان‌های خوبی برای بازدید هستند. خوی، سلماس، مهاباد و میاندوآب دیگر شهرهای مهم استان آذربایجان غربی هستند که می‌توانید در سفرتان سری به آنها هم بزنید، به ویژه شهر خوی که دومین شهر بزرگ استان است و آرامگاه شمس تبریزی نیز در آن قرار دارد.

اردبیل، استانی که هوای خنکش زبانزد است
آب گرم در هوای خنک

در روزهای آینده حدودا چه دمایی دارد؟
۱۱ تا ۲۶ درجه سانتی‌گراد
چه بخش‌هایی از استان را حتما ببینیم؟ اردبیل از خنک‌ترین مناطق کشور در این روزهاست و اگر می‌خواهید خنک شوید، در انتخابش به عنوان مقصد سفر تردید نکنید. اردبیل به دلیل قرار گرفتن در ارتفاع 1۵۰۰ متری از سطح دریا و مجاورت با کوه‌های تالش و سبلان دمای پایینی دارد. اردبیل تمدنی حداقل 3000 ساله در حاشیه جاده ابریشم دارد و به همین دلیل بیشتر جاذبه‌های گردشگری آن را آثار تاریخی تشکیل می‌دهد. مزار شیخ صفی‌الدین اردبیلی، از صوفیان و پایه‌گذار خانقاه صفوی در اردبیل یکی از بناهای مشهور این شهر است.
مسجد جمعه و بازار تاریخی اردبیل هم به نوبه خود دیدنی هستند. همچنین تعداد زیادی گرمابه از دوران صفویه و قاجار به یادگار مانده که می‌تواند برای علاقه‌مندان به تاریخ جالب توجه باشد. دریاچه شورابیل و دامنه کوهستان سبلان هم برای طبیعت‌بازها مناسب است. به جز مرکز استان، شهرستان سرعین نیز با داشتن چشمه‌های آب گرم، سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. خلخال و پارس‌آباد دیگر شهرهای مهم اردبیل هستند و البته شهر مشگین‌شهر نیز جذابیت‌های ویژه خود را دارد، شهری که پل معلق آن را حتما در سلفی‌های اینستاگرامی ملت دیده‌اید.

زنجان، استان معماری‌های جذاب
خنک و خوش آب و هوا

در روزهای آینده حدودا چه دمایی دارد؟
۹ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد
چه بخش‌هایی از استان را حتما ببینیم؟ زنجان هم از شهرهای خنک ایران است که بازار زنجان به عنوان طولانی‌ترین بازار ایران یکی از جاذبه‌های گردشگری آن به شمار می‌آید. قدمت این بازار به دوران قاجار می‌رسد و از لحاظ معماری نیز بنای ارزشمندی محسوب می‌شود. مسجد جامع زنجان هم دیگر بنای تاریخی و مهم شهر است که معماری خاص و چشم‌نوازی دارد. زنجان بزرگ‌ترین ساعت آفتابی ایران را هم دارد که در دانشگاه این شهر است. اما شاید بتوان گفت مهم‌ترین جاذبه گردشگری زنجان، بیرون از شهر و در شهر سلطانیه قرار دارد. گبند سلطانیه که آرامگاه سلطان محمد خدابنده است، از آثار مهم معماری ایرانی ـ اسلامی به شمار می‌رود و در فهرست آثار میراث جهانی هم به ثبت رسیده است. این گنبد که سومین گنبد بزرگ جهان است، روی یک بنای هشت‌ضلعی قرار گرفته و در دور آن نیز هشت مناره ساخته شده است. گنبد سلطانیه شامل سه بخش اصلی ورودی، تربت‌خانه و سردابه است و از جمله مکان‌هایی است که دیدن آن برای هر ایرانی از نان شب واجب‌تر است. ابهر، طارم و خدابنده دیگر شهرستان‌های مهم استان زنجان هستند.

همدان مقصدی با تفریحات متفاوت
از غارنوردی تا زیپ‌لاین

در روزهای آینده حدودا چه دمایی دارد؟
۹ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد
چه بخش‌هایی از استان را حتما ببینیم؟ همدان باتوجه به نزدیکی به تهران و جاذبه‌های گردشگری متنوعی که دارد، سالانه میزبان گردشگران زیادی است و نیاز چندانی به معرفی ندارد. همدان با توجه به آب و هوای سردسیری‌اش دقیقا در همین فصل می‌تواند مقصد سفر شما قرار گیرد. غار علیصدر مشهورترین جای دیدنی همدان و از معدود غارهای آبی جهان است. زمین شناسان قدمت این غار را به دوران ژوراسیک نسبت می‌دهند و برای دیدن آن باید سوار قایق شوید. غار علیصدر در ایام خاص و تعطیل روزانه میزبان 5000 گردشگر است، پس طبیعتا باید انتظار کمی معطلی را داشته باشید. آرامگاه باباطاهر و ابوعلی سینا دو جاذبه گردشگری دیگر همدان است و گنجنامه هم دیگر جای مهمی است که باید به آن سر بزنید. وجود آبشار، تله‌کابین، بانجی‌جامپینگ، زیپ‌لاین و... باعث شده گنجنامه یک مجموعه تفریحی کامل باشد. ملایر، نهاوند، تویسرکان و کبودرآهنگ دیگر شهرهای مهم استان همدان هستند که دیدنشان خالی از لطف نیست.

استان مهجور اما سردسیر
کهگیلویه‌و‌بویراحمد؛ دامنه دنا

در روزهای آینده حدودا چه دمایی دارد؟ ۱۷ تا ۳۶ درجه سانتی‌گراد
چه بخش‌هایی از استان را حتما ببینیم؟ شهر یاسوج مرکز این استان کوچک است و در اقلیم سردسیری واقع شده و دارای هوای معتدل متمایل به سرد است. این شهر میزان بارش برف و باران بالایی دارد و به همین دلیل شهر پرآبی محسوب می‌شود. قرار گرفتن در ارتفاع 1۸۷۰ متری و در دامنه کوه دنا، باعث شده این شهر مقصد خوبی برای سفر در تابستان محسوب شود. اصلی‌ترین جاذبه گردشگری یاسوج، آبشار یاسوج است که در دو کیلومتری مرکز شهر قرار گرفته و آب آن از دل کوه‌های زاگرس سرچشمه می‌گیرد. پارک ساحلی رود بشار و تنگ مهریان دیگر جاذبه‌های گردشگری یاسوج هستند و منطقه سردسیری شیخ سرکه نیز در این فصل جان می‌دهد برای طبیعت‌گردی و بهره‌بردن از گیاهان خودرو و کوهستانی. منطقه تنگ تامرادی نیز در ۲۶ کیلومتری شهر یاسوج قرار دارد و با وجود آبشاری زیبا و طبیعتی سرسبز به‌دلیل دور بودن از مرکز شهر تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

خراسان شمالی مقصدی بکر برای تابستان
یک استان کوهستانی

در روزهای آینده حدودا چه دمایی دارد؟
۱۴ تا ۳۴ درجه سانتی‌گراد
چه بخش‌هایی از استان را حتما ببینیم؟ بیشتر مردم خراسان را با شهر مشهد می‌شناسند، اما در سال‌های اخیر و پس از تقسیم شدن بزرگ‌ترین استان کشور به سه‌استان شمالی، رضوی و جنوبی، فرصتی برای آشنایی با دیگر نقاط خراسان فراهم شده است. شهر بجنورد مرکز این استان در حاشیه کوه‌های آلاداغ قرار دارد و به همین دلیل در این فصل آب و هوای نسبتا خنکی دارد. عمارت سردار مفخم یکی از جاذبه‌های دیدنی بجنورد است که قدمت آن به دوران قاجار می‌رسد. گردشگاه بش قارداش و گردشگاه باباامان دیگر اماکن دیدنی بجنورد و دور و اطرافش هستند. حسینیه جاجرمی هم در مرکز شهر بجنورد و در محدوده بافت تاریخی شهر در کوچه جاجرمی‌ها واقع شده و بنای آن تلفیقی از معماری ایرانی و سبک گوتیک است و ارزش بالایی از نظر معماری دارد. دلیل تلفیقی بودن معماری حسینیه جاجرمی این است که معماران آن دو برادر بودند که معماری را در فرانسه آموخته بودند. شیروان و اسفراین دیگر شهرستان‌های مهم این استان به حساب می‌آیند.

شهرکرد را از یاد نبرید
2000متر بالاتر از دریا

در روزهای آینده حدودا چه دمایی دارد؟
۱۲ تا ۳۶ درجه سانتی‌گراد
چه بخش‌هایی از استان چهارمحال و بختیاری را حتما ببینیم؟ شهرکرد مرکز این استان مرتفع‌ترین مرکز استان ایران است و به‌دلیل داشتن ارتفاعی بین 2000 تا 2۳۰۰ متر از سطح دریا، به بام ایران معروف است، در نتیجه سفر به این شهر در گرمای تابستان می‌تواند بسیار مناسب باشد. شهرکرد تابستان‌های معتدلی دارد و حتی ممکن است در شب سردتان شود! اتاق آیینه و موزه باستان‌شناسی آثار تاریخی مهم شهرکرد هستند و البته جاذبه‌های طبیعی فراوانی هم در این شهر و دور و اطراف آن وجود دارد. گردشگاه چشمه زنه‌هفشنجان در ۱۴ کیلومتری شهرکرد، گرداب بن، پل زمان‌خان در شهرستان سامان، چشمه کوهرنگ، تونل و آبشار کوهرنگ، دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ، تالاب بین‌المللی چغاخور و تالاب گندمان مهم‌ترین جاهایی هستند که در سفر به چهارمحال و بختیاری باید سری به آنها بزنید. پل زمان‌خان روی زاینده‌رود قرار گرفته و ورزش‌های آبی مانند رفتینگ (قایق‌سواری در آب‌های خروشان) در آن بسیار رونق دارد. بروجن، اردل و لردگان دیگر شهرهای مهم استان هستند.

محمد وفایی
خبرنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها