از هر کسی که بپرسیم مشکل اول ایران چیست شک نکنید که می‌گوید بیکاری. مدیرعامل بنیاد برکت نیز دیروز گفت خانه‌ای نیست که درآن بیکار نباشد وخانواده‌ای نیست که درآن یک شغل از دست داده پیدا نشود. همه می‌دانند اوضاع اقتصادی خوب نیست، مدیرعامل بنیاد برکت نیز گفت که نمی‌داند چرا در حوزه نظامی و دفاعی این همه پیشرفت کرده‌ایم، ولی دراقتصاد بعد ازاین همه سال هنوز فقر و محرومیت و فاصله طبقاتی و توزیع ناعادلانه منابع و امکانات پابرجاست. سعید جعفری البته خودش پاسخ این سوال را داد و گفت علت این است که نگاه‌ها، رویکردها، نظامات و روش‌های ما درحوزه اقتصاد از گذشته تا امروز نه تغییر کرده و نه اصلاح شده.
کد خبر: ۱۲۱۴۷۶۲

مدیرعامل بنیاد برکت اینها را روزگذشته در افتتاحیه دومین دوره آموزش تسهیل‌گران اقتصادی ـ اجتماعی گفت، جایی که 210‌تسهیل‌گر گرد آمده بودند تا برای دو هفته به مدت 80 ساعت یاد بگیرند که درمحل ماموریت خود باید چه کار کنند. محل ماموریت تسهیل‌گران،‌ مناطق محروم ایران است، نقاطی که بیشتر وقت‌ها حتی اسمشان به گوش مردم ناآشناست، اغلب روستاهایی که به گفته جعفری گرفتارچرخه تاریخی عقب‌ماندگی هستند.
سال گذشته که نخستین دوره اعزام بود 200‌تسهیل‌گر در15 استان و80 شهرستان، ده هزار طرح اشتغالزایی را که برای 28 هزار نفر شغل ایجاد می‌کرد، هدایت و رهبری کردند و امسال برنامه این است که ۳۰ هزار طرح اشتغالزایی در ۲۵ استان، ۱۵۵ شهرستان و6000‌روستا اجرا شود که بار این کار جملگی بر دوش 210‌تسهیل‌گر بومی است.
تسهیل‌گران اقتصادی ـ اجتماعی، حلقه‌های ارتباطی بنیاد برکت با مردم و دست‌اندرکاران اشتغالزایی در مناطق محروم هستند که به مهارت‌ها و تکنیک‌هایی مثل کارآفرینی،‌ برانگیختن مشارکت‌های مردمی و نحوه ارتباط موثر با متقاضیان اشتغال مجهزند. البته محمد امید، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری در جمع این تسهیل‌گران گفت اشتغال‌زایی پایدار در مناطق محروم و روستاها علاوه بر اینها مستلزم استعدادسنجی، آموزش، تامین منابع، نظارت، بازاریابی و تلاش برای تبدیل اشتغال به کارآفرینی است.
با این حال محمود عسگری آزاد،‌ رئیس هیات مدیره بنیاد برکت روز گذشته گفت که ما درهمه این حوزه‌ها دچار اشکالیم، وضعیتی که سبب شده نسبت شاغلان به کل جمعیت در کشورمان از نرم‌های جهانی و آسیایی و حتی منطقه‌ای پایین‌تر باشد. او توضیح داد میانگین جهانی این نسبت 2/2 است که یعنی به ازای تقریبا هر دو نفر یک نفر شاغل وجود دارد که این نسبت درکشور پرجمعیتی مثل چین8/1 است و در ایران ما رقم بحث برانگیز 3/3 که ثابت می‌کند برای رسیدن به نُرم جهانی باید 12میلیون نفر دیگر در کشورمان صاحب شغل شوند.
عسگری‌آزاد گفت که البته عده‌ای ازمسؤولان و تصمیم‌گیران تصور می‌کنند ایجاد شغل درکشور تنها منوط به پرداخت وام به مردم است درحالی که توزیع هیچ وامی باعث ایجاد شغل آن هم از نوع پایدار نمی‌شود. او طراح طرح تسهیل‌گران بنیاد برکت است، طرحی که تا به حال باعث ورود 405 تسهیل‌گر به 6000 روستا شده و می‌خواهد مردم مناطق محروم را با آموزش و هدایت و برداشتن موانع کسب و کار روی پای خودشان نگه دارد.

مریم خباز
جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها