مقامات آلمانی در پاسخ به درخواست ایران برای تحویل قاتل ایرانی اعلام کردند

استرداد ممنوع!

قاتل مهندس ایرانی در نورنبرگ آلمان و پیش از این‌که بتواند پناهندگی این کشور را بگیرد، بازداشت شد. خانواده مقتول خواستار استرداد او برای محاکمه در ایران هستند، اما مرجع قضایی آلمان حاضر به استرداد متهم نیستند.
کد خبر: ۱۲۱۴۶۲۶

به گزارش خبرنگار جنایی جام‌جم، 30 دقیقه بامداد28 آذر سال 94 یکی از اهالی محله یاخچی‌آباد در تماس با پلیس از درگیری مسلحانه میان دو گروه خبر داد که باعث زخمی شدن مرد همسایه و پسر 30 ساله او به نام پیمان شده‌اند. ماموران کلانتری نازی‌آباد در آنجا حاضر شدند که معلوم شد دو زخمی از سوی امدادگران اورژانس به بیمارستان منتقل شده‌اند. در این مرحله ماموران به تحقیق از شاهدان ماجرا پرداختند که معلوم شد دو گروه که سرنشینان دو خودروی پژو بودند، وارد محله شده و با ایجاد رعب و وحشت باعث ناامنی اهالی شده و بعد از تیراندازی و پیش از حضور ماموران فرار کرده‌اند. ماموران با ثبت اظهارات اولیه شهود، تحقیقات برای دستگیری عامل این تیراندازی و همدستانش را آغاز کردند. این در حالی بود که ساعاتی بعد از این ماجرا ماموران از طریق مسؤولان بیمارستان با خبر شدند که مهندس جوان به نام پیمان که براثر شلیک دو گلوله زخمی شده بود، تسلیم مرگ شده است. پرونده‌ای در این باره در دادسرای جنایی تهران تشکیل شد و تیمی از ماموران اداره دهم پلیس آگاهی تهران تحقیقات برای رازگشایی از این جنایت را آغاز کردند. در ادامه معلوم شد پدر مقتول که زخمی شده در بیمارستان به هوش آمده است. ماموران در بیمارستان حاضر شدند و به تحقیق از او پرداختند که او به افسر تحقیق گفت: شب حادثه صدای فریاد و عربده‌کشی افرادی را در محله‌مان شنیدیم. بیرون که رفتم چند جوان در حال عربده‌کشی بودند که با اعتراض ما رفتند اما چند دقیقه بعد برگشتند و شروع به تیراندازی کردند. یک تیر به دستم اصابت کرد. پسرم برای نجات من آمد که یکی از مهاجمان مسلح به نام روح‌ا... که وینچستر دولول به دست داشت دو تیر به پسرم شلیک کرد و باعث مرگ او شد. در ادامه چند نفر از افراد حاضر در درگیری بازداشت شدند که مدعی شدند عامل جنایت روح‌ا... است که متواری شده است.
جست‌وجوها در این باره ادامه داشت تا این‌که با گذشت چهار سال از این جنایت، چندی پیش خانواده مقتول با حضور در شعبه دهم بازپرسی دادسرای جنایی تهران به بازپرس رحیم دشتبان اعلام کردند که قاتل فراری به طور غیرقانونی به آلمان رفته و درخواست پناهندگی کرده است. با مشخص شدن صحت موضوع مکاتبه‌ای از طریق امور بین‌الملل قوه قضاییه با دادستانی کشور آلمان انجام و خواسته شد روح‌ا... برای محاکمه تحویل ایران شود. مسؤولان قضایی کشور آلمان در پاسخ به این درخواست اعلام کردند قانون استرداد مجرمان به ایران را ندارند. اگر این پناهجو مرتکب قتل در ایران شده است، باید اسناد و مدارک و اظهارات شهود در باره این پرونده را به مراجع قضایی آلمان ارائه کنند. در ادامه اظهارات شهود و دیگر ادله‌های جرم به مراجع قضایی کشور آلمان ارسال شد. در این مرحله مسؤولان قضایی آلمان چند روز پیش متهم را در نورنبرگ بازداشت کردند. مسؤولان قضایی آلمان اعلام کردند امکان استرداد او برای محاکمه در ایران وجود ندارد و باید این پناهجوی متهم به قتل در دادگاه آلمان و طبق قوانین قضایی این کشور به اتهام قتلی که در ایران مرتکب شده، محاکمه شود .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها