مرد جوانی که با آتش زدن دفتر مدیر شرکت یکی از نواحی برق مشهد، دست به قتل مدیر شرکت برق زده بود در دادگاه کیفری به قصاص محکوم شد. قطع شدن برق خانه به خاطر بدهی دو میلیون تومانی انگیزه مرد آتش‌افروز برای ارتکاب جنایت بود. متهم در جریان دفاعیاتش مدعی شد قصدی برای قتل نداشته و بخاطر عصبانیت دفتر مدیر اداره برق را به آتش کشیده است.
کد خبر: ۱۲۱۴۰۸۸

صبح 25 بهمن 96 مرد عصبانی وارد شرکت برق ناحیه 2 مشهد شد. او ظرف پلاستیکی در دست داشت و کسی نمی‌دانست مرد ناشناس چه نقشه‌ای در سر دارد. مرد ناشناس به محض ورود به دفتر مدیر شرکت برق، در ظرف پلاستیکی را باز کرد و بنزینی که داخل آن بود را روی میز ریخت. او بدون آن‌که اجازه دهد تا مدیر شرکت حرفی به زبان بیاورد فندکش را روشن کرد و آنجا را به آتش کشید.
اطفای حریق
بلافاصله موضوع آتش‌سوزی در یکی از ادارات برق مشهد به آتش‌نشانی، اورژانس و پلیس اعلام شد. ماموران آتش‌نشانی به اطفای حریق پرداختند و مدیر شرکت برق و یکی از همکارانش را که دچار سوختگی شده بودند به بیمارستان منتقل کردند.
در همان صحنه آتش‌سوزی نیز مرد آتش‌افروز بازداشت شد و در اختیار ماموران کلانتری قرار گرفت. با انتقال دو مصدوم این حادثه آتش‌سوزی به بیمارستان، کادر درمان وارد عمل شده و تلاش خود را برای نجات دو مرد آغاز کردند. مدیر شرکت برق ناحیه 2 ـ مردی به نام مهندس رستمی بود ـ دچار 40 درصد سوختگی درجه 3 شده و همکارش از ناحیه دست دچار سوختگی شده بود. سر و صورت مدیر جوان بر اثر این آتش‌سوزی دچار سوختگی شدید شده بود.
در ادامه بررسی‌ها عامل این آتش‌سوزی که مرد جوانی بود با قرار وثیقه آزاد شد، اما چند روز بعد از این حادثه تلخ به‌‌رغم تلاش کادر درمان، مهندس جوان روی تخت بیمارستان تسلیم مرگ شد.
گزارش یک قتل
به‌دنبال مرگ مهندس جوان، موضوع به بازپرس کشیک قتل مشهد و تیم تحقیق اعلام شد. بررسی‌ها نشان می‌داد که یکی از بستگان عامل این آتش‌سوزی از سال ۹۳ قبض برق منزلش را پرداخت نکرده و ۲۰ میلیون ریال به شرکت برق مشهد بدهکار بوده است.
حتی شرکت برق باتوجه به وضعیت زن میانسال سعی کرده بود با تقسیط مبلغ قبض برق با او کنار بیاید. بعد از مدتی شرکت برق اعلام می‌کند که برای پرداخت بدهی هر چقدر پول دارد پرداخت کند. درنهایت زمانی که شرکت برق از پرداخت بدهی دو میلیونی مایوس می‌شود و هیچ‌کدام از گزینه‌هایی که برای صاحبخانه جهت پرداخت برق در نظر گرفته شده بود انتخاب نمی‌شود، به‌ناچار برق خانه مورد نظر توسط شرکت برق قطع می‌شود.
عامل این آتش‌سوزی نیز به‌دنبال قطع برق خانه بستگانش، راهی شرکت برق شده و اتاق مدیر شرکت برق را به آتش می‌کشد، که در این آتش‌سوزی مدیر شرکت برق ناحیه 4 فوت شده و یکی از همکارانش مجروح می‌شود.
در تحقیقات صورت گرفته و با مشخص شدن علت مرگ مهندس جوان، بازپرس جنایی دستور بازداشت عامل این آتش‌سوزی را صادر کرد. به این ترتیب مرد جوان بازداشت شد و به آتش‌سوزی عمدی اعتراف کرد.
اعتراف به آتش‌سوزی
متهم 33 ساله زمانی که در مقابل بازپرس جنایی قرار گرفت به آتش‌سوزی عمدی اعتراف کرد و گفت: اتاق مدیر شرکت برق ناحیه ۲ را من با بنزین به آتش کشیدم، ولی قصدم جنایت نبود و نمی‌خواستم بنزین روی مدیر شرکت بریزد. فقط قصدم این بود میز داخل اتاق آنها را به آتش بکشم. زمانی که میز مدیر شرکت برق را کاملا آغشته به بنزین کردم با فندک آنجا را به آتش کشیدم.
او ادامه داد: آن روز صبح ماموران شرکت برق، به خانه یکی از بستگانم رفته و برق آنجا را قطع کرده بودند. آن روز من مبلغی پول آماده کرده بودم تا به صورت دستی به آنها بدهم، ولی قبول نکردند و گفتند اجازه دریافت پول به صورت وجه دستی را ندارند. اصرارهایم به ماموران برای قطع نکردن برق بی‌فایده بود. بعد از قطع برق از یکی از همسایگان خواستم مرا به شرکت برق برساند. از ماشین همسایه که پیاده شدم به اتاق مدیر رفتم.
او ادامه داد: او برخورد مناسبی با من نداشت و جوابی برای وصل شدن برق نگرفتم. من که خیلی که عصبانی بودم از شرکت برق بیرون آمدم و در مقابل شرکت خودروی آردی کرایه کردم. با ماشین دربستی به پمپ بنزین رفتم و مقداری بنزین تهیه کرده و به شرکت برق برگشتم. بدون آن‌که حرفی بزنم از شدت عصبانیت بنزین را روی میز ریختم و آنجا را به آتش کشیدم. آن زمان مدیر شرکت و یکی از کارمندان شرکت دچار سوختگی شدند. آنها را به بیمارستان منتقل کردند و من هم بازداشت شدم. اما فردای آن روز با وثقیه آزاد شدم. آن روز به قدری از اتفاقی که افتاده بود ناراحت بودم که قرص خوردم و تصمیم به خودکشی گرفتم، اما نجات پیدا کردم و چند روزی هم در بیمارستان بستری شدم.
با تکمیل تحقیقات، پرونده این جنایت برای صدور حکم به دادگاه کیفری استان خراسان رضوی ارجاع شد. چندی پیش متهم جوان پای میز محاکمه رفت و به دفاع از خود پرداخت. او از حادثه‌ای که رخ داده بود ابراز پیشمانی کرد.
قضات دادگاه کیفری باتوجه به اعتراف متهم به جنایت، بازسازی صحنه قتل، اظهارات شاهدان حادثه، مدارک و شواهدی که در پرونده موجود بود و درخواست اولیای دم، مرد آتش افروز را به قصاص محکوم کردند.

امیرعلی حقیقت طلب
تپش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها