جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از 6 ماه با حضور همه اعضا به ویژه رئیس‌جمهور برگزار شد

اتفاق در شورا

رئیس‌جمهور پس از یک وقفه شش ماهه بالاخره دیروز در شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور یافت و این نهاد با ریاست حسن روحانی در نهاد ریاست‌جمهوری تشکیل جلسه داد.
کد خبر: ۱۲۱۳۹۶۴

آخرین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست روحانی، 11 دیماه سال قبل برگزار شد و از آن تاریخ به دلیل آنچه اختلاف نظر روحانی با دو نفر از اعضای شورا عنوان شده بود رئیس‌جمهور حاضر به برگزاری جلسات این نهاد نشد. تعطیلی جلسات شورا که بر اساس آیین‌نامه داخلی باید هر دو هفته یک‌بار برگزار شود آنقدر طولانی شد که نهایتا آن‌طور که برخی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی گفتند چندی قبل رهبر معظم انقلاب تذکر جدی دادند که طبق آیین‌نامه اگر رئیس‌جمهور نخواهد جلسه را تشکیل دهد نایب رئیس باید جلسه را برگزار کند. رهبر انقلاب پیش از این هم با اشاره به اهمیت شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرده‌ بودند که این شورا تعطیل‌بردار نیست.
در ماده ۴ آیین نامه داخلی شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده است که جلسات شورای عالی با حضور اکثریت مطلق اعضای شورا و رئیس یا یکی از نواب رئیس (رئیس‌مجلس و رئیس‌ قوه قضاییه) رسمیت می‌یابد.
بر همین اساس بود که در تاریخ هفتم خرداد، پس از یک وقفه شش ماهه، جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست علی لاریجانی برگزار شد.
حضور رحیم‌پور، غیبت ضرغامی
عزت‌ا... ضرغامی و حسن رحیم‌پور ازغدی، دو عضو شورا بودند که به گفته خودشان و برخی اعضا، اختلاف‌نظرهای آنان با رئیس‌جمهور یکی از دلایل اصلی خودداری روحانی از برگزاری و حضور در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مدت بود.
ضرغامی در این باره گفته‌ بود: جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی گاهی یک ماه، دو ماه، سه ماه و حتی چهار ماه تشکیل نمی‌شود و هر چقدر به رئیس جلسه تذکر داده می‌شود که این جلسات مهم است رئیس‌جمهور می‌گوید من به دلیل این‌که از دو نفر (ضرغامی و رحیم‌پور ازغدی) خوشم نمی‌آید و اینها در جلسه تند و صریح صحبت می‌کنند جلسات را تشکیل نمی‌دهم.
حتی آن‌طور که از سوی یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نقل شده بود آخرین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال قبل یعنی در 11 دی، پس از مشاجره میان روحانی و ضرغامی، نیمه‌کاره پایان یافت و روحانی جلسه را ترک کرد و تا دیروز حاضر به برگزاری جلسات شورا نشد.
بر اساس عکس‌هایی که از جلسه دیروز شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شده گرچه رحیم‌پور ازغدی در جلسه حضور دارد اما خبری از ضرغامی نیست و مشخص نیست که نبودن او به دلیل دعوت نشدن بوده یا این‌که خودش به دلیلی در جلسه حضور نیافته است.
کلیات سند حجاب و عفاف تصویب شد
در جلسه دیروز شورای عالی انقلاب فرهنگی که به ریاست حسن روحانی، رئیس جمهور و با حضور سران قوای مقننه و قضاییه و سایر اعضا تشکیل شد کلیات سند حجاب و عفاف مورد بررسی و تصویب اعضا قرار گرفت.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، سند حجاب و عفاف که کلیات آن در پنج فصل به تصویب اعضا رسید، یک سند جامع و همه جانبه نگر بوده و قرار است اعضا در شور دوم که ورود به جزئیات است، اصول، ارزش‌ها، راهبردها و تقسیم و نگاشت نهادی که بین 34نهاد کشور صورت گرفته و همچنین مسیرها و نقشه راهی را که منجر به تحقق و اجرای اصول راهبردی این سند خواهد شد، مورد توجه قرار دهند.
اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه پس از بحث پیرامون شناخت معرفتی‌ و علت یابی موضوع حجاب و وضعیت آن در جامعه امروز ایران، تاکید داشتند که در این موضوع مهم ضمن این‌که نظام و حکومت اسلامی مسؤولیت دارد؛ مردم و جامعه مدنی نیز نسبت به صیانت از ارزش‌های فرهنگی و حجاب و عفاف در جامعه دارای مسؤولیت هستند.
ادامه این بحث و جزئیات آن در جلسات بعدی شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها