رئیس‌جمهور آمریکا پس از واکنش‌های تند اولیه از پاسخ به اقدام ایران عقب‌نشینی کرد

ترامپ کم آورد

واکنش آمریکا به انهدام پهپاد، همچون همیشه بود؛ مملو از بلوف و اقدامات نمایشی به همراه مواضع ضد و نقیض. ابتدا ترامپ در توئیتر، یک جمله تهدیدآمیز کوتاه نوشت و بعد در دیدار نخست‌وزیر کانادا کمی عقب‌نشینی کرد. دوباره رسانه‌های آمریکایی از واکنش نظامی احتمالی خبر دادند و کاخ سفید با رهبران سنا و مجلس نمایندگان جلسه گذاشت. در مرحله بعدی نیویورک تایمز از تصمیم ترامپ برای حملات محدود نظامی به چند نقطه خبر داد که در آخرین لحظات متوقف شده است. جالب‌تر از همه توئیت دیروز دونالد ترامپ بود که در دومین روز پس از سرنگونی این پهپاد نوشت: دستور حمله به سه هدف در ایران را دادم. بعد از یک فرمانده پرسیدم چند نفر [ایرانی] در این اقدام ما کشته خواهند شد؟ پاسخ داد ۱۵۰ نفر. ۱۰ دقیقه پیش از حمله دستور توقف دادم. چون چنین حمله‌ای متناسب با زدن یک پهپاد نیست.»
کد خبر: ۱۲۱۳۰۳۱

واکنش‌های بین‌المللی به سقوط پهپاد جاسوسی آمریکا
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در حاشیه نشست اتحادیه اروپا در بروکسل، خواستار کاهش تنش در منطقه شد. وی افزود: وظیفه ما دعوت همه طرف‌ها به آرامش است. تنش نظامی هیچ سودی برای ما به دنبال نخواهد داشت.
همچنین آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان پس از نشست بروکسل گفت آلمان و کشورهای اتحادیه اروپا درباره شرایط خاص درخصوص وضعیت ایران نگران هستند.
وی افزود: خواستار مذاکرات دیپلماتیک و رسیدن به راه‌حل سیاسی برای اوضاع بسیار متشنج کنونی هستیم.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هم با اشاره به این‌که وضع تحریم علیه ایران غیرقابل توجیه است، افزود: اگر آمریکا اقدام نظامی علیه ایران اتخاذ کند، پیامدهای فاجعه‌باری برای منطقه به دنبال خواهد داشت. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین نیز از تمامی طرف‌ها خواست درباره وضعیت پیش آمده خویشتنداری کنند. وی گفت مسکو درباره تنش‌های بالاگرفته میان واشنگتن و تهران نگران است.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز گفت: تمام طرف‌ها باید حداکثر خویشتنداری را به کار ببرند و از گسترش بیشتر دامنه تنش‌ها در اثر حادثه پهپاد خودداری کنند؛ جهان نمی‌تواند از پس یک درگیری بزرگ در آن منطقه برآید.
اما وزارت خارجه بحرین در بیانیه‌ای خصمانه و مداخله‌جویانه مدعی شد پهپاد آمریکایی در حریم بین‌المللی در تنگه هرمز مورد هدف قرار گرفته شده است.
وزارت خارجه بحرین همچنین مدعی شد اقدام ایران موجب تشدید تنش می‌شود و امنیت و آزادی کشتیرانی بین‌المللی و همچنین امنیت و ثبات ملت‌های منطقه را هدف قرار می‌دهد.
بحرین با طرح این ادعا که ایران قوانین و معاهدات بین‌المللی را به‌طور مکرر نقض می‌کند، از جامعه بین‌المللی خواست تا با قاطعیت با اقدامات ایران مقابله کند.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم در واکنش به ساقط شدن پهپاد جاسوسی آمریکا توسط پدافند نیروی هوا فضای سپاه در پیامی ویدئویی در توئیتر با ادعای این‌که ایران اعمال خشونت‌آمیز خود علیه ایالات متحده آمریکا و جامعه جهانی را شدت بخشیده است دیگران را به حمایت از آنچه تلاش‌های ایالات متحده علیه خشونت‌گری رژیم ایران خواند دعوت کرد.

شگفتی جهانی از قدرت موشکی ایران
ژنرال بازنشسته آمریکایی در شبکه سی.‌ان.‌ان: پهپاد 200 میلیون دلاری که سرنگون شد در ارتفاع بسیار بالایی پرواز می‌کرد. هدف قرار دادن آن نشانه مهارت بالای ایرانی‌ها و قدرت موشکی قابل توجه آنهاست. پیام ایران به آمریکا این است: وارد سرزمین ما نشوید، ما از سرزمین خود دفاع خواهیم کرد.
عبدالباری عطوان، تحلیلگر جهان عرب در مطلبی در رای الیوم نوشت: تصمیم سرنگونی پهپاد آمریکا ناگهانی نبود و در راستای راهبردی است که چندی قبل اتخاذ شده است و عنوان آن برخورد با هر هواپیما، تانک یا موشکی است که حریم زمینی و هوایی ایران را نقض کند؛ خواه این از جانب آمریکا باشد یا اسرائیل. مفهومش این است که انگشت روی ماشه بود و در انتظار این نقض بودند.
خبرگزاری اسپوتنیک روسیه : سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک یک فاجعه تمام‌عیار برای سنتکام (نیروهای آمریکایی مستقر در خاورمیانه) بود. پهپاد گلوبال هاوک، پیشرفته‌ترین هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی است که آمریکایی‌ها مدعی بودند قابلیت عبور از همه نوع سیستم‌های راداری را دارد و با توجه به امکان پرواز در ارتفاع بالای 65‌هزار‌پا و سرعتی بالا و نوع آلیاژ ساخت آن به هیچ وجه نه قابل ردیابی است و نه توسط هیچ سیستم پدافندی قابل سرنگونی است.

خوشحالی بی‌سرانجام جنگ‌طلبان
بعد از انتشار خبر سقوط پهپاد گرانقیمت و فوق پیشرفته آمریکا در فضای آسمانی ایران، واکنش‌های متعددی نسبت به تبعات احتمالی ایالات متحده و شخص ترامپ در عرصه رسانه‌ای صورت گرفت. از همان ابتدا برخی رسانه‌های مخالف جمهوری اسلامی تلاش کردند با فضاسازی خیالی نشان دهند آمریکایی‌ها از اتفاقی که رخ داد خیلی عصبانی هستند و اقدام متقابل نظامی دردناکی را علیه جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد داد. نگاهی گذرا به این فضاسازی‌های صورت‌گرفته در فضای مطبوعاتی منطقه به‌ویژه کشورهای مخالف جمهوری اسلامی از یک سو و همچنین تلاش‌های شبانه‌روزی برخی عوامل روزمزد فضای مجازی مخالف جمهوری اسلامی ایران با واکنش‌های متفاوت و البته مضحکی از سوی کاربران مواجه شد. برخی از این عناصر هم حتی ضمن خیالبافی‌های معمول درباره اطلاع از اخبار محرمانه اعلام کردند که مردم ایران طی 24 ساعت آینده منتظر یک درگیری شدید باشند و علاوه بر این از تجمع در نزدیکی تاسیسات نظامی و انتظامی خودداری کنند چون این مراکز هدف اولیه حملات آمریکایی‌ها است! شوری این ادعاها در فضای مجازی آنچنان بود که بسیاری از کاربران از مخالف تا موافق جمهوری اسلامی را وامی‌داشت که ضمن نثار زمزمه‌های درگوشی ناشایست نسبت به چنین گویندگانی به تمسخر آنان بپردازند.
در اولین واکنش ترامپ در حساب توییتری خود بدون هیچ توضیح اضافه‌ای نوشت: ایران یک اشتباه بسیار بزرگ را مرتکب شد. برخی رسانه‌ها همین جمله را با عنوان واکنش تند ترامپ تعبیر کردند و منتظر بودند رئیس‌جمهور ایالات متحده در موضعگیری دیگر از نقشه‌های خود برای برخورد سخت با ایران بگوید. اما ظاهرا واکنش دوم او انتظار جنگ‌طلبان را برآورده نکرد. او در دیدار با جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا در کاخ سفید ضمن اعلام این‌که این پهپاد در آب‌های بین‌المللی بوده عنوان کرد که ایرانی‌ها اشتباه بسیار بدی را مرتکب شدند اما وی در تحلیل ماجرا اتفاق صورت‌گرفته را تا حد یک اشتباه فردی تقلیل داد و ضمن ابراز خوشوقتی از این‌که این پهپاد بدون سرنشین بوده عنوان کرد که فکر می‌کنم یکی از فرماندهان نظامی ایران این اشتباه بزرگ را انجام داده است.
ارزیابی اظهارات صورت‌گرفته نشان می‌داد که سقوط پهپاد ظاهرا محاسبات نظامی ارتش آمریکا را با مشکل مواجه کرده است. آنها گمان نمی‌کردند که ایران از چنین قدرت دفاعی برخوردار باشد و به گمان خود پهپاد مذکور با توجه به فوق پیشرفته بودن آن می‌تواند بدون مانع به جاسوسی در مرزهای دریایی یا آسمان ایران بپردازد و بدون مشکل به مقر خود برگردد اما با رهگیری این پهپاد جاسوسی ساختار تحلیلی کارشناسان نظامی آمریکا به‌هم ریخت. با این وصف، مقامات جنگ‌طلب کاخ سفید البته به این واکنش‌ها راضی نبودند و امید داشتند که حداقل به صورت محدود هم که شده به تاسیسات نظامی ایران حمله‌ای صورت گیرد. در همین زمینه خبرگزاری رویترز اعلام کرد کاخ سفید از رهبران دموکرات و جمهوریخواه دعوت کرد تا با حضور در جلسه‌ای اطلاعات مرتبط با ساقط کردن پهپاد آمریکایی توسط ایران به آنها ارائه شود. روسای کمیته‌های نیروهای مسلح در مجلس نمایندگان و مجلس سنا نیز از جمله مدعوین به این جلسه بودند که نتیجه‌ای دربر نداشت.

واکنش مخالفان ترامپ
ایلان گلدنبرگ، مقام سابق وزارت دفاع آمریکا در مطلبی در توییتر نوشت: «همه یک نفس عمیق بکشند. ایران قبلا هم پهپادهای آمریکا را زده است. دلیلی برای جنگ نیست. این بخشی از همان افزایش متقابل تنش است که هفته پیش دیدیم تمامش نتیجه تصمیم اشتباه ترامپ در خروج از برجام است.
جو بایدن، معاون سابق رئیس‌جمهور آمریکا و جدی‌ترین نامزد فعلی حزب دموکرات برای انتخابات سال آینده در توییتر نوشت: فاجعه خودساخته دونالد ترامپ در خروج یک جانبه از برجام نه تنها به توافق بهتری ختم نشده، بلکه ایران در آستانه بازگشت به برنامه هسته‌ای خود است و زمینه رویارویی نظامی میان دو کشور هم پدید آمده است.
بایدن افزود: راهبرد رئیس‌جمهور ترامپ در قبال ایران یک فاجعه خودساخته است. ما در خاورمیانه دو اولویت داریم؛ یکی دست نیافتن ایران به سلاح هسته‌ای و دوم سلامت شریان عبور نفت از تنگه هرمز که حالا آقای ترامپ در هر دو زمینه شکست خورده است.

فضاسازی رسانه‌ای
صبح دیروز به وقت تهران نیویورک‌تایمز مدعی شد ترامپ تصمیم به حمله موردی به چند پایگاه در ایران گرفته بوده اما در لحظات آخر، از این تصمیم صرف‌نظر کرده است. بر اساس این گزارش، حمله نظامی آمریکا قرار بوده در بامداد جمعه انجام شود تا تلفات انسانی کمتر شود. موضوع خنده‌داری که ترامپ هم در توییت دیروز خود به آن اشاره کرد و مدعی شد با توجه به این‌که حمله به مواضع ایران باعث کشته شدن حدود 150 نفر می‌شده از این حمله صرف‌نظر کرده است.
گذشته از این مواضع طنزآمیز ترامپ، باید گفت هراس نیروهای نظامی آمریکا از رویارویی با ایران با واقعیت‌های موجود عرصه سیاسی و نظامی ایران تطابق دارد، چون گرچه طیف جنگ‌طلب آمریکایی در چند ماه اخیر وسوسه شده بودند که برای وادار کردن جمهوری اسلامی به عقب‌نشینی ضربه محدود نظامی به منافع ایران وارد کنند اما پاسخ قاطع ایران بویژه بعد از سقوط پهپاد جاسوسی نشان داد که واکنش ایران به کوچک‌ترین تجاوز و تعدی آمریکا حتمی و سخت و دردناک خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها