انگار کاشان و شهرهای مختلفش، به همان اندازه که روی زمین سکونتگاه دارند، در دل زمین هم سکونتگاه کم ندارند؛ از شهر زیرزمینی نوش‌آباد گرفته که هنوز به تمامی کشف نشده تا غارهایی که هرازگاهی خبر کشفشان رسانه‌ای می‌شود؛ حال می‌خواهد محل سکونت آدمی بوده باشد، یا سایر زیستمندان این کره خاکی. آخرین حفره کشف شده کاشان، غاری است عمیق که طی روزهای گذشته و به گفته رئیس مرکز پژوهشی کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان، زیر بافت مسکونی برزک کشف شده است.
کد خبر: ۱۲۱۲۹۱۵

محمدمشهدی نوش‌آبادی به خبرنگاران گفته این غار دارای راهروها و فضاهای مختلف است و تاکنون حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ متر از آن شناسایی شده و دسترسی به فضاهای دیگر به‌واسطه وجود مسیرهای تنگ و باریک فعلا میسر نیست. به گفته وی، این غار دارای چهار مسیر مختلف به طول تقریبی صد تا ۱۵۰ متر است که این مسیرها عمدتا به‌طرف کوه مَرِجنان برزک کاشان امتداد دارد.
چهار سالن در این غار کشف شده که هرکدام حدود چهار تا پنج‌متر طول و عرض دارد و ارتفاع تقریبی یکی از این سالن‌ها به ده متر می‌رسد. در برخی قسمت‌های غار آب وجود دارد و وجود غار سنگ‌ها در شکل‌ها و رنگ‌های متنوع و چشمنواز به‌ویژه استالاکتیت و استالاگمیت‌ها زیبایی‌های این غار را دو چندان کرده. البته مشهدی نوش‌آبادی گفته براساس بررسی‌های صورت گرفته هیچ پدیده و آثار انسانی که حکایت از استفاده انسان از این غار در گذشته‌های دور باشد، وجود ندارد.
در اسفند ۹۶ براثر نشت ناشی از ترکیدگی لوله آب در حیاط منزل مسکونی یکی از اهالی برزک کاشان، فرورفتگی ایجاد شده و کنکاش بیشتر باعث پدیدار شدن گودالی می‌شود که در عمق حدود هفت تا هشت متری آن، اولین سالن غار نمایان می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها