اکران قسمت های جدید دو فیلم پرطرفدار، یک بار دیگر سوالات تکراری هالیوودی ها را سر زبان ها انداخت

چرا اینقدر کش می دین؟!

هالیوود همیشه با پرسش روبه‌روست؛ پرسش‌هایی که شاید هیچ وقت جواب مناسبی برایشان پیدا نکند. کمتر روزی است که هالیوودنشینان صبح خود را با یک‌سری پرسش تلخ آغاز نکنند. بعضی وقت‌ها این پرسش‌ها تازه هستند و برخی اوقات تکراری. پرسش‌ها هر چقدر هم که تکراری باشند، دوباره تکرار و پرسیده می‌شوند. دلیل آن هم مشخص است: جوابی برایشان نیست و تا زمانی که جوابی برایشان پیدا شود، تکرار می‌شوند. یکی از این پرسش‌های نخ‌نما شده تکراری این است که آیا شرکت‌های فیلمسازی باید به تولید قسمت‌های جدید محصولات موفق و پرفروش خود ادامه دهند یا نه؟ در حقیقت، هر بار که قسمت تازه‌ای از یک فیلم سینمایی اکران عمومی می‌شود یا نسخه دوباره‌سازی یک اثر قدیمی سر از پرده سینماها درمی‌آورد، نشریات سینمایی و تحلیلگران اقتصادی سینما این پرسش را پیش می‌کشند. طی روزهای گذشته و با اکران عمومی نسخه‌های تازه دو مجموعه فیلم «مردان سیاهپوش» و «شفت»، پرسش تکراری و نخ نما شده بالا دوباره مطرح شده است.
کد خبر: ۱۲۱۲۸۷۹

به نوشته نشریه ورایتی، عدم موفقیت مالی (و حتی انتقادی) این دو فیلم یک بار دیگر این پرسش را مطرح کرده که چه ضرورتی وجود دارد فیلم‌های پرفروش قدیمی، صاحب نسخه‌های احیا شده جدید باشند؟ قرار است هالیوود امسال با موج تازه‌ای از عدم موفقیت مالی مجموعه‌های دنباله‌دار (که خارجی‌ها به آن فرنشایز می‌گویند) خود رو به رو باشد. یکی از برگ‌های برنده هالیوود در جدول گیشه نمایش همین دنباله‌دارها هستند. همین مدتی قبل بود که تازه‌ترین قسمت یکی از همین دنباله‌ها یعنی «آونجرز/ انتقام‌گیران» توانست رکوردهای جدول فروش را جابه‌جا کند، اما همیشه شانس با تولید کنندگان مجموعه فیلم‌های سینمایی نیست و آنچه آنها می‌خواهند رخ نداده و عملی نمی‌شود.
نه‌تنها شرکت سونی از افتتاحیه 28 میلیون دلاری «مردان سیاهپوش بین‌المللی» خشنود نشد، بلکه تولید‌کنندگان بقیه مجموعه‌های سینمایی را هم نگران کرد. شرکت سونی برای اکشن علمی - تخیلی‌اش که کریس همسورث را در نقش اصلی داشت، 110 میلیون دلار هزینه کرده است. بعید به نظر می‌رسد اکران عمومی فیلم بتواند این رقم کلان را پوشش دهد. تحلیلگران اقتصادی سینما به این نکته جالب اشاره می‌کنند که رقم فروش افتتاحیه سه گانه اول مردان سیاهپوش با بازی ویل اسمیت و تامی لی جونز، دو برابر رقم افتتاحیه نسخه جدید آن بوده است. هر سه قسمت این مجموعه در سال‌های 1997، 2002 و 2012 با افتتاحیه‌های بالای 50 میلیون دلار نمایش عمومی‌شان را شروع کردند. این سه فیلم در حال حاضر، در فهرست مجموعه فیلم‌های بسیار پرفروش تاریخ سینما قرار دارند.
ادامه مشکل
اما مشکل به همین جا ختم نمی‌شود. اکشن پلیسی موفق دهه 70 شفت هم، با یک نسخه احیاشده روی پرده سینماها رفت. منتقدانی که فیلم را در اکران خصوصی دیده بودند، نارضایتی شان را از این نسخه اعلام کردند. اهل فن هم گفتند شفت تازه افتتاحیه‌ای بیشتر از حداکثر 12 تا 14 میلیون نخواهد داشت. این اظهارات البته مدیران شرکت نیولاین را آزرده‌خاطر کرد. آنها برای تولید فیلم‌شان حدود 40 میلیون دلار هزینه کرده و برایش تبلیغات بسیار زیادی به راه انداخته بودند. اما تماشاگران سینما در آمریکای شمالی، فقط هشت میلیون دلار برای دیدنش پرداخت کردند. جسی آشر که این روزها در بین جوانان محبوبیت زیادی دارد، نقش شفت جوان را بازی کرد. او یک مامور اداره پلیس آمریکاست که همراه پدرش (ساموئل ال جکسن که در نسخه سال 2000 فیلم، نقش شفت را به‌عهده گرفت) راهی مبارزه با عوامل شرور و منفی شهر می‌شود. حتی ریچارد راندتری بازیگر نقش شفت در نسخه اصلی دهه هفتادی فیلم هم، در نقش پدربزرگ آشر در نسخه تازه حضور داشت. اما حضور این چهره محبوب هم نتوانست کمک چندانی به شفت تازه کند.
اتفاقی که تکرار می‌شود
تحلیلگران سینمایی عقیده دارند مشکل فقط به این دو فیلم ختم نمی‌شود و طی هفته‌های قبل هم، مشابه چنین اتفاقی رخ داده است. هفته قبل نسخه زنده شده پویانمایی کلاسیک «علاءالدین» والت دیزنی نتوانست موفقیت چندانی در جدول گیشه به دست بیاورد و همه را شگفت‌زده کرد. همزمان با آن، قسمت دوم پویانمایی رایانه‌ای «راز زندگی حیوانات خانگی» هم موفق نشد جادوی قسمت اول را تکرار کند. یک هفته قبل از علاالدین هم،«فونیکس‌سیاه» شرکت فوکس قرن بیستم با عدم استقبال تماشاگران روبه‌رو شد. این اکشن ابرقهرمانانه قسمت تازه‌ای از مجموعه «مردان ایکس» است و تعدادی از بازیگران مشهور را در نقش‌های مختلف خود دارد.
پل درگارابدیان، تحلیلگر سرشناس اقتصادی سینما در رابطه با وضعیت پدید‌آمده، می‌گوید: «نکته اصلی این است که تماشاگران با نوع استقبالشان از فیلم‌ها نظرشان را به‌صورت آشکار اعلام می‌کنند. تحلیلگران هم براساس نوع برخورد تماشاگران، تحلیل‌هایشان را ارائه می‌کنند. شرکت‌های بزرگ سینمایی تمام این حرف‌ها و نوع برخوردها را شنیده و می‌بینند، اما در تحلیل نهایی آن کاری را انجام می‌دهند که خودشان می‌خواهند! ظاهرا کسی علاقه‌ای به پند گرفتن از تجربیات گذشته ندارد. همین الان تعداد زیادی فیلم در دست تولید است که یا نسخه‌های دوباره‌سازی شده محصولات موفق قدیمی است یا قسمت‌های تازه‌ای از همین فیلم‌های موفق. اما با دیدن عدم استقبال تماشاگران از تولیدات قبلی، این نتیجه منطقی گرفته نمی‌شود که باید در تفکر مربوط به ساخت این‌گونه فیلم‌ها، بازنگری کرد. هالیوود از تجربیاتش نمی‌آموزد و برای همین، باید شاهد شکست دوباره و دوباره فیلم‌هایی باشد که قرار است توفانی در جدول گیشه نمایش به راه بیندازند.»
همین تحلیلگر به نکته جالبی اشاره می‌کند و مثل بسیاری از فیلم‌های امروزی هالیوودی، برای نتیجه‌گیری حرف‌هایش یک پایان باز می‌گذارد! به گفته او: «هفته آینده چهارمین قسمت مجموعه پویانمایی رایانه‌ای «داستان اسباب‌بازی» روی پرده سینماها می‌رود. باید ببینیم این فیلم چه سرنوشتی پیدا می‌کند.»

کیکاووس زیاری

سینمای جهان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها