رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: ساتما یا نهاد متناظر اینستکس در ایران راه‌اندازی شده و این گفته اروپایی‌ها که در ایران نهاد متناظری تشکیل نشده، کاملاً خلاف واقع است.
کد خبر: ۱۲۱۲۸۱۹

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، عبدالناصر همتی در حاشیه جلسه هیات در جمع خبرنگاران افزود: اروپایی‌ها یا باید از ما نفت بخرند یا یک خط اعتباری به ما بدهند که بتوان با آن کالا وارد کرد و ما برای هر دوی این اقدامات آمادگی کامل داریم، اما تاکنون اروپایی‌ها اقدامی در این زمینه نکرده‌اند.
وی با بیان این‌که نرخ نیمایی حذف نمی‌شود، گفت: در حال حاضر نرخ ارز نیمایی بسیار نزدیک به نرخ بازار آزاد است و یکی از دلایلی که باعث شده صادرکنندگان ارز خود را به نیما عرضه کنند همین مساله است.
رئیس‌کل بانک مرکزی درباره زمان تشکیل بازار متشکل ارزی افزود: بازار متشکل ارزی، نیازمند سازوکارهایی است که از حساسیت برخوردار است و من حداقل‌هایی را تعیین کرده‌ام که دوستان در حال اجرایی کردن این حداقل‌ها هستند و زمانی که این اتفاق بیفتد بازار متشکل ارزی اجرایی خواهد شد. همتی با بیان این‌که اگر بازار متشکل ارزی اجرایی شود حتماً بر نرخ ارز تأثیر خواهد داشت، گفت: راه‌اندازی این بازار مستلزم سازوکارهایی نظیر ثبت‌نام از صرافی‌ها، راه‌اندازی سامانه ارتباطی بین بانک‌ها و شبکه ارتباطی صرافی‌ها با بانک‌هاست که کارهای پیچیده‌ای است، اما در حال اجراست و در آینده نزدیک شاهد راه‌اندازی این بازار خواهیم بود.
وی درخصوص برخی اظهارنظرها در زمینه حذف ارز 4200 تومانی افزود: همچنان بانک مرکزی برای کالاهای اساسی ارز 4200 تومانی تخصیص می‌دهد و دولت یا سران قوا تصمیمی در این زمینه نگرفته‌اند؛ البته کار کارشناسی در این زمینه در حال انجام است و اگر تصمیمی در این زمینه گرفته شود، اطلاع‌رسانی خواهد شد، اما فعلاً هیچ تصمیمی گرفته نشده است.
رئیس‌کل بانک مرکزی درخصوص کم شدن منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها هم گفت: منابع کم نشده بلکه مصرفش زیاد شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها