از سه سال پیش و به دلیل مشکل لاینحل برگزیت، بریتانیا در وضعیت ناپایداری قرار دارد و صد البته این چالش در خانه شماره ده خیابان داونینگ هم بیشتر نمایان است. طی سه سال گذشته دو نخست‌وزیر بریتانیا یعنی دیوید کامرون و ترزا می ‌ناچار به کناره‌گیری شده و اکنون مردی به عنوان فرد احتمالا برگزیده حزب محافظه‌کار مطرح است که لقب بزرگ‌ترین شومن سیاست بریتانیا را یدک می‌کشد و صد البته همه موفقیت خود را مرهون پیروزی در همه‌پرسی برگزیت می‌داند.
کد خبر: ۱۲۱۲۴۴۹

بوریس جانسون، وزیر خارجه سابق بریتانیا، شخصیت خاصی دارد و از نظر رفتاری با دونالد ترامپ مقایسه می‌شود. او برخلاف دیگر محافظه‌کاران بریتانیایی آدم خسته‌کننده‌ای نیست و از اردوغان گرفته تا دیگر سیاستمداران، مزه متلک‌ها و شوخی‌های او را چشیده‌اند.
الکساندر بوریس جانسون به گفته اطرافیانش همواره اهداف بزرگی در سر داشته و دارد. در دوران کودکی به کمتر از «پادشاه جهان» رضایت نمی‌داد و بعدها مسیر ترقی‌اش را به نحوی پیمود که در نهایت شاید به نخست‌وزیری بریتانیا ختم شود. همه می‌دانند دانشجویان ممتاز آکسفورد معمولا بهترین شانس را برای پست نخست‌وزیری بریتانیا دارند، حتی اگر این دانشجوی ممتاز بوریس جانسون خوشگذران باشد. به هر حال چنانچه جانسون به نخست‌وزیری بریتانیا دست یابد، بی‌تردید به همه آرزوهای خود رسیده است.
جانسون از سال 1989 تا 1994 به‌عنوان مفسر نشریه تلگراف در بروکسل به کار مشغول بود و در همان زمان به امور مربوط به اتحادیه اروپا علاقه‌مند شد. در همان بروکسل بود که از همسر اول خود جدا شد و با مارینا ویلر ازدواج کرد، اما این ازدواج هم با وجود داشتن سه فرزند در سال 2018 به طلاق انجامید و همسر فعلی جانسون 54 ساله، کری سایموندز 30 ساله است. سایموندز که ریاست امور ارتباطات حزب محافظه‌کار را به‌عهده دارد، نفوذ زیادی بر جانسون دارد و ظاهرا اوست که جانسون را برای رسیدن به صندلی نخست‌وزیری بریتانیا تشویق می‌کند. و جالب آن‌که از قرار معلوم یکی از علت‌های مهم افزایش محبوبیت جانسون همین خانم کری سایموندز است.
بوریس جانسون که طی سال‌های 2008 تا 2016 سمت بسیار مهم شهرداری لندن را به‌عهده داشت، همواره گریزی به روزنامه‌نگاری نیز زده است. او پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه برای مدتی در نشریه قدیمی و مشهور تایمز به کار مشغول بود، اما یک سال بعد به دلیل انتشار نقل قول‌های جعلی اخراج شد.
اما آیا جانسون در نهایت توانست به عنوان روزنامه‌نگار اثری در خور از خود بر جای گذارید؟ بی‌تردید نه! جانسون یکی از سینه چاکان وینستون چرچیل است و می‌خواهد به هر ترتیب شده یکی از جانشینان نخست‌وزیر افسانه‌ای بریتانیا باشد و بر صندلی او در خیابان داونینگ تکیه بزند. طرفداران جانسون تلاش دارند او را فردی بسیار شبیه چرچیل معرفی کنند، حال آن که جانسون نه تنها از زیرکی‌ها و نیرنگ بازی‌های چرچیل بی‌بهره است بلکه بیش از هر کس دیگر به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور از نظر رفتاری ناپایدار و غیرقابل پیش‌بینی ایالات متحده آمریکا شباهت دارد.
بسیاری از مخالفان و حتی ناظران بی‌طرف امور بریتانیا بر این باورند در صورت روی کار آمدن بوریس جانسون نه‌تنها مشکلات بریتانیا همچنان ادامه پیدا می‌کند، بلکه چه بسا این مشکلات عمیق تر شده و وضعیت لندن از این نیز بدتر شود و دنیا شاهد به قدرت رسیدن یک دونالد ترامپ اروپایی باشد.

محمدعلی فیروزآبادی
مترجم
منبع: فرانکفورتر روندشاو

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها