فهرست هزینه‌های برگزاری سی‌ و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران زودتر از موعد معمول منتشر شد

حساب و کتاب!

کمتر کسی منتظر بود تا فهرست هزینه‌های برگزاری سی‌ و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتشر شود؛ قاعده نانوشته‌ای هست که چنین فهرستی با گذشت چند ماه از پایان برگزاری نمایشگاه منتشر شود. مثل دوره پیشین که اردیبهشت‌1397 برگزار شد و انتشار فهرست هزینه‌های آن دوره، به شهریورماه کشید. با این حال، دیروز موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، سنت‌شکنی کرد و حدود سه ماه زودتر از آنچه انتظار می‌رفت هزینه‌های برگزاری سی‌ و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را به اطلاع عموم رساند. این تسریع را باید به فال نیک گرفت، هر چند به نظر می‌رسد این سرعت ‌بخشیدن به روند محاسبه و اعلام هزینه‌ها، دلایلی دارد از جمله این‌که رقم به‌دست‌آمده، پایین‌تر از برآورد پیشین است و مسؤولان احتمالا این صرفه‌جویی را به عنوان دستاورد در نظر آورده و حالا خواسته‌اند نتایج چنین دستاوردی را زودتر از موعد معمول در اختیار رسانه‌ها قرار دهند. اما این فهرست شامل چه جزئیاتی است و در رابطه با آن به چه نکاتی می‌توان اشاره کرد؟
کد خبر: ۱۲۱۲۴۳۲

نمایشگاه صرفه‌جوها
همان‌طور که در مقدمه نوشتیم، فهرست هزینه‌های برگزاری سی‌‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دو سه ماهی زودتر از آن‌چه انتظار می‌رفت منتشر شده است و نیز گفتیم که مجموع هزینه‌ها نشان می‌دهد برگزاری این دوره از نمایشگاه هم نسبت به نمایشگاه سال گذشته کم‌هزینه‌تر بوده و هم نسبت به برآوردهای اولیه؛ در حالی که هزینه برگزاری سی‌ و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مبلغ ۲۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برآورد و پیشنهاد شده بود، با دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها و تأکید معاون امور فرهنگی در این خصوص، با تدابیر اندیشیده ‌شده در شورای سیاستگذاری و کمیسیون معاملات، هزینه‌های برگزاری سی‌ و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به رقم ۱۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رسید که نسبت به هزینه‌های سال قبل که مبلغ نهایی آن در مجموع با لحاظ هزینه‌های بازرگانی، تبلیغات و بن اهدایی ۱۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان اعلام‌ شده بود، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و نسبت به برآورد اولیه ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان کاهش را نشان می‌دهد.

نمایشگاه‌ بن‌بازها
اما بخش مهم دیگر این فهرست، مربوط به یارانه اختصاص‌یافته به دانشجویان و طلاب، استادان دانشگاه و سازمان‌ها و موسسات در قالب بن کتاب در سی‌ و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است. در متن آمده: مبلغ هفت میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای دانشجویان و طلاب، ۶۰۰ میلیون تومان برای استادان و اعضای هیات‌علمی، دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای اهالی قلم و 5 میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان برای سازمان‌ها و مؤسسات. مقایسه این ارقام با ارقام یارانه سی‌ویکمین نمایشگاه کتاب تهران نشان از افزایش مبلغ سه میلیارد و ۹۰۰میلیون تومان دارد.

درآمد چقدر بود؟
متنی که روابط عمومی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران منتشر کرده، شامل درآمدهای حاصل از برگزاری نمایشگاه سی‌ودوم هم هست. بر اساس این گزارش، مجموع درآمدهای حاصل از برگزاری سی‌ و دومین نمایشگاه کتاب تهران ۹ میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان بوده است.
در حالی که جام‌جم در روزهای برگزاری نمایشگاه کتاب به رقم درآمد پنج میلیارد و 700 میلیون‌تومان نمایشگاه از محل وجوه دریافتی مربوط به تبلیغات و غرفه‌های مواد غذایی دست یافته بود و این رقم بعدها از سوی قادر آشنا، قائم‌مقام سی‌‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم تایید شد، حالا در فهرست اعلام شده درآمد حاصل از این دو محل، شش میلیارد و 109میلیون‌ تومان اعلام شده است. آشنا بعدها همچنین اعلام کرد، دو شرکت مرتبط با هم یعنی ریحان‌فیلم و ریحان‌سلامت برنده مزایده واگذاری تبلیغات و غرفه‌‌های مواد غذایی بوده‌اند.
خب حالا با احتساب کسر درآمد 9 میلیارد و 480میلیونی از هزینه 16 میلیارد و 700 میلیون‌تومانی، نمایشگاه هفت میلیارد و 220 میلیون‌تومان کم آورده است. البته خب می‌دانیم که بقیه هزینه‌های برگزاری نمایشگاه از محل اعتبار اختصاص‌یافته از طرف دولت برای برگزاری این رویداد تأمین می‌شود. روابط‌عمومی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران گفته تاکنون چهار میلیارد تومان آن تأمین شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها