برای پیشگیری از سرطان - به‌جز آزمایـــــــــش‌های دوره‌ای‌و غـــربالگری‌- می‌توان کارهای دیگری هم انجام داد. کارهایی که درواقع کیفیت زندگی افراد را بالا می‌برد و در کاهش هزینه‌ها کمک خواهد کرد. شاید طرح درمانی، شیمی‌درمانی و طرح‌های پیشگیری، رایگان باشد و این ذهن نگران بیماران سرطانی را التیام دهد، اما باید توجه داشت که هزینه‌های درمان رایگان سرطان از بیت‌المال تأمین می‌شود. هزینه‌هایی که خود می‌تواند در جای دیگر برای مصارف دیگری استفاده شود. هزینه‌هایی مانند آموزش، بالا بردن سطح فرهنگ، سلامت، ورزش و پیشگیری از سرطان.
کد خبر: ۱۲۱۱۸۹۲

اتفاقی که در بسیاری از کشورهای پیشرفته انجام می‌شود تا هزینه‌های درمان را کاهش دهند. پزشکان و متخصصان برای کاهش بیماری سرطان، پیشنهادهای زیادی دارند، پیشنهادهایی که بخش زیادی از آنها به خود افراد بستگی دارد. 99درصد عوامل‌ اولیه بروز سرطان قابل کنترل هستند و به تغییر در سبک زندگی افراد بستگی دارند.
تحرک روزانه، دشمن بزرگ بیماری سرطان است. ورزش روزانه 20 تا 30دقیقه‌ای کمک به سزایی در کاهش سرطان خواهد داشت. بی‌تحرکی به جز این که باعث سرطان می‌شود، یکی از عوامل مهم برای بروز بیماری‌های دیگر مانند بیماری‌های کلیوی و بیماری چاقی هم است.
تغذیه سالم از گزینه‌های مهم دیگر است. بسیاری از سرطان‌های گوارشی، به‌دلیل تغذیه نامناسب و استفاده از نوشابه‌های گازدار و غذاهای آماده و فست‌فودی است.
دود، عامل مهم بعدی بیماری سرطان است. استعمال دخانیات، قلیان، سیگار و مواد مخدر، عامل مهمی در بروز سرطان‌ها شمرده شده‌اند. شاید معروف‌ترین سرطانی را که استعمال دود ایجاد خواهد کرد، سرطان ریه باشد. سرطانی که بسیاری از ایرانی‌ها به آن مبتلا هستند و در فهرست پنج سرطان شایع اول کشور قرار دارد.
مصرف الکل، یکی دیگر از علل ابتلا به سرطان است. یکی از دلایل ابتلا به سرطان گوارش، مصرف الکل عنوان شده است. عواملی که با افزایش مصرف سرطان، نقش پررنگ‌تری را هم ایفا می‌کند.
استرس عامل مهم دیگر بروز سرطان است. اگر گزینه‌های دیگر تا حدود زیادی به سبک زندگی و انتخاب خود افراد بستگی دارد، برای استرس تقریباً درمانی وجود ندارد.
درمان استرس پیچیده است و همه چیز درباره مواجهه با آن کاملا اکتسابی است و نیاز به تمرین و ممارست برای کاهش آن است. هرچند که استرس را هم می‌توان کنترل کرد؛ اما با درنظر گرفتن و توجه به عوامل مهم دیگر، می‌توان تا حدود زیادی جلوی ابتلا به سرطان را گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها