گزارش جام ‌جم از برنامه پرمخاطب رادیو فرهنگ

«جادوی صحنه» روی امواج صدا

جادوی صحنه از برنامه‌های پرمخاطب رادیو فرهنگ است که توانسته تعداد زیادی از مخاطبان علاقه‌مند به عالم هنر را با خود همراه کند و با آنها از دنیای سینما و تئاتر بگوید. روزانه برنامه‌های متعددی با این موضوع روانه آنتن شبکه‌های مختلف می‌شود، اما رادیو فرهنگ تلاش دارد از زاویه‌ای دیگر به این موضوع نگاه کند، زیرا قاب تلویزیون و صحنه تئاتر و پرده نقره‌ای سینما هیچ‌وقت جذابیت خود را از دست نمی‌دهند و همیشه مخاطبان و علاقه‌مندان خاص خود را دارند. اخبار این جادوی صحنه هم بالطبع برای مردم مهم است برای همین پرویز جمالی تهیه‌کننده رادیو فرهنگ سراغ برنامه‌سازی در این حوزه رفته و باتولید برنامه «جادوی صحنه» توانسته شنوندگان را با دنیای تئاتر و سینما همراه کند.
کد خبر: ۱۲۱۱۸۵۱

مخاطب فرهیخته
وارد استودیو که می‌شویم تعداد عوامل اولین چیزی است که به چشم می‌آید؛ برنامه‌ای که در کنار کارشناس - مجری یک‌گوینده دارد و منتقد و عوامل تئاتر و سینما هم حضور دارند.
پگاه ارضی، نویسنده و کارگردان به بهانه اکران فیلم «نبات» در گفت‌وگویی با جادوی صحنه از سختی اکران برای فیلم اولی‌ها می‌گوید و طیبه آرتا به عنوان منتقد از بلاتکلیفی نبات در ژانر سخن می‌گوید و به دنبال راهی برای پر‌کردن این خلأ است.
علی جعفری، کارشناس ـ مجری برنامه جادوی صحنه درباره ویژگی‌های اجرای این برنامه می‌گوید: مقوله فرهنگ و هنر بویژه سینما، تئاتر و موسیقی در کشور ما، علاقه‌مندان زیادی دارد پس برای مخاطب فرهیخته باید تلاش کرد که با تخصص و درست صحبت کرد و ما به‌ عنوان کارشناس باید بتوانیم اطلاعات جامع و دقیق ارائه بدهیم و از طرفی مشکلات، ناهمواری‌ها و سختی‌های موجود در این مسیر را هم یادآوری کنیم. برای همین همیشه تلاش می‌کنم با مطالعه در این برنامه حضور داشته باشم و علاوه بر دانش هنری با کارنامه هنری مهمانان برنامه هم پیش از ضبط آشنایی پیدا کنم.
آخرین اتفاقات سینمایی کشور
پرویز جمالی، تهیه‌کننده جادوی صحنه هم عنوان می‌کند: جادوی صحنه برنامه گروه «ادب و هنر» رادیو فرهنگ، مجله‌ای رادیویی با موضوع سینمایی و تئاتر است و دست‌اندرکاران این برنامه قصد دارند آخرین اتفاقات سینمایی کشور را به اطلاع مخاطبان برسانند. ضمن این‌که پیشنهادهایی هم به اهل فرهنگ و هنر دارند. در این برنامه از حضور کارشناسان حوزه تئاتر و سینما استفاده می‌شود.
این برنامه چهار بخش اصلی دارد که در بخش بازتاب، آخرین و تازه‌ترین رویدادهای تئاتر و سینما اطلاع رسانی شده و به حاشیه‌ها نیز اشاره می‌شود. نقد و نظر نیز بخشی است که با حضور عوامل و دست‌اندرکاران تولید فیلم‌های سینمایی و نمایش‌های مختلف تولید می‌شود و هر هفته عوامل یکی از فیلم‌های سینمایی در حال اکران یا تئاترهای روی صحنه دعوت شده و در برنامه با حضور کارشناس - مجری و منتقدان و کارشناسان فیلم یا نمایش مورد نظر نقد و بررسی می‌شود.
بخش سینمای کاغذی هم به معرفی کارگردانان معروف و فیلمنامه‌های قابل توجه و... می‌پردازد. بخش پایانی این مجله نیز «نامه نمایش» نام دارد که در این بخش به‌طور ویژه به تئاتر و سینما می‌پردازیم.
معرفی بهترین موسیقی فیلم و پرداختن موضوعی به فیلم‌ها، مسیر واجرای یک نمایش از داستان تا اجرا و... مسائلی است که جادوی صحنه به آن توجه دارد.
دیده‌بان عرصه هنر
طیبه آرتا، منتقد سینما نیز به آسیب‌شناسی کارهای هنری اشاره می‌کند و می‌گوید: گاهی بنا به موضوع با کارگردان برجسته سینما یا منتقد و فیلمنامه‌نویس درباره مشکل اقتباس، فیلمنامه و بازیگری صحبت می‌کنیم که مثلا چرا در آثارمان مشکل فیلمنامه داریم و بیشتر سعی می‌کنیم مسائل مربوط به هنرمندان را پیگیری کنیم.
وی درباره ضرورت وجود برنامه‌ای مثل جادوی صحنه در رادیو می‌گوید: بزرگ‌ترین هدف این برنامه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی در مقوله هنر است و در این برنامه شاخص‌ها و معیارهای زیبایی‌شناسی یک اثر مطابق عرف بررسی می‌شود و ارتقای سطح سواد مخاطب در این حوزه بسیار مورد توجه است.
وظیفه رسانه، تلنگر زدن است
وی ادامه می‌دهد: فرهنگ زیربنای یک جامعه است، جامعه‌ای که فرهنگ و هنر قوی‌تری داشته باشد، پیشرفته‌تر است. جادوی صحنه هم به مخاطب کمک می‌کند تا گزیده‌تر انتخاب کند و به مسؤولان تلنگر می‌زند تا بهتر و دقیق‌تر عمل کنند. از سویی هنرمندان و فیلمسازان با مشکلات آثار خود ملموس‌تر آشنا می‌شوند و مشکلات پیش روی خود را نیز بیان می‌کنند.
این منتقد تئاتر و سینما اظهار امیدواری کرد مسؤولان با شنیدن این نوع برنامه‌ها که به نوعی به چرخه فیلمسازی کمک می‌کند بیشتر به دغدغه‌ها توجه کنند و با ارتقای کیفی آثار سطح سواد هنری جامعه را بالا ببرند.
فرصتی برای دیده شدن
پگاه ارضی، فیلمنامه‌نویس و کارگردان جوان سینما که این روزها با فیلم «نبات» نام او بر سر زبان‌ها افتاده، در طول این مدت با دقت به گفت‌وگوی ما گوش می‌کند و با آرامش خاص در رفتار و شور و هیجان در کلام می‌‌گوید: خیلی خوشحالم که در این برنامه حضور یافتم این برنامه و برنامه‌های اینچنینی تریبون خوبی برای ما فیلم‌اولی‌ها محسوب می‌شود که ضمن معرفی خود و آثارمان بتوانیم از آنچه منتقدان دلسوز درباره اثر و کار ما می‌گویند استفاده کنیم و از طریق این تریبون صدای خود را به گوش مسؤولان برسانیم.
نگاهی دوباره به آثار خودمان
وی با اشاره به یادداشت‌هایی که در دست دارد، ادامه می‌دهد: من الان از صحبت‌های داخل استودیو یادداشت‌برداری کردم، همیشه این کار را می‌کنم و بعد با خواندن این نقدها به چرایی آن فکر کرده و بعد اگر واقعا به نظرم درست و سنجیده بود در کارهایم از آنها استفاده می‌کنم.
پگاه ارضی که خود دانش‌آموخته آکادمی فیلم نیویورک است درباره ضرورت برنامه‌هایی مثل جادوی صحنه می‌گوید: من دوست دارم با منتقدان آشنا شوم، فضایی غیر از کار خود را ببینم و از نظر کارشناسان استفاده کنم؛ پس این نوع برنامه‌ها به من کمک می‌کند که بهتر از دیروز عمل کنم و هر روز با مباحث جدیدتری آشنا شوم.
محمدعلی مومنی هم اجرای کارشناسی بخش اخبار را برعهده دارد. جادوی صحنه یکشنبه‌ها ساعت 15 و 45 دقیقه به تهیه‌کنندگی پرویز جمالی روی موج 106 مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

مطالعه روزانه

راضیه کرد هم که گویندگی و نویسندگی جادوی صحنه را برعهده دارد با اشاره به اهمیت دانش روز در این برنامه می‌گوید: چون در جادوی صحنه هم نویسنده هستم و هم گوینده و موضوع برنامه هم به نمایش‌ها و فیلم‌های روز اختصاص دارد باید با اطلاعات کامل وارد استودیو شوم به همین خاطر تلاش می‌کنم اطلاعات دست اول و به‌روز و دقیق با ضریب صحت بالا را مطالعه کنم و در برنامه این اطلاعات در اختیار شنوندگان قرار گیرد.
وی ادامه می‌دهد: فضای مجازی این روزها با بمباران خبری و اطلاعات مختلف باعث شده تا هر خبر و مطلبی نشر پیدا کند اما برای جادوی صحنه حتما اطلاعات متقن مورد توجه است تا شنوندگان بتوانند به عنوان سندی خوب از این برنامه استفاده کنند.

راحله آجودانی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها