تازه‌ترین کتاب درباره زندگی مدافعان حرم به زودی روانه بازار کتاب می‌شود

ماموریت ویژه «حاج حیدر »

در لحظه‌ای که این کلمات نوشته می‌شود، مراسم وداع با پیکر شهید محمد جنتی در حسینیه معراج الشهدا در حال برگزاری است و امروز که شما این سطور را می‌خوانید، مراسم تشییع پیکر این شهید در مسجد حجت در زادگاهش برگزار می‌شود. همین روزها که پیکر شهید جنتی بعد از دو سال و با تفحص به کشور بازگشته، خبر رسیده که زندگی‌نامه‌اش در قالب یک کتاب به قلم شهلا پناهی در انتشارات شهید کاظمی، برای انتشار آماده می‌شود. کتابی که قرار است نبوغ و استعداد شهید جنتی، فرمانده ایرانی لشکر زینبیون در برقراری تعامل و ارتباط با نیروهای نهضتی را روایت کند و گوشه‌هایی از مأموریت‌های او را شرح دهد. در این کتاب گاهی همراه با شهید جنتی پای جلسه درس اخلاق حاج اسماعیل دولابی خواهیم نشست و گاهی به همراه او بعد از یک عملیات، جویای حال نیروی سوری می‌شویم که پدرش را از دست داده و نیاز به تسلی خاطر دارد.
کد خبر: ۱۲۱۱۵۷۹

درباره شهید محمد جنتی چه می‌دانیم ؟
محمد جنتی در روستای دیزج از توابع شهرستان شبستر در استان آذربایجان شرقی متولد شد. مدت کوتاهی از دوره کودکی را همانجا زندگی کرد و بعد خانواده‌اش به تهران مهاجرت کرد.
شهید جنتی از فرماندهان نیروی مخصوص سپاه بود و از سال 1392 بارها به سوریه اعزام شد. از ابتدای شروع بحران سوریه، حاج حیدر در میدان جهاد حضور داشت و مدتی فرمانده لشکر حیدریون بود. آذرماه سال 1395 فرماندهی لشکر زینبیون را به‌عهده گرفت، اما فروردین سال 1396 به شهادت رسید. تا مدتها جاویدالاثر بود تا این‌که بالاخر تفحص به نتیجه رسید و پیکرش بعد از دو سال شناسایی شد.
دیروز مراسم وداع با این شهید برگزار شد و امروز به سوی خانه ابدی‌اش تشییع می‌شود.

درباره لشکر زینبیون چه می‌دانیم؟
لشکر زینبیون متعلق به رزمندگان پاکستانی جبهه مقاومت اسلامی است. اولیـــــن گروه از رزمندگان زینبیون در سال ۹۳ عازم ســـــوریه شده و در جبهه مـــــبارزه علــــیه تروریست‌ها حضور پیدا کردند.
این گروه از شیعیان پاکستانی تشکیل شده و پاکستانی‌های مقیم ایران نیز در این گروه حضور دارند. قبل از تشکیل این تیپ، پاکستانی‌های طرفدار دولت سوریه در لشکر فاطمیون به مبارزه می‌پرداختند، اما با افزایش شمار آنها، یک تیپ جداگانه تشکیل دادند و وظیفه دفاع از حرم زینب کبری(س) را برعهده گرفتند. چهارم بهمن ماه امسال خزانه‌داری آمریکا لشکر زینبیون را در کنار لشکر فاطمیون که از رزمندگان افغان تشکیل شده، در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.
محمد جنتی پیش از شهادت، فرمانده ایرانی این لشکر بود.

زندگی‌نامه شهید جنتی در چه مرحله‌ای است؟

روایت زندگی محمد جنتی، فرمانده شهید مدافع حرم که خیلی‌ها او را با نام حاج‌حیدر می‌شناسند، شهلا پناهی‌ها نوشته است. از این نویسنده کتاب رفیق مثل رسول هم منتشر شده که درباره زندگی شهید رسول (محمدحسین) خلیلی از شهدای مدافع حرم است.
این کتاب، آخرین مراحل را پشت سر می‌گذارد و برای ورود به بازار کتاب آماده می‌شود. قرار است انتشارات شهید کاظمی آن را منتشر کند؛ ناشری که پیش از این کتاب‌هایی چون «یادت باشد» را درباره زندگی شهید حمید سیاهکالی مرادی منتشر و روانه بازار کرده بود و البته این کتاب با استقبال قابل توجه مخاطبان مواجه شد. شاید به خاطر داشته باشید که سال گذشته مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای مجلس خبرگان به این کتاب اشاره کردند و ما نیز گزارش مفصلی داشتیم از این کتاب در گفت‌وگو با نویسنده‌اش.
شاید حالا بتوان با اطمینان گفت که ادبیات دفاع از حرم، مثل ادبیات دفاع مقدس و خاطره‌نگاری از شهدای مدافع حرم دارد به گونه‌ای مستقل و پر‌استقبال در ادبیات کشورمان بدل می‌شود.
در چند سال اخیر کتاب‌های متعددی درباره شهدای مدافع حرم نوشته شده که بسیاری از آنها هم با استقبال مخاطبان روبه‌رو شده‌اند؛ مثل کتاب قصه دلبری که داستان زندگی شهید محمدحسین محمدخانی به روایت همسرش است، کتاب یادت باشد که به آن اشاره کردیم و کتاب دلتنگ‌نباش درباره زندگی شهید روح‌ا... قربانی که با همکاری همسر شهید نوشته شده است.
این کتاب‌ها از چند زاویه برای مخاطبان امروز جذابیت دارد؛ بخشی از این جذابیت‌ها به توجه و کنجکاوی مخاطبان درباره دیدگاه، اندیشه و مجاهدت‌های شهدای مدافع حرم ارتباط دارد و بخشی از توجه مخاطبان به این‌گونه آثار، مرهون کم‌سالی و جوانی مدافعان حرم است.
هر چند شهید جنتی از جوانان و دهه هفتادی‌های مدافع حرم نیست، اما بی‌تردید زندگی او به عنوان یک فرمانده می‌تواند مورد توجه طیف گسترده‌ای از مخاطبان قرار بگیرد.

ام‌البنین دیوسالار

ادبیات و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها