نخست‌وزیر ژاپن عصر دیروز در مجموعه سعدآباد با حسن روحانی دیدار و مذاکره کرد

دعوت هسته‌ای

شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن عصر دیروز با استقبال وزیر خارجه کشورمان وارد تهران شد. آبه از فرودگاه مهرآباد به مجموعه تاریخی- فرهنگی سعدآباد رفت و پس از برگزاری مراسم استقبال رسمی از سوی حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان، مذاکرات دوجانبه دو کشور آغاز شد. پس از مذاکرات خصوصی روسای دولت‌های ایران و ژاپن، مذاکرات مشترک اعضای دو هیات برگزار و سپس روحانی و آبه در نشست خبری مشترک حضور یافتند. روحانی در این نشست خبری، اقدامات اخیر هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را در چارچوب برجام خواند و جنگ اقتصادی آمریکا را ریشه تنش‌ها در منطقه دانست. وی همچنین با بیان این‌که ایران هیچ‌گاه آغاز‌کننده جنگ نخواهد بود تاکید کرد که پاسخ ایران به هرگونه تجاوزی، بسیار قاطع و شدید خواهد بود. شینزو آبه نیز در این نشست خبری با معذرت‌خواهی از این‌که ممکن است برخی حرف‌هایش برای مردم ایران مطلوب نباشد اعلام کرد که برای جلوگیری از درگیری‌های تصادفی در منطقه به ایران آمده است. وی از ایران خواست به برجام پایبند بماند.
کد خبر: ۱۲۱۱۲۸۹

حسن روحانی در نشست خبری با نخست‌وزیر ژاپن با اشاره به نودمین سالگرد روابط دو کشور از نخست‌وزیر ژاپن به خاطر تلاش برای گسترش روابط اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی با ایران تشکر کرد و افزود: در جلسه خصوصی و در جلسه هیات‌های دو کشور درباره مسائل دوجانبه و سرمایه‌گذاری ژاپن در مناطق جنوبی ایران از جمله سواحل مکران گفت‌وگو کردیم.
روحانی با اشاره به علاقه‌مندی ژاپن به ادامه خرید نفت از ایران و حل و فصل مسائل مالی و روابط فرهنگی بین دو کشور گفت: این مسائل می‌تواند روابط دو کشور را تضمین کند.
رئیس‌جمهور ادامه داد: ما علاوه بر مسائل مربوط به روابط دوجانبه درباره بحث امنیت و تنش‌زدایی در منطقه نیز گفت‌وگو کردیم و خوشحالیم که هر دو کشور برای ثبات و امنیت منطقه اهمیت بسیار زیادی قائلند و من به آقای نخست‌وزیر گفتم که ما در منطقه آغازگر هیچ جنگی حتی با آمریکا نخواهیم بود اما اگر جنگی علیه ما آغاز شود پاسخ بسیار قاطعی خواهیم داد.
روحانی افزود: آقای نخست‌وزیر (آبه) نسبت به آینده خوشبینی قابل ملاحظه‌ای داشتند و ‌می‌گفتند من می‌بینم که تغییرات مثبتی در راه است.
رئیس‌جمهور کشورمان با ابراز خوشحالی از ادامه حمایت ژاپن از برجام و تاکید شینزو آبه بر اهمیت این توافق برای منطقه و جهان تصریح کرد: من به آقای نخست‌وزیر گفتم که ما علاقه‌مند به ادامه این توافق هستیم و اقداماتی که ایران انجام خواهد در چارچوب بند 36 برجام خواهد بود.
وی ادامه داد: من از آقای نخست‌وزیر خواستم که میان دو کشور در زمینه هسته‌ای شاهد همکاری در آینده باشیم زیرا هر دو کشور معتقد به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای هستیم و هر دو کشور با سلاح‌های هسته‌ای مخالفیم.
روحانی گفت: من در مذاکرات امروز بر این نکته تاکید کردم که اگر ما شاهد برخی تنش‌ها هستیم ریشه این تنش‌ها به جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران بر می‌گردد و هر وقت این جنگ متوقف شود شاهد تحولات بسیار مثبتی در منطقه و جهان خواهیم بود.
رئیس‌جمهور کشورمان با بیان این‌که سفر آبه با حسن نیت و برای آرمان‌هایی که مورد توجه دو طرف است و برای صلح و ثبات در منطقه انجام شده است تصریح کرد: امیدواریم این سفر مقدمه‌ای برای روابط گسترده‌‌تر دو کشور باشد. وی افزود: ژاپن کشور بسیار مهمی است و همواره برای صلح و امنیت منطقه غرب آسیا قدم‌های خوبی برداشته است و در مذاکرات امروز هم درباره همکاری‌های دو کشور درباره مهاجرین، مواد مخدر، تروریسم و همکاری دو کشور در بازسازی سوریه و کمک به پایان بحران یمن مذاکره کردیم.
آبه: برای کنترل تنش‌ها تلاش می‌کنیم
شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن هم در این نشست خبری در اظهاراتی گفت: برای من افتخارآمیز است که در نودمین سالگرد روابط ایران و ژاپن به تهران سفر کردم و با استقبال بسیار گرمی برخوردار شدم و به همین خاطر از آقای روحانی تشکر می‌کنم.
وی با بیان این‌که سفرش به تهران 41 سال پس از آخرین سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران محقق شده است گفت: در این مدت مردم ایران و ژاپن تحولات زیادی را تجربه کرده‌‌اند و ژاپن و ایران به عنوان کشورهای بزرگ فرهنگی از طریق مردم روابط‌شان را بدون وقفه ادامه داده‌اند.
آبه افزود: من 33 سال قبل در سفر پدرم که وزیر خارجه بود به تهران آمدم و آن موقع بسیار تحت تاثیر مردم ایران و فضای شهر تهران قرار گرفتم و هنوز آن خاطره را در یاد دارم. الان هم خوشحالم که آرزوی 30 ساله‌ام محقق شد و توانستم دوستان قدیمی‌ام را دوباره ببینم.
نخست‌وزیر ژاپن پس از این سخنان مقدماتی به بخش اصلی مطالبش رسید و با این مقدمه که بعضی حرف‌های من از این تریبون شاید برای شما خوش نباشد گفت: چون من آرزو دارم پشتوانه شما شوم جسارتا این حرف‌ها را می‌گویم.
وی با اشاره به افزایش تنش‌ها در خاورمیانه گفت: متخصصان به احتمال وقوع درگیری تصادفی اشاره می‌کنند و باید از درگیری نظامی جلوگیری کرد و هیچ کس دوست ندارد جنگ اتفاق بیفتد. ژاپن آرزو دارد جلوی جنگ را بگیرد و سفر اینجانب به همین دلیل انجام شده است.
آبه افزود: ایران از زمان باستان پرشیا تا امروز، کشور بزرگ منطقه بوده و هست و در آینده هم خواهد بود و با توجه به تنش‌‌های رو به افزایش در خاورمیانه برای تثبیت صلح و ثبات و جلوگیری از درگیری تصادفی، ایران باید نقش سازنده خود را ایفا کند.
وی با بیان این‌که دین اسلام دین صلح و تساهل و تسامح است، افزود: اینجانب همواره تحت تاثیر توصیه دین اسلام مبنی بر "خیر الامور اوسطها" قرار گرفته‌ام و از این‌که رهبر معظم ایران چندین بار فتوا داده‌اند سلاح اتمی حرام است خوشحالم و استقبال می‌کنم.
نخست‌وزیر ژاپن گفت: ادامه همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بسیار مثبت می‌دانم و قویا از ایران می‌خواهم به پایبندی‌اش به برجام ادامه دهد.
آبه افزود: امروز در مذاکرات خود درباره این بحث که چگونه می‌توانیم وضعیت پرتنش فعلی را کنترل کرده و از افزایش تنش جلوگیری کنیم تبادل نظر صریح و پرمعنی داشتیم و اعلام کردم که ژاپن قصد دارد همکاری‌ها از جمله کمک‌های بشردوستانه به زلزله‌زدگان و ارتقای همکاری‌های علمی را ادامه دهد. وی ادامه داد: ما راه طولانی را پیموده‌ایم اما اعتقاد راسخ دارم راهی که پیش روی ما است راهی باز است و افقی وسیع و زیبا در مقابل است و برای تحقق آن هر دو باید تلاش کنیم و به صبر و شکیبایی زیادی نیاز داریم. نخست‌وزیر ژاپن گفت: باید برای صلح خاورمیانه و دنیا تلاش زیادی انجام دهیم. برای این هدف هیچ وقت ناامید نمی‌شویم و امروز اولین قدم بود. علاقه دارم سریع‌تر دوستانم را دوباره ببینم و مطمئنم در آینده نه چندان دور این فرصت فراهم خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها