ایمنی ماشین و امنیت سرنشینان آن همواره یکی از عمده ترین مسائل مورد توجه خودروسازان بزرگ جهان به شمار می آید.
کد خبر: ۱۲۱۱۲۲

در حال حاضر محصولات آلمانی و سوئدی از نظر ایمنی در رده نخست جهانی قرار دارند و به همین دلیل هم بالاترین آمار فروش و همچنین گرانترین خودروهای جهان به این خودروسازان اختصاص دارد. در این کارخانه ها اصلی ترین عامل ، طراحی ایمنی است و مهندسان از همان ابتدا به ایمن سازی تک تک طراحی های قسمتهای مختلف خودرو توجه می کنند.
با افزایش تعداد ماشین و در پی آن حوادث رانندگی ، نیاز به ماشینی که ضریب ایمنی بالاتری در اختیار راننده می گذارد بیش از هرزمان دیگری احساس می شود. در واقع با توجه به تعداد روزافزون خودرو در جاده ها، آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات بوضوح افزایش یافته است.

پیش بینی سازمان بهداشت جهانی حاکی از آن است که تا 15 سال آینده میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی در جهان بیش از 65 درصد افزایش خواهد یافت ؛ البته این آمار در کشورهای در حال توسعه ای همچون ایران 80درصد رشد خواهد داشت.
گفتنی است هم اکنون بر اثر تصادفات جاده ای در سراسر جهان سالانه 1.2 میلیون نفر کشته و 50 میلیون نفر مجروح می شوند ؛ در حالی که در سال گذشته تلفات جاده ای در کشور ما در هر 3روز به اندازه تلفات سقوط یک هواپیمای مسافربری بوده است.
سازمان بهداشت جهانی با اعلام این آمار از خطای انسانی ، وضعیت جاده ها و کیفیت خودروها به عنوان 3 عامل اصلی بروز حوادث جاده ای یاد کرده است. بر این اساس ، کاهش آمار تلفات تصادفات جاده ای با فرهنگ سازی و آموزش صحیح ، کنترل دقیق رانندگان و همچنین مرمت و استانداردسازی جاده های کشور ممکن خواهد بود ؛ البته این راهکار ، راهکاری بلندمدت و نیازمند صرف زمان طولانی است ، در حالی که بهبود کیفیت خودروها ، بالا بردن ضریب ایمنی آنها و تشویق رانندگان به استفاده از خودروهای ایمن ، راهکاری موثر ، با قابلیت بازدهی خوب در کوتاه مدت محسوب می شود.

امنیتی فراتر از باور

در گذشته ، خودروسازان بزرگ جهان تنها به مقاومت بدنه خودروها به عنوان عامل اصلی تامین ایمنی سرنشینان هنگام تصادفات توجه می کردند ، اما اکنون برای حفظ امنیت سرنشینان و جلوگیری از حوادث رانندگی عوامل مهم دیگری را در نظر می گیرند. در واقع رویکرد فعلی خودروسازان بزرگ جهان ، پیشگیری از حوادث به موازات مقاوم سازی خودروهاست که در این مورد می توانیم به فعالیت های شرکتهای خودروسازی مطرح به عنوان بزرگترین و معتبرترین خودروسازان جهان در زمینه ایمنی خودرو اشاره کنیم.
در واقع اهمیت مساله ایمنی تا بدانجاست که پیشگامان صنعت خودروسازی جهان ، بالابردن ضریب ایمنی خودروهای خود را در راس امور قرار داده اند ؛ اما متاسفانه با توجه به اهمیت مساله ایمنی ، هنوز اطلاعات مردم ایران نسبت به امنیت خودرو و رانندگی مطمئن بسیار محدود است.
به گفته مهندس علی نوریانی ، کارشناس صنعت خودرو ، یکی از ویژگی های خودروهای نسل جدید رعایت استانداردهای ایمنی این خودروهاست که از این رو می توان به کیسه هوا و سیستم های محدودکننده خودرو اشاره کرد ؛ البته این شرکتها هم اکنون به منظور ایمنی هر چه بیشتر توسعه مکانیسم هایی را دنبال می کنند که از سوانح رانندگی جلوگیری می کند.
نوریانی در ادامه می افزاید: سیستم Dynamic Drive که در بیشتر خودروهای جدید سعی می کنند از آن استفاده کنند فناوری جدیدی است که به راننده امکان می دهد با ضریب اطمینان بیشتری پیچ های تند را طی کند.

سال گذشته سوانح جاده ای در کشور ما در هر 3 روز به اندازه صدمات سقوط یک هواپیمای مسافربری بوده است

این سامانه به گونه ای طراحی شده است تا از ناپایداری خودرو هنگام پیچیدن یا تغییر مسیرهای ناگهانی جلوگیری کند. سیستم Active Steering هم مقوله تازه ای است که در این خودروها به رانندگان ارائه شده است. در این سیستم ، نسبت به سرعت خودرو زاویه چرخش فرمان تغییر می کند و امکان دور زدن و پارک کردن را تسهیل می کند. به گفته سیزار حبیب ، مشاور در صنعت خودرو ، کاهش شتاب و ترمز سریع در مسافتی کوتاه از مهمترین ویژگی های خودروهای نسل جدید است و زمانی که مشتری می خواهد از ایمنی وسیله نقلیه اطمینان حاصل کند ، برخورداری از سیستم ترمز خوب با کارکرد دقیق ، اهمیت بسزایی پیدا می کند.عمل ترمز کردن در خودروهای مدرن به وسیله سیستمی موسوم به (DSC) تقویت می شود. در این سیستم علاوه بر آن که امکان پیش بینی لغزش ناگهانی خودرو در کوتاه ترین زمان ممکن است تدابیری هم برای پیشگیری از آن در نظر گرفته شده است.
در واقع DSCدر تغییر مسیر ناگهانی در مرحله ای که در پیچ جاده ها بخصوص جاده های لغزنده که باعث ناپایداری خودرو می شود با اعمال ترمزها روی چرخها (هر کدام که لازم باشد) باعث افزایش ایمنی در رانندگی می شود. از دیگر عملکردهای DSC و Automatic Stability Control) ASC) یا کنترل ثابت خودکار است که کنترل در جا چرخیدن چرخها را به عهده دارد و با اعمال ترمزها به صورت مجزا روی هر چرخ باعث جلوگیری از درجا چرخیدن لاستیک می شود که این کار از کاهش تماس لاستیک و زمین خودداری می کند.

ارتقای خودرو با ایمن سازی و تحقیق

یکی دیگر از سیستم های پیشرفته ایمنی خودرو، (DTC کنترل کششی پویا) است که در شرایط دشوار تماس لاستیک با زمین را افزایش می دهد.
عملکرد ASC زمانی که با سیستم DTC پشتیبانی شود کارایی بیشتری می یابد. این سیستم که با فشار دکمه ای در مرکز کنسول به وسیله راننده فعال می شود ، چرخش چرخهای عقب را که در رانندگی در شرایط خاص جاده رخ می دهد ، برای مدت بیشتری تداوم می بخشد. این سیستم به صورت چشمگیری تماس خودرو با زمین را در شرایطی چون جاده های پوشیده از برف سنگین ، برف و گل ، ماسه و شن بخصوص هنگام رانندگی در سراشیبی و رانندگی با زنجیر چرخ که خودرو به رانش بیشتر نیاز دارد ، افزایش می دهد.
در ضمن وقتی سیستم DTC فعال است به منظور افزایش تماس و نیروی خودرو عملکرد ترمز DSC کمی دیرتر عمل می کند ، به گونه ای که روی ثبات خودرو اثر نمی گذارد. این مساله به این معناست که سیستم DTC معرفی بارز و مطمئن موتورهای مسابقه ای این سری است.

ایمنی ؛ حرف اول در صنعت خودروسازی

وضعیت نامطلوب ایمنی خودروها در ایران سالانه نزدیک به 200 میلیارد تومان به اقتصاد کشور زیان وارد می کند. این در حالی است که سال گذشته بیش از 20 هزار نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند ؛ البته اگرچه این کشتار جاده ای را نمی توان تماما به وضعیت ایمنی خودروها معطوف کرد ، اما به روز نبودن سیستم ایمنی در خودروها می تواند نقش بسیار موثری در این خصوص داشته باشد ، در حالی که ایمنی در کشورهای توسعه یافته جهان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است به طوری که کوچکترین خبری درخصوص ضعف ایمنی خودرویی بر فروش آن تاثیر فراوانی دارد.
به نظر می رسد با این که آمار تصادفات ، ایران را در رتبه دوم جدول جهانی قرار می دهد. باید اقدام موثرتری در این خصوص انجام دهیم.

بهاره صفوی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها