جنگ سردی که از زمان رسیدن دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده به کاخ سفید میان آمریکا و جمهوری خلق چین شعله‌ور شد، وارد مرحله نوینی شده و در حال تبدیل به چالشی بزرگ برای جهان است و حتی می‌تواند این تیرگی از اختلاف تجاری و اقتصادی به حالتی از تنش‌های نظامی تبدیل گردد.
کد خبر: ۱۲۱۰۷۸۲

برخی منابع آمریکایی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز تصریح نمودند ایالات متحده آمریکا خواهان فروش جنگ‌افزارها و تانک‌ها و موشک‌های پیشرفته به ارزش دو میلیارد دلار به تایوان است که این جنگ‌افزارهای پیشرفته شامل ۶۶ هواپیمای اف ۱۶ و ۱۰۸ تانک آبرامز و ۱۲۴۰ موشک ضد زره تاو و ۲۵۰ موشک ضدهوایی می‌شود.
کابینه دونالد ترامپ از گسترش نفوذ چین و افزایش قدرت این کشور در دو بخش اقتصادی و نظامی نه‌تنها در منطقه خاور دور بلکه در بسیاری از نقاط جهان از جمله منطقه آمریکای لاتین به‌ویژه ونزوئلا که برای آمریکا اهمیت ویژه‌ای دارد، احساس خطر می‌کند.
از زمانی که شی جین پینگ به مقام ریاست جمهوری چین دست یافت و به فرد اول این کشور تبدیل شد و بر اوضاع چین مسلط گردید و انتخابات ریاست جمهوری حزبی را در این کشور ملغا کرد، چین گام‌های ترقی را یکی پس از دیگری طی کرد و توانست زیرساخت‌های اقتصادی این کشور را کامل کرده و رتبه دوم اقتصادی جهان را اشغال کرده و پس از ایالات متحده در جایگاه دوم جهانی قرار گیرد. پیش‌بینی می‌شود با گذشت پنج سال به جایگاه نخست دست‌یابد.
از سوی دیگر چین توانسته به بازیگر سیاسی مهمی در عرصه بین‌الملل تبدیل شده و این مساله ایالات متحده را به‌شدت نگران می‌کند. ترامپ در وعده‌های انتخاباتی‌اش به شهروندان آمریکایی گفته بود آمریکا را به جایگاه گذشته‌اش بازمی‌گرداند؛ از این رو در تلاش است جلوی گسترش نفوذ فزاینده چین را در بخش اقتصادی بگیرد. اما این روند می‌تواند به حوزه نظامی نیز کشیده شود و آمریکا بخواهد از طریق حمایت نظامی از تایوان، به حیاط خلوت چین وارد شود.
رئیس‌جمهور چین حمایت نظامی از تایوان را خط قرمز کشورش توصیف کرده بود و به این دلیل بعید نیست چین واکنشی سخت و قاطع به این اقدام ایالات متحده نشان دهد؛ بویژه اکنون که مذاکرات تجاری میان دو طرف آمریکایی و چینی به بن‌بست رسیده و نتیجه مطلوبی دربر نداشته است. این واکنش می‌تواند در ونزوئلا یا کره شمالی نیز خود را نشان دهد.
جنگ سرد تجاری که میان ایالات متحده و چین مشاهده می‌شود، پیامدهایش به آسیا محدود نخواهد بود و در آفریقا و آمریکای لاتین هم بروز پیدا می‌کند. این روند ما را به یاد جنگ سرد آمریکا و شوروی سابق انداخته و آن رویداد تاریخی را در ذهن متداعی می‌کند.
آری به نظر می‌رسد چین که از مرزهای خود خارج شده و اهداف توسعه‌طلبانه‌اش از آسیا نیز گذشته و بخش فراوانی از دنیا را درنوردیده، دیگر به مرزهای جغرافیایی خود بازنگردد و آماده رویارویی همه‌جانبه با ایالات متحده آمریکا در همه مناطق باشد.
هر چند هنوز این رویارویی اتفاق نیفتاده است ا ما از هم‌اکنون بعضی از نشانه‌ها و علائم آن آشکار شده است. علائمی که می‌تواند برای بعضی از کشورها امیدوارکننده و برای برخی دیگر نگران‌کننده باشد. زیرا یک نوع توازن جدید قوا در سطح جهان پدید‌می‌آورد.

دکتر محمدجواد گودینی

بین‌الملل

منبع: رای الیوم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها