گفت‌وگو با یک طراح پوشش و چادر؛

طرحِ ایرانی، پارچه وارداتی!

از روسری تا چادر، از گیره‌های مخصوص تا عبای بلند و پوشیده؛ همه چیز در بساط‌شان پیدا می‌شود. کسی که علاقه به حجاب داشته باشد یا از آن استفاده کند، گشتی در شبکه‌های مجازی، ده‌ها صفحه را در اختیارش قرار می‌دهد. شاید بتوان گفت که در چند سال اخیر بیشتر هم شده. برخی از آن به‌عنوان «مدحجاب» یاد می‌کنند و برخی دیگر آن را راهی برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب می‌دانند. فرقی هم نمی‌کند؛ اسمش را هرچه بگذاریم، در نهایت به این نقطه می‌رسیم که میزان صحبت و استفاده نسل جوان از این محصولات بیشتر شده. معصومه حمیدی‌پور، مدیر یکی از همین برندهای طراحی حجاب و چادر است که تحت عنوان «اِل آی» یا «جلباب سابق» در شبکه‌های اجتماعی فعال است.
کد خبر: ۱۲۱۰۳۶۵


صفحه شما به عنوان یکی از صفحات پر طرفدار در شبکه‌های مجازی است که پوشش زیبا و آراسته را تبلیغ می‌کند. قدری درباره کلیت کارتان صحبت کنید و این‌که آیا می‌توان عنوان «طراح حجاب» را برای شما به کار برد؟
این‌که عنوان طراح شامل من می‌شود یا نه را نمی‌دانم، اما دغدغه ما همیشه همین بوده است. نگاه کلی ما به زمینه پوشش و حجاب در کشورمان این است که پوشش خانم‌ها می‌تواند به گونه‌ای باشد که علاوه بر پوشیدگی برای یک زن مسلمان و ایرانی، زیبا باشد. از علاقه‌های یک زن این است و همه زیبایی را دوست دارند.
الگوها را از کجا تهیه می‌کنید؟
خودم طراحی می‌کنم. دغدغه من به عنوان یک زن طراح که خودش هم چادری است، استفاده از یک چادر با ویژگی‌های مطلوب برای هر فصل است. به همین خاطر است که در طراحی به آن دقت می‌کنیم. مواردی از قبیل زیبایی و راحتی چیزهایی است که در طراحی چادر و به‌طور کلی حجاب به آن توجه می‌کنیم.
از تولیدات مجموعه خودتان استفاده می‌کنید؟
بله. وقتی خودمان استفاده می‌کنیم، حتی بیشتر از قبل مورد استقبال قرار می‌گیرد . بحث طراحی حجاب در چند سال گذشته انتقادهای بسیاری را هم به همراه داشته است.
برخی از خانم‌های چادری به مساله امانت بودن چادر و حرمت آن اشاره می‌کنند. به نظر شما این طراحی‌ها با حرمت یا ارزش چادر، منافات دارد؟
من در جامعه چادر سر می‌کنم و بسیاری از اطرافیانم را هم می‌بینم که چادری هستند. دغدغه خود من این است که چادر امانت است و باید بتوانیم درست از آن استفاده کنیم. به همین خاطر این مساله به ذهن ما رسید که خانم‌هایی که علاقه به چادر ندارند یا نمی‌توانند از چادر استفاده کنند، برایشان لباس‌های با پوشش مناسب طراحی کنیم. تا اگر از چادر استفاده نمی‌کنند، بتوانند جایگزین مناسب و پوشیده برای آن داشته باشند.
در برخی موارد خودم هم عباهای طراحی شده را به‌عنوان چادر استفاده می‌کنم. چون پوشش چادر را دارد و مناسب خانم‌هایی است که می‌خواهند در برخی مکان‌ها مثل سفر، راحتی بیشتری داشته باشند. یعنی در عین پوشیدگی، راحت است.
یعنی برای ترویج حجاب موثر است؟
بله. می‌تواند بسیار موثر باشد.
پس معتقد هستید مد چادر و حجاب داریم؟
بله داریم.
با توجه به مشکلاتی که تولیدکنندگان پارچه با آن روبه‌رو هستند به نظر می‌رسد طراحان حجاب هم به تبع این مساله، مشکلاتی را تجربه کنند.
مشکلات عمده ما همین بحث پارچه است. واقعیت این است پارچه‌ای که در کشورمان تولید شود و برای چادر یا لباس کیفیت مطلوب داشته باشد، نداریم. برای ما به‌عنوان طراح، مهم است که وقتی خانمی یک چادر خریداری می‌کند، بتواند دست کم یک سال از آن استفاده کند. یعنی این‌طور نباشد که با یک بار شستن بور یا چروک شود.
بیشتر از پارچه‌های وارداتی استفاده می‌کنید یا داخلی؟
چرا دروغ بگویم، بیشتر از پارچه‌های وارداتی استفاده می‌کنیم. چون در بخش چادر با توجه به این‌که قبلا فروشگاه داشتیم و چادر عرضه می‌کردیم، این را می‌دانم که پارچه چادری مرغوبی نداریم که تولید ایران باشد و بتوان در همه زمینه‌ها آن را ارائه کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها