یک کارشناس میراث فرهنگی و دوستدار گردشگری در اندیمشک با اشاره به این‌که اندیمشک به دو بخش کوهستانی و دشت تقسیم می‌شود، به جام‌جم می‌گوید: رودخانه‌های جاری از حوزه‌های آبریز و همچنین رودخانه‌های پرآب دز در شرق و کرخه در غرب و بالارود در کمربند میانی، موجب شده حیات بشر در شمالی‌ترین نقطه خوزستان که نقطه اتصال دشت و کوهستان است، قوت یافته و از حیث سازه‌‌های آبی به دلیل موقعیت مهم در دامنه کوهستان و حوزه‌های آبریز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد.
کد خبر: ۱۲۱۰۰۷۹

علیپور می‌افزاید: رود کرخه در بخش غربی اندیمشک، بزرگ‌ترین پل بند تاریخی با نام پای پل کرخه را با طولی نزدیک به ۸۰۰ متر در خود جای داده است.
به گفته وی، رود زال در شمالی‌ترین بخش غربی اندیمشک، پس از پیوند با کرخه (که مجموعه پل‌های تاریخی ساخته شده برآن به رقم شش پل می‌رسد)، از دیگر ظرفیت‌های آبی اندیمشک است. ضمن این‌که رودخانه بالارود در قسمت میانی با سه پل و چهار رشته قنات، از قناتی به طول شش کیلومتر برخوردار است که هنوز هم از آن استفاده می‌شود.
علیپور یادآور می‌شود: در شرق رود دز دو رشته قنات نیز در جهت غربی امتداد داشته که هنوز آثار آن در اراضی کشاورزی نمایان است. همچنین آسیاب‌های آبی در بخش الوار گرمسیری که تا نیم قرن گذشته از آنها استفاده می‌شده، یکی از بی‌شمارترین سازه‌های آبی پابرجا هستند و رودخانه ادریسی با پنج آسیاب در کنار این سازه‌ها جاری است. این فعال حوزه گردشگری و میراث فرهنگی با اشاره به یک پدیده منحصر به فرد در این شهرستان می‌گوید: چهار فروچاله منطقه ادریسی از کم‌نظیر‌ترین عارضه‌های طبیعی هستند که منابع آبی این منطقه را تغذیه می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها