نخست وزیر جنایتکار رژیم صهیونیستی درحال پیوستن به تاریخ است

آغاز پایان بنیامین

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر لجوج و دروغ‌پرداز رژیم صهیونیستی برخلاف همه تصوراتش نه‌تنها نتوانست برای یک دور دیگر مقام خود را حفظ کند، بلکه در آستانه سقوطی همیشگی قرار گرفت. او که توانست با تشکیل ائتلافی از احزاب دست راستی 65 کرسی پارلمان را به‌دست آورد در نهایت به‌رغم فرصت‌های اضافی نتوانست کابینه‌ای جدید تشکیل دهد و حال به گفته ناظران باید منتظر احضار خود به دادگاه برای پاسخگویی به اتهاماتش باشد. شکست اخیر نتانیاهو می‌تواند آغازی بر پایان قدرت «بی‌بی» در اسرائیل باشد.
کد خبر: ۱۲۱۰۰۳۴

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به عدم موفقیت نتانیاهو در تشکیل کابینه ائتلافی و برگزاری انتخابات مجدد نوشت: تنها دو ماه پس از برگزار شدن انتخابات و شکست نتانیاهو در تشکیل کابینه، اسرائیل وارد برگزاری انتخابات مجدد بی‌سابقه‌ای شده و باور عمومی بر این است که تنها یک معجزه می‌تواند نتانیاهو را نجات دهد. به نوشته این منبع؛ نخست‌وزیر اسرائیل برای آن‌که بتواند بلند‌مدت‌ترین دوران نخست‌وزیر تاریخ این ررژیم را به خود اختصاص دهد با دو چالش بزرگ مواجه است. نخستین چالش وی ائتلاف به رهبری رئیس ستاد مشترک ارتش سابق این رژیم و دیگری اتهامات فسادی است که وی با آن مواجه است. زیرا دلیل اندکی وجود دارد که نتایج انتخابات آتی که در هفدهم سپتامبر (26 شهریور) برگزار می‌شود از نتیجه انتخابات قبلی بهتر باشد. بنیامین نتانیاهو در سال 1996، انتخابات را به ایهود باراک واگذار کرد و حتی مجبور به کناره‌گیری خود از سیاست شد. با این حال او در سال 2006 دوباره به سیاست بازگشت و رهبری حزب لیکود را به‌دست آورد. طی سال‌های گذشته هر بار وی از مرگ سیاسی نجات یافته و توانسته است تاکنون سه بار پیاپی به عنوان نخست‌وزیر و در مجموع چهار بار و به مدت 13 سال نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی باشد. وی هم‌اکنون با اتهاماتی نظیر رشوه، فساد و خیانت در امانت مواجه است.
چشمان گریان
اما بنیامین نتانیاهو روز چهارشنبه گذشته مجبور شد با چشمان اشک بار خود واقعیت یک شکست تلخ را بپذیرد و با رنگی پریده در صحن پارلمان شاهد اعلام انتخابات مجدد در شهریور آینده باشد. چهارشنبه گذشته آخرین مهلتی بود که طبق قانون به وی داده‌شده تا کابینه جدید خود را تشکیل دهد، اما او نتوانست تعداد آرای لازم (حداقل 61 رای) را در کنست به‌دست آورد. زیرا آویگدور لیبرمن، رئیس حزب سکولار «اسرائیل خانه ما» از قانونی حمایت می‌کرد که طبق آن باید از این پس جوانان یهودی تندرو و افراطی نیز مانند سایر جوانان به سربازی بروند. همین مساله موجب بروز اختلافات شدیدی بین لیبرمن و احزاب دست راستی دیگری شد که خواستار معافیت دانشجویان یهودی هستند و می‌گویند آنها به جای رفتن به سربازی باید همچنان به تعالیم دینی خود توجه کنند و تلمود بخوانند. بنیامین نتانیاهو ابتدا فکر می‌کرد این اختلافات درحدی نیست که مانع تشکیل کابینه شود،‌ اما به‌رغم همه تلاش‌هایی که داشت موفق نشد اختلافات بین احزاب دست راستی را برطرف کند. لیبرمن در دولت قبلی، وزیر دفاع نتانیاهو بود و بر سر میزان تشدید حملات به غزه با او اختلاف پیدا کرد و از کابینه خارج شد. همان زمان کابینه نتانیاهو در آستانه سقوط قرار گرفت، اما ورود نفتالی بنت این خسارت را جبران کرد.
اخیرا لیبرمن در اظهاراتی گفته است تمایل دارد خود را جانشین نتانیاهو کند. وی در مصاحبه با کانال ۱۲ تلویزیون این رژیم مدعی شد همچنان طالب تشکیل یک کابینه راستگراست. وی در این باره گفت: قطعا به‌دنبال کابینه‌ای راستگرا هستم و اهمیت نمی‌دهم رهبری آن با چه کسی باشد، اما اجازه نمی‌دهم ارتدوکس‌های افراطی (حریدی‌ها) روی کار بیایند. حزب لیبرمن فقط پنج کرسی در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) داشت، اما همان پنج کرسی کافی بود تا نقشی تعیین‌کننده در تشکیل کابینه داشته باشد.
خط وسط
شکست نتانیاهو و سیاست‌های جاه‌طلبانه او موجب رشد جریانی سیاسی در داخل سرزمین‌های اشغالی شده که به جریان وسط موسوم است. یکی از رهبران برجسته این جریان بنی گانتس، رئیس سابق ستاد ارتش اسرائیل است که در انتخابات اخیر نیز چیزی نمانده بود نتانیاهو را شکست دهد. گانتس که ریاست حزب سفید و سیاه را به‌عهده دارد، می‌گوید مردم باید بین نتانیاهو و اسرائیل یکی را انتخاب کنند. او به‌شدت به نتانیاهو تاخته و او را کسی توصیف می‌کند که با لابی‌گری در آمریکا توانسته است طی سال‌های گذشته قدرت را در انحصار خود در آورد. برخی از ناظران می‌گویند پس از فروکش کردن قدرت گروه‌‌های چپ در اسرائیل اکنون نوبت فروافتادن ستاره بخت گروه‌های دست راستی و افراطی است. بی‌تردید در انتخابات آینده که قرار است شهریور برگزار شود، احزاب میانه رو در اسرائیل قادر خواهند بود کرسی‌های بیشتری را به‌دست آورند. در این میان اگر نتانیاهو تا آن زمان محاکمه و به دلیل اتهاماتش به زندان نیفتاده باشد، باز هم شانس بسیار اندکی برای کسب مقام نخست‌وزیری آینده خواهد داشت.

ویترین آدمکشی
به گزارش بی‌بی‌سی، بنیامین نتانیاهو طی سال‌های گذشته در اسرائیل قدرتی استثنایی داشته است. او موفق شد تعدادی از منصب‌های دولتی را کاهش داده و مهم‌ترین مشورت‌هایش را با وزارتخانه‌های دفاع، خارجه و بهداشت به انجام برساند. یعنی پست‌هایی که تقریبا با او همسو بوده و بنابراین گفته می‌شود او پیوسته با خودش گفت‌وگو می‌کند. ناظران می‌گویند او بر اغلب جزئیات زندگی مردم در سرزمین‌های اشغالی ازجمله نهادهای کاری، امنیتی و بخش عمومی تسلط کامل دارد. خود نیز شخصا فردی تحصیلکرده است که به‌راحتی انگلیسی صحبت می‌کند و خود را به صورت ویترین این رژیم در جهان خارج تبدیل کرده است. با بسط قدرت سیاسی او بود که بعضی به نتانیاهو لقب «پادشاه بی‌بی» دادند. حتی یک هفته پیش تظاهراتی در مرکز تل‌آویو برگزار شد که معترضان با به سر گذاشتن کلاه‌هایی قرمزرنگ او را به رجب طیب اردوغان تشبیه کردند که خود را سلطان عثمانی می‌داند. نتانیاهو در دوران زمامداری‌اش به‌رغم تحریم‌های اقتصادی ظالمانه بارها به غزه حمله کرد و صدها فلسطینی را به شهادت رساند و میلیاردها دلار خسارت بر این منطقه وارد کرد. او در تعاملی که با لابی صهیونیست‌ها در آمریکا داشت توانست دولت‌های این کشور را بر آن دارد تا همواره به نفع اسرائیل عمل کنند. با روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا ستاره بخت نتانیاهو درخشیدن گرفت، زیرا طی سه سال گذشته ترامپ بیشترین خدمات را به این رژیم کرده است. ترامپ برخلاف همه روسای‌جمهور سابق آمریکا در یک تصمیم نابخردانه بیت‌المقدس را پایتخت اسرائیل اعلام کرد و تصمیم گرفت سفارتخانه‌اش را از تل‌‌آویو به این شهر انتقال دهد. در یک اقدام خطرناک دیگر ترامپ به کمک جرارد کوشنر (دامادش) تصمیم گرفت با نادیده گرفتن تمام حقوق فلسطینی‌ها طرح جدیدی موسوم به معامله قرن را آماده کند. طرحی که هنوز جزئیات آن اعلام نشده و به نظر می‌رسد شکست قطعی بنیامین نتانیاهو ضربه سنگین و جبران‌ناپذیری بر این طرح وارد خواهد آورد.

رحیم محمدی
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها