گزارش جام‌جم از تداوم مؤلفه‌های مکتب امام راحل در دوران رهبری حضرت آیت ا... خامنه‌ای

30 سال با خمینی ثانی

مجلس خبرگان رهبری در فردای ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در شامگاه 13 خرداد 68، در انتخابی سرنوشت‌ساز حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای را به رهبری جمهوری اسلامی ایران برگزید و فردا سی‌امین سالگرد این رویداد بزرگ است. رهبر معظم انقلاب در این 30سال انقلاب اسلامی را به خوبی پاسداری کرده و کشتی انقلاب را از گردنه‌های خطرناکی عبور داده‌اند و نظام اسلامی با رهبری ایشان وارد پنجمین دهه حیات خود شده است. یکی از ویژگی‌های رهبری حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در این سه دهه، تلاش برای پیاده‌سازی مولفه‌های مکتب امام در امر حکومتداری و تبیین این مولفه‌ها در سطح جامعه بوده است. همزمان با سی‌امین سالگرد انتخاب حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای به رهبری انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با کارشناسان سیاسی به بررسی مهم‌ترین مولفه‌های مکتب امام راحل که در رهبری حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای بروز و نمود دارد، پرداخته‌ایم.
کد خبر: ۱۲۰۹۹۹۶

توجه و تاکید درباره جوانان
نجفقلی حبیبی / عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها
ویژگی‌ها و شاخصه‌های مشترک میان امام و رهبر انقلاب را به دو بعد داخلی و خارجی می‌توان دسته‌‌بندی کرد. یکی از ابعاد مهم مشترک میان امام خمینی و حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، استکبار ستیزی و توجه به مستضعفین است. توجه به مردم ستمدیده و مستضعف جهان اسلام که تحت ظلم قرار گرفتند همواره مورد توجه امام بود. مبارزه با ظلم و استکبار در اندیشه‌های امام موج می‌زند و نظام جمهوری اسلامی ایران هم در این زمینه موفق عمل کرده است و مقام معظم رهبری هم همان اندیشه‌های امام را به جدیت فراوان مورد پیگیری قرار دادند. در بعد داخلی هم باید به مساله عدالت در اندیشه‌های امام و رهبر انقلاب اشاره کرد. همچنین توجه به حقوق مردم جزو شاخصه‌های خط امام است و حتی ایشان در بیانیه‌ هشت ماده‌ای که منتشر کردند نسبت به رعایت حقوق و حریم مردم تاکید داشتند. مساله تربیت اسلامی هم برای امام راحل و رهبر انقلاب جزو ویژگی‌های مشترک بود. امام بسیار حساس بودند که در دانشگاه‌ها تربیت اسلامی مورد توجه قرار گیرد. از همین بعد می‌توان به توجه رهبری در بحث جوانان و تربیت آنان اشاره کرد. توجه و تاکید روی جوانان در پیام‌ها و بیانات رهبری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. مساله استقلال در بیانات هر دو بزرگوار بسیار برجسته است. استقلال در ابعاد مختلف اعم از فرهنگی، سیاسی،‌ اجتماعی و اقتصادی مورد توجه رهبری و امام راحل بوده و خط امام خمینی همچنان از سوی مقام معظم رهبری در این زمینه دنبال شده است.

مدیریت راهبردی
اسماعیل کوثری
جانشین قرارگاه ثارا...
اخلاص و صداقت امام خمینی(ره) مهم‌ترین ویژگی‌های ایشان بود که موجب تسخیر قلب‌ها شد و به این ترتیب زمانی که درخواستی از مردم داشتند آنها با همین نگاه اخلاص به فرامین ایشان عمل می‌کردند.
در واقع رهبر معظم انقلاب در سال 68 و همزمان با فوت امام خمینی، امام‌جوانی بودند که با همان خصوصیات و رفتارها جایگزین ایشان شدند و در واقع همان خصوصیات، موجب تداوم انقلاب تا امروز شده است.
رهبر انقلاب دارای تجاربی ویژه در موضوعاتی بخصوص مسائل راهبردی هستند و تجارب بسیار ارزشمندی در کار اجرایی و مدیریت موضوعات استراتژیک دارند. به همین دلیل در مورد موضوعات مختلف تشخیص درستی داشته و می‌توانند آینده را به‌خوبی تحلیل کنند.
در مجموع می‌توان گفت قدرت پیش‌اندیشی و راهبردی همراه با مدیریت مهار بحران‌ها و متکی بر امیدبخشی و روحیه آفرینی از جلوه‌های مدیریتی ایشان است.
رهبر انقلاب مدیری جامع‌الاطراف و دارای مکتب فکری مشخص و در میان مردم هستند که با درد آنها آشنایی دارند و به این واسطه توانستند کشور را از بحران‌های سخت عبور دهند. همچنین رهبر انقلاب مانند امام خمینی(ره) یک مصلح و منادی بزرگ وحدت در میان مسلمانان است.

باور به مقاومت به جای تسلیم
سید محمد حسینی / استاد دانشگاه
رهبر معظم انقلاب همانند امام خمینی نگاه جامعی به اسلام داشته و بر این باور هستند که اسلام می‌تواند پاسخگوی نیازهای فردی و اجتماعی باشد. امام خمینی از صدور انقلاب سخن می‌گفتند که امروز می‌توانیم آن را در قالب جبهه مقاومت شاهد باشیم که موجب به‌هم ریختن معادلات نظام استکباری در منطقه شده است. رهبر انقلاب نیز در زمینه مسایل داخلی و خارجی دقیقا نگاه امام خمینی را تعقیب می‌کنند که موجب حصول دستاوردهای بسیاری برای نظام اسلامی شده است.
رهبری امروز همانند امام خمینی معتقد به روحیه استکبارستیزی همچنین مقاومت و ایستادگی به جای تسلیم هستند و معتقدند که مقاومت نتیجه می‌دهد. همانگونه که در موضوع سوریه برخی معتقد به پذیرش شرایط موجود بودند اما رهبری به مقاومت اعتقاد داشته و اجازه ندادند که اهداف دشمنان در آنجا تحقق یابد. رهبر انقلاب همچنان به داشتن روحیه اعتماد به نفس و خود باوری اعتقاد داشته و معتقد هستند که بسیاری از مشکلات را می‌توان با خودباوری حل کرد. رهبری نیز همانند امام خمینی به خدمت به مردم و مبارزه با فساد و تبعیض نگاه ویژه‌ای دارند. به این نکته نیز باید توجه داشته باشیم که در هر زمینه ای که به دیدگاه‌های امام عمل کرده ایم شاهد پیشرفت در آن حوزه ها بوده و هستیم و بالعکس در هر حوزه ای که از ارزش ها فاصله گرفتیم متحمل آسیب هایی شدیم.

تاکید بر استقلال، مبارزه با استکبار
محمد سلیمانی
وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات
در دوران رهبری امام خمینی(ره) ایجاد وحدت در جامعه همواره یکی از تاکیدات ایشان بود. این موضوع در دوران رهبری حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای هم با جدیت پیگیری شد و در بسیاری از ملاقات‌‌های عمومی ایشان، اقشار مختلف مردم با گرایش‌ها و سلیقه‌‌های متفاوت سیاسی حضور پیدا می‌کنند و در حضور ایشان به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود می‌پردازند. موضوع استکبارستیزی در سیاست خارجی نیز یکی از مولفه‌های مشترک میان امام راحل و رهبر انقلاب است. معمار انقلاب در طول دوران رهبری نهضت انقلابی و نظام جمهوری اسلامی به مردم عزت داد و در مقابل بدخواهان و زیاده‌خواهان غرب،‌ ایران را سرافراز کرد. هویتی که از این طریق به ملت داده شد باعث سربلندی ایرانی‌ها شد. از آن زمان دنیا با این ویژگی ایران را شناخت که در برابر ظلم و ستم تسلیم نخواهد شد و بر مبارزه با استکبار و دستیابی به استبداد تاکید دارد. این شاخصه در دوران ولایت مقام معظم رهبری نیز به خوبی ادامه پیدا کرد. ویژگی دیگر عدالت و رسیدگی به قشر محروم است. این ویژگی جزو ذات انقلاب اسلامی و اسلام ناب محمدی محسوب می‌شود و از سوی امام به‌خوبی تبیین و پیاده سازی و در زمان حضرت آیت‌ا...‌خامنه‌ای هم پیگیری شد. به‌گونه‌ای که اکنون هم اکثر قشر وفادار به نظام و انقلاب را مردم کوچه و بازار و محروم جامعه تشکیل می‌دهند.

هوشمندی در تصمیم‌گیری‌ها
سید رضا اکرمی/ عضو جامعه روحانیت مبارز
امام خمینی دشمن را به‌خوبی می‌شناختند و به دلیل همین شناخت جامع در برابر دشمنان، ایستادگی و مقاومت کردند و توطئه‌های دشمنان نقش بر آب شد. به‌واسطه همین شجاعت و ایستادگی، دشمنان قادر به انجام کمترین حرکتی علیه این نظام نشدند.
رهبر معظم انقلاب نیز پس از امام خمینی به‌درستی ادامه‌دهنده راه ایشان هستند و به دلیل مقاومت و شجاعت ایشان توانسته‌ایم در حال حاضر که 40 سال از انقلاب می‌گذرد در برابر توطئه‌ها و تحریم‌های دشمنان ایستادگی کرده و شاهد پیشرفت کشور در عرصه‌های گوناگون علمی، اقتصادی و اجتماعی باشیم.
از دیگر ویژگی‌های مکتب امام خمینی(ره) که در رهبر انقلاب نیز نمود دارد، این است که عقلانیت، زمان و مکان پایه تصمیم‌گیری ایشان است. ایشان به‌واقع شخصیتی سیاستمدار و در تصمیم‌گیری‌ها هوشمند هستند.

شجاعت در موضعگیری
امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی
عضو هیات‌رئیسه مجلس
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های امام خمینی موضوع اخلاص ایشان و باور عمیق دینی و الهی و همچنین تکلیف روشنی بود که برای خود در این زمینه فرض می‌کردند. ایشان بدون هیچ‌گونه احتیاط و مصلحت‌سنجی و صرفا براساس تکلیف خود در زمینه‌های متعدد عمل می‌کرد.
رهبر معظم انقلاب نیز امروز در تصمیم‌گیری‌ها شجاعانه و خالصانه عمل می‌کنند، ایشان براساس تکلیف الهی و وظیفه شرعی رفتار می‌کنند و آنچه را که ضرورت دارد با قدرت بیان و مردم را به حق دعوت می‌کنند، شاید این بارزترین صفت مشترک بین امام خمینی و رهبری باشد.
همچنین دفاع از مظلوم و مستضعفان و لزوم برقراری عدالت اجتماعی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی مکتب امام خمینی است که در رهبر معظم انقلاب نیز شاهد تجلی آن هستیم.

سازش ناپذیری در برابر زورگویان
محمد هاشمی
عضو پیشین مجمع تشخیص مصلحت
هدف اصلی و ویژگی برجسته امام خمینی، استبدادستیزی و استکبارستیزی بود. ایشان در دوران قبل از انقلاب با توجه به حاکمیت پهلوی و رفتاری که دربار و سلطنت از طریق ساواک با مردم و انقلابیون داشت مبارزه با استبداد را در پیش گرفتند. در بعد خارجی هم امام با توجه به سلطه آمریکا در منطقه ضدیت با استکبار را به عنوان آرمان انقلاب مطرح کردند. وقتی که انقلاب پیروز شد علاوه بر دو ویژگی سابق، شاخصه‌های دیگری مثل تاکید بر جمهوریت و اسلامیت مورد توجه امام راحل قرار گرفت. این دو مفهوم وارد قانون اساسی شد و به عنوان دو رکن فناناپذیر انقلاب درآمد. ایشان در بعد اسلامیت توجه به احیای مکتب اهل بیت و احیای ارزش‌های اسلامی را سرلوحه قرار دادند و حتی در وصیت نامه خود نیز بارها این مساله را مورد تاکید قرار دادند. در بعد جمهوریت نیز این حق را قائل بودند که مردم ولی نعمت هستند و باید اجازه داد که انتخاب کنند و انتخاب شوند و در سرنوشت خود مشارکت داشته باشند. در همین راستا برپایی عدالت در جامعه نیز باید مورد توجه قرار گیرد و برای تحقق این مفهوم هم باید ریشه تبعیض خشکانده شود. در مورد ویژگی‌های مشترک میان امام خمینی و رهبر انقلاب باید توجه داشت که شاخصه‌هایی مثل مقابله با استکبار و تسلیم ناپذیری در برابر زورگویان به صورت شفاف و روشن پیگیری شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها