سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
به گزارش جام جم آنلاین از فارس، خداوند در آیه ۵۳ سوره مبارکه زمر خطاب به گنهکاران میفرماید: از رحمت من ناامید نباشید زیرا همه گناهان را میبخشم.
مراد قرآن از اینکه میفرماید: خداوند همه گناهان را میبخشد، آن نیست که انسان گناه کند و بگوید خدا میآمرزد، بلکه مراد آن است که همه گناهان هر قدر هم بزرگ باشند قابل آمرزش است و نباید از رحمت الهی مأیوس بود و طبیعتاً راه دریافت آمرزش الهی، توبه و جبران گناه است که در آیه بعد آمده است.
به این آیه توجه کنید؛
«قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُواْ عَلَی أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُواْ مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ»
ترجمه: بگو: «ای بندگان من که بر نفس خویش اسراف (و ستم) کردهاید! از رحمت خداوند مأیوس نشوید، همانا خداوند همه گناهان را میبخشد، زیرا که او بسیار آمرزنده و مهربان است.»
این آیه به گناهکاران پشیمان بشارت میدهد. در فرهنگِ قرآن، اسراف معنای وسیعی دارد که علاوه بر اسراف در مال، شامل اسراف در نفس و جان نیز میشود. بدین معنی که انسان در بهرهگیری از استعدادها و ظرفیّتهای وجودی خود از حدّ اعتدال خارج شده و دچار افراط و تفریط گردد.
درهای لطف الهی در هر شرایطی برروی بندگان باز است
قرآن درهای لطف الهی را به روی هر انسانی در هر شرائطی و با هرگونه بار مسؤلیتی باز میگذارد و نمونه زندهاش آیه فوق است که با انواع لطائف بیان مجرمان و گناهکاران را به سوی خدا دعوت میکند و به آنها قول میدهد که میتوانند خود را از زندگی گذشته به کلی جدا کنند.
در فرهنگ اسلامی که از قرآن مجید گرفته شده توبه و انابه را هرگاه با شرائط همراه باشد وسیله قاطعی برای جدا شدن از گذشته و آغاز یک زندگی جدید، و حتی تولد ثانوی میداند.
در تمام کلمات این آیه لطف و مهر الهی نهفته است
۱. پیام بشارت را رسول خدا صریحاً اعلام کند. «قل»
۲. خداوند انسان را مخاطب قرار داده است. «یا»
۳. خداوند همه را بنده خود و لایق دریافت رحمتش دانسته است. «عبادی»
۴. گناهکاران بر خود ستم کردهاند و به خدا ضرری نرساندهاند. «اسرفوا علی انفسهم»
۵. یأس از رحمت، حرام است. «لا تقنطوا»
۶. رحمت او محدود نیست. «رحمة اللّه» («رحمة اللّه» به جای «رحمتی» رمز جامعیّت رحمت است، چون لفظ «اللّه» جامعترین اسم اوست).
۷. وعده رحمت قطعی است. «انّ اللّه»
۸. کار خداوند بخشش دائمی است. «یغفر»
۹. خداوند همه گناهان را میبخشد. «الذنوب»
۱۰. خداوند بر بخشش همه گناهان تأکید دارد. «جمیعاً»
۱۱. خدا بسیار بخشنده و رحیم است. «انّه هو الغفور الرحیم»
گنهکار تواب همچون کسی است که از مادر متولد شده است
کرارا در روایات درباره بعضی از گنهکاران میخوانیم کمن ولدته امه: «او همانند کسی است که از مادر متولد شده»
در روایتی از پیامبر گرامی اسلام (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) میخوانیم «التائب من الذنب کمن لا ذنب له» کسی که از گناه توبه کند همانند کسی است که اصلا گناه نکرده است.
همین معنی با اضافهای از امام باقر (علیهالسلام ) نقل شده که فرمود: «التائب من الذنب کمن لا ذنب له و المقیم علی الذنب و هو مستغفر منه کالمستهزء» کسی که از گناه توبه کند همچون کسی است که گناه نکرده و کسی که استغفار میکند و با اینحال به گناه ادامه میدهد مانند کسی است که مسخره میکند.
خداوند با این همه رأفت و مهربانی اعلام میکند که تهدیدهای آیات قبل، برای تربیت انسانها است نه انتقام و کینه.
پیامها:
۱- قوانین و احکام الهی در حد اعتدال است و نافرمانی مردم، تجاوز از حدّ اعتدال است. «اسرفوا علی انفسهم»
۲- در بخشش الهی نوع گناه و مقدار آن تفاوتی ندارد. «الذنوب جمیعاً»
۳- یأس از رحمت الهی جایز نیست. «لا تقنطوا»
۴- آمرزش گناه اقتضای رحمت خداوند است. «رحمة اللّه انّ اللّه یغفر»
۵ - امید به مغفرت زمینه آمرزش است. «لا تقنطوا... انّ اللّه یغفر»
۶- این خداوند است که همه لغزشها را میبخشد. «انّه هو الغفور» به جای «انّه الغفور»
منبع: تفاسیر نور و نمونه
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد