جدا از احساس مسؤولیت برای مشارکت در تامین امنیت کشور، دو دلیل مهمی که جوانان را هر طور شده راهی خدمت سربازی می‌کند، نخست گرفتن کارت پایان خدمت است و دوم محاسبه دوران سربازی در سنوات بازنشستگی. زیرا اولا نداشتن کارت پایان خدمت، برخی محرومیت‌های اجتماعی را برای افراد به همراه می‌آورد و ثانیا با محسوب شدن مدت زمان خدمت سربازی در سابقه بیمه‌ای، بازنشستگی فرد دو سال جلو می‌افتد.
کد خبر: ۱۲۰۹۵۵۶

بر اساس «قانون اصلاح تبصره ماده 14 قانون کار» نیز، دوران سربازی فرد با حفظ شرایطی جزو سوابق بیمه‌ای او محسوب می‌شود. اما خود این شرایط در ماده 95 قانون تامین اجتماعی مشخص شده و بر اساس این ماده قانونی، کسانی که قبل از 30 فروردین 1383، سربازی خود را تمام کرده باشند، می‌توانند بدون پرداخت هیچ وجهی به عنوان حق بیمه، مدت زمان سربازی خود را به سوابق بیمه‌ای‌شان اضافه کنند، البته به این شرط که قبل از شروع دوران خدمت سربازی، حق بیمه پرداخت کرده باشند.
اما افرادی که دوران سربازی‌شان بعد از این تاریخ به پایان رسیده باشد، چه قبل از دوران خدمتشان حق بیمه پرداخت کرده باشند و چه این کار را نکرده باشند، لازم است مبلغی را به عنوان حق بیمه به سازمان بیمه تامین اجتماعی یا دیگر بیمه‌گذاران پرداخت کنند تا مدت زمان خدمت سربازی‌شان جزو سنوات بازنشستگی آنها محسوب شود.
حال با مراجعه مجدد به قانون اصلاح تبصره ماده 14 قانون کار، مشخص می‌شود که میزان این حق بیمه، معادل 30 درصد میانگین حقوق ماهانه است. خود این میانگین نیز بر حسب دریافتی افراد در دو سال آخر قبل از ارائه درخواستشان به شرکت بیمه‌گذار تعیین می‌شود.
البته 23درصد این مبلغ را دولت پرداخت می‌کند.
بنابراین، افراد تنها باید به میزان 7درصد از میانگین درآمد ماهانه دو سال آخر کار خود را به عنوان حق بیمه به بیمه‌گذاران پرداخت کنند تا به ازای هر ماه خدمت سربازی، یک ماه به سنوات بازنشستگی‌شان اضافه شود.
بر این اساس، رؤیای محاسبه مدت زمان خدمت سربازی در سنوات بازنشستگی، برای کسانی که در 15سال گذشته خدمتشان را تمام کرده باشند، تنها زمانی تحقق پیدا می‌کند که این افراد حق بیمه خود را پرداخت کنند.
این در حالی است که با یک حساب سرانگشتی می‌توان فهمید میزان این حق بیمه حداکثر معادل کل حقوق اندکی است که این روزها افراد در دوران سربازی خود به عنوان مستمری دریافت می‌کنند.

 

بیشتر بخوانید: مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی با موبایل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها