گفت‌وگوی آدینه این هفته با محمد طلوعی، نویسنده

دوست دارم چوپان کلمات باشم

محمد طلوعی متولد سال 1358 است. هنگام تحصیل در ترم هفتم مهندسی عمران در دانشگاه گیلان متوجه می‌شود فرد مناسبی برای این رشته نیست و انصراف می‌دهد. درس را به کلی رها نمی‌کند و به دنبال علاقه‌اش می‌رود. مدرک کارشناسی کارگردانی را از دانشگاه سوره و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی را از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران دریافت کرده‌ است.
کد خبر: ۱۲۰۹۲۱۸

وقتی از او پرسیدم اصلا چه ‌شد که سراغ نویسندگی رفت؟ پاسخ شنیدم «چون کار دیگری بلد نبودم». او البته هم مترجم است، هم شاعر و هم فیلمنامه‌نویس. از میان این همه اما، دوست دارد که از لفظ «نویسنده» از او نام برده شود. آن‌قدر که اگر ده بار دیگر هم بازگردد به گذشته «نویسندگی» را انتخاب می‌کند و به قول خودش می‌خواهد «چوپان کلمات» باشد!
شهریور 96 با توجه به تغییراتی که در گروه مجلات همشهری انجام شد، تمام تیم‌های این مجلات از جمله مجله «همشهری داستان» قطع همکاری کردند. همان تیم اما، دست از کار ننشست و مجله‌های «سان» و «ناداستان» را راه انداخت. محمدطلوعی که مشاور سردبیر همشهری داستان بود، این‌روزها سردبیر ناداستان و مشاور سردبیر سان است. علت به وجود آمدن ناداستان هم این بود که زمان حضورش در مجله داستان بود به این فکر می‌کرد که این مجله نیاز به یک دوقلویی دارد تا مطالبی که داستان نیستند به چاپ برسند. در ناداستان فرصتی هم برای کسانی که دلشان می‌خواهد مطلبشان به کمک یک فرد کاربلد چکش‌کاری و در نهایت چاپ شود، وجود دارد. بخش‌های «یک تجربه» و «کارگاه ناداستان» مخصوص این افراد است. آن‌جا، جایی است بر روی متن‌هایی که استعداد تبدیل شدن به یک متن مستندنگارانه خوب را دارند. هرکسی متنی بنویسد و بفرستد، اعضای مجرب تیم ناداستان آن را مطالعه می‌کنند و به صورت مجازی با فرستنده در تعامل خواهند بود. محمد طلوعی آثار بسیاری منتشر کرده از جمله، خاطرات بندباز، قربانی باد موافق، من ژانت نیستم، تربیت‌های پدر، رئال مادرید، آناتومی افسردگی و هفت گنبد. او جوایز ادبی معتبری نیز دریافت کرده ‌است.

شیما آشتیانی
خبرنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها