دیگر دوره آن روزها که خانه‌ها مملو از صدای بچه‌های قد و نیم‌قد بود و از سر و کول یکدیگر بالا می‌رفتند، بخصوص در شهرهای بزرگ سپری شده است. حالا تقریبا کمتر خانه‌ای را می‌توان یافت که تعداد فرزندان آن از دو یا سه فرزند فراتر رود و هر روز که می‌گذرد به دلایل مختلف که بخشی از آن فرهنگی و بخشی اقتصادی است، خانواده‌ها تمایل کمتری به بچه‌دار شدن نشان می‌دهند یا لذت بچه‌دار شدن را به لقایش می‌بخشند یا در نهایت به داشتن یک فرزند اکتفا می‌کنند. درست است که سال‌ها پیش تعداد فرزندان خانواده بیشتر بود و خانه‌ها فضای کوچک‌تری داشتند، اما هر چه بود صفا و صمیمیتی بود که در آن موج می‌زد. در جامعه امروز هم با وجود انگشت‌شمار بودن این قبیل خانواده‌ها، هنوز هم هستند پدر و مادرهایی که فرزندان قد و نیم‌قد دارند و همگی در یک خانه زندگی می‌کنند. معمولا زندگی نفرات زیاد در یک خانه جمع و جور کار دشواری است، اما با مهیا کردن آن به گونه‌ای که از کمترین فضا هم استفاده مفیدی داشته باشید، می‌تواند به شما در مدیریت خانواده کمک بیشتری کند.
کد خبر: ۱۲۰۸۵۷۶

اتاق‌های چندمنظوره با دیوار متحرک
شاید تصور کنید اگر دیوارهای بیشتری در خانه به کار رفته باشد، با تقسیم فضا، بهتر می‌توانید آن را بین اعضای خانواده تقسیم کنید. اما این در حالی است که کمتر کردن تعداد دیوارها در خانه‌های کوچک و استفاده از هر اتاق به عنوان اتاقی چندمنظوره می‌تواند مشکل کمبود جا را تا حد زیادی برطرف کند. یکی از بهترین کارهایی که می‌توان برای بزرگ‌تر جلوه دادن خانه‌ها و اتاق‌های کوچک انجام داد تا بتوان بهترین استفاده را از فضاهای کوچک کرد، استفاده از دیوارهای متحرک است تا در مواقع لزوم آنها را برداشت.
دیوارهای متحرک همان‌قدر که می‌توانند فضا را برای شما جداسازی کنند، با جمع شدن و عقب رفتن، فضای بزرگ‌تری را برای شما ایجاد می‌کنند و به عنوان مثال از یک اتاق هم می‌توانید به عنوان سالن پذیرایی و هم اتاق خواب استفاده کنید.
تختخواب جمع و جور
اگر تعداد فرزندان زیاد است و می‌خواهید جای ثابتی برای خواب داشته باشند، می‌توانید از تخت‌های دو یا چند طبقه استفاده کنید که هم جای کمتری می‌گیرد و هم نیازی به باز و جمع کردن رختخواب نیست. اما گزینه مناسب‌تر، استفاده از تختخواب‌های تاشوست که در دیوار جمع می‌شوند.
این تختخواب‌ها را موقعی که به آن نیاز دارید می‌توانید باز کرده و در دیگر مواقع بسته نگه دارید و اتاق ظاهری جمع و جور و منظم دارد. گاهی حتی از بدنه این تختخواب‌ها به عنوان کمد هم می‌توان استفاده کرد که در مدیریت فضا بسیار کمک‌کننده است.
از فضاهای اضافه استفاده کنید
معمولا در بسیاری از خانه‌ها، زیرپله وجود دارد که به فضایی برای قرار دادن وسایل اضافه تبدیل می‌شود.
اگر خانواده‌ای پرجمعیت دارید و می‌خواهید فضای خانه را به‌گونه‌ای آماده کنید که جای بیشتری در اختیار داشته باشید، زیرپله‌ها گزینه مناسبی است تا از آنها بهترین استفاده را کنید. به عنوان مثال از آنها می‌توانید به‌عنوان قفسه کتاب، کمد، جاکفشی و حتی قرار دادن وسایل آشپزخانه مانند یخچال، ماشین لباسشویی، ظرفشویی و... هم استفاده کنید. حتی این فضا را می‌توانید به عنوان کمددیواری آماده کنید و لباس‌ها یا رختخواب‌ها را در آنجا قرار دهید.
از فضاهای عمودی استفاده کنید
در فضاهایی از خانه، همیشه قسمت‌هایی بدون استفاده باقی می‌ماند که با کمی سلیقه می‌توانید از آنها استفاده بهینه کنید. به‌عنوان مثال در آشپزخانه، از کناره‌های کابینت‌ها که باریک باقی می‌مانند، می‌توانید کابینت‌های عمودی و کشویی تعبیه کنید و وسایل کوچک‌تر را در آنها قرار دهید. در اتاق خواب هم معمولا از این قبیل فضاها زیاد دیده می‌شود. با این ابتکار عمل، قفسه‌ای برای وسایل اضافی‌تان پیدا خواهید کرد.
قفسه‌های کاربردی
اگر خرده‌وسایلی چون کتاب، قاب عکس، وسایل دکوری، لوازم آرایشی و تزئینی و... زیاد دارید اما فضای کافی برای آنها ندارید، دور چارچوب درها می‌تواند گزینه مناسبی باشد. دورتادور چارچوب در را از بیرون قفسه چوبی بزنید و این وسایل را داخل آن بگذارید.


منبع: buzzfeed
ترجمه‌: چاردیواری

ندا اظهری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها