گزارشی درباره پویش مردمی افطاری ساده در مناطق سیل‌زده

به‌سادگی افطار

ماه رمضان قرار است معادلات معمولی زندگی را به هم بزند و معادله‌ای تازه بنویسد و از ما یک آدم دیگر بسازد که پوست می‌اندازد و شخص بهتری می‌شود. این تحول چقدر رخ می‌دهد و چقدر نمی‌دهد خود آدم‌ها می‌دانند ولی آنچه که از ظواهر پیداست رمضان‌ها پشت سر هم می‌آیند و می‌روند با آدم‌هایی که ذره‌ای عوض نمی‌شوند و البته آدم‌هایی که عوض می‌شوند و بانی تغییرِ غیرهم می‌شوند. سبک‌های افطاری دادن را اگر معیار قرار دهیم این دوگروه حتما در آن می‌گنجند، آدم‌هایی که هنوز به پوسته رمضان چسبیده‌اند و آدم‌هایی که از پوسته گذشته و به مغز رسیده‌اند. گروه اول بانی افطاری‌های تجملی اند و گروه دوم بانی افطاری‌های ساده، بسیارساده، درحد چند دانه خرما و چند لقمه‌ای نان و پنیر و مقداری چای.
کد خبر: ۱۲۰۸۴۴۱

در این گرانی برنج و روغن و خرما و شکر و گرانی همه مایحتاج زندگی، افطاری‌های لوکس هنوز در جریان است.
آدم‌های سیر مثل هرسال باز هم سر سفره‌های افطاری می‌نشینند تا سیرتر شوند و بانیان این افطاری‌ها نیز چند ده میلیون و گاهی چند صد میلیون خرج می‌کنند که رمضان را به زبان خودشان تفسیر کنند. درعوض اما عده‌ای که سادگی را به رمضان و افطار گره زده‌اند سفره‌هایی کوچک و جمع و جور می‌اندازند که هدفش دور هم نشستن است و غرضش سیرشدن، نه چشم‌کشی و تفاخر و این قبیل نیت‌ها.
پویش افطاری ساده
با این‌که می‌شود افطاری دادن‌های ساده را از درون خانه‌ها و اهل فامیل شروع کرد اما بعد از عید فطر سال92 که رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز عید از برگزاری افطاری‌های ساده در خیابان‌ها و مساجد و محله‌ها تمجید کردند، حرکتی که قبلا وجود داشت ولی نمود اجتماعی‌اش کم بود، اندک‌اندک در جامعه نیز بروز کرد و کم‌کم تبدیل به یک رسم شد.
زنی که دیروز آش رشته پخته بود و در یکی ازخیابان‌های تهران در کاسه‌های یک بار مصرف می‌داد دست عابران پیاده، بانی یک افطاری ساده است. جوان‌هایی که دکه زده‌اند و با پول خودشان وعده‌ای خیر، چای درست کرده‌اند و یا تکه‌ای نان و پنیر درگوشه‌ای از شهر می‌دهند دست راننده‌های عبوری آنها هم بانی افطاری ساده‌اند.
رفتارهای بی‌تکلف این‌چنینی که حالا تبدیل به کمپین‌های جورواجورشده و دارد بین لایه‌های مختلف اجتماعی نفوذ می‌کند، جرقه‌اش از همان خطبه‌های نمازعید فطر زده شد، از زمانی که صفحه اینستاگرام رهبر انقلاب #افطاری_ساده را راه انداخت. در این صفحه ازمردم خواسته شده بود از افطاری‌های ساده در محله‌ها و شهرهاعکس بگیرید و با هشتگ افطاری ساده در صفحه خود منتشر کنند و مسبب ترویج این سنت ارزشمند شوند که این اتفاق نیز رخ داد.
پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR امسال نیزدست به کارشده و درحالی که چند تکه از ایران هنوز با تبعات سیل می‌جنگد، پویشی را راه انداخته تا سنت افطاری‌های ساده وعمومی به سمت مناطق سیل زده هدایت شود، ‌درست جایی که حق است و نیازاست. هرکسی که مایل باشد می‌تواند ازطریق شماره‌گیری#۴۴*۸۸۷۷* و یا واریز به شماره کارت 6037997900000044 به نام کمیته امداد امام خمینی در این کار شریک شود.
اما این تنها مسیر برای پیوستن به پویش‌های مردمی نیست. افطاری ساده را می‌شود درحرکتی جمعی، هرجایی و برای هرکسی پهن کرد، مثل آن نیکوکارانی که بساط ساده افطاری را بردند به کوره‌های آجرپزی شمس آباد و از آن عکسی منتشر کردند که پر بود از بچه‌های جنوب شهر که این افطاری لبخند به لبشان آورده بود و از بیننده دل می‌برد.
برای پیوستن به پویش افطاری ساده درعین حال می‌توان صاحب یک کسب وکار بود و با یک تیر دو نشان زد مثل استارتاپ «م» که کارش تهیه بسته‌های ارزان قیمت افطاری است برای فروش به همه خیرانی که می‌خواهند گرسنه‌ای را به برکت رمضان سیر کنند.
2میلیارد و 350 میلیون تومان کمک
حسین واعظیان، ‌مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی و اطلاع‌‌رسانی کمیته امداد امام خمینی(ره) دراین‌باره به ما می گوید: همه ساله مساله افطاری ساده از سوی مردم و سازمان‌های مختلف دنبال می‌شود،‌اما امسال با تفاهمی که دراین خصوص با ‌ پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR انجام شد افطاری ساده به شکل پویش رسانه‌ای مطرح شد که در آن جمع آوری کمک‌های مردمی به شکل متمرکز صورت گرفت.
مدیرکل روابط عمومی و اطلاع‌‌رسانی کمیته امداد امام خمینی(ره) تاکید می کند که امسال برای این پویش رسانه ای نیت افطاری ساده ‌و اطعام هموطنان سیل زده انتخاب شده تا مردم به سهم خود به سیل زدگان در استان‌هایی مانند‌ ایلام، لرستان، خوزستان، خراسان شمالی و‌ جنوبی و سیستان و بلوچستان کمک کنند.
آن طور که او توضیح می دهد این ‌‌ پویش از ابتدای ماه مبارک رمضان شروع شده اما ‌ در هفته دوم اطلاع رسانی کلان آن انجام شده است. واعظیان درباره کمک‌های جمع آوری شده نیز می گوید:تا روز گذشته از طریق کد دستوری #۴۴*۸۸۷۷* بیش از دو میلیارد و 352 میلیون تومان کمک‌های مردمی جمع آوری شده است.
‌او با بیان این که تاکنون بیش از 400هزار بسته غذایی در استان‌های سیل زده در اختیار مردم قرار گرفته است،‌می افزاید: کمکی که از طریق این پویش جمع آوری می شود‌ برای اطعام هموطنان سیل زده است و ‌به مددجویان کمیته امداد محدود نمی شود‌.‌
نکته دیگری که واعظیان به آن اشاره می کند این است که هموطنان برای شرکت در پویش افطاری ساده فقط تا ساعت 24 یکشنبه 12 ‌‌ خرداد فرصت دارند، چون کمک‌ها باید براساس نیت در نظر گرفته شده که همان اطعام سیل زدگان است، هزینه شود.
او فعالیت ‌این پویش را موفقیت آمیز می داند و یاد آور می شود: نباید فراموش کنیم که مردم در شرایط اقتصادی کنونی به خوبی کمک کرده‌اند.
آنها فقط از طریق کمیته امداد 230میلیاردتومان به سیل زدگان ‌ کمک کرده اند و در مدت کوتاهی نیز که از پویش افطاری ساده می گذرد ‌ بیش از دو میلیارد‌ تومان کمک جمع آوری شده است.‌ آن طور که واعظیان می‌گوید کمک‌های جمع آوری شده، ‌ هم به شکل افطاری به سیل‌زدگان داده می شود و هم به شکل سبد غذایی‌ در اختیارشان قرار می گیرد.‌ مدیرکل روابط عمومی و اطلاع‌‌رسانی کمیته امداد امام خمینی(ره) ادامه می دهد: به فرهنگ اطعام و افطاری ساده کمتر ‌ پرداخته شده به همین دلیل قرار است در کمیته امداد به این مهم بیشتر توجه شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها