مدیر هنری و مدیر تولید خانه طراحان انقلاب اسلامی از کارزار «دیگری را به خود مقدم دار» به جام‌جم می‌گویند طرحی که طراحان دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) به راه انداخته‌اند

به عشـق آن دیگــری

اولین‌بار نیست که دیوار بزرگ میدان ولیعصر(عج)، عرصه هنرنمایی این گروه از جوانان شده است؛ آنها تا امروز کمپین‌های متفاوتی با همین دیوار به راه انداخته‌اند مثل کمپین «این صحنه را تکرار کنید» که براساس عکس معروف علیرضا بیرانوند بعد از گرفتن پنالتی کریستیانو رونالدو شکل گرفت یا کمپین «زادب مهر برآید» که تصویر یک خانواده را در کنار پدر بزرگ و مادربزرگ نمایش می‌داد. گاهی هم کارشان سر و صداهایی به پا کرده مثل همان کمپین «نسل روشن» که جمعی از جوانان موفق و پرتلاش در عرصه‌های مختلف علمی و فرهنگی را به تصویر کشیده بود یا کمپین «بر دامان بهشت» که برای گرامیداشت مقام مادر طراحی و رونمایی شده بود. حالا به بهانه ماه مبارک رمضان، این طراحان جوان، کمپین تازه‌ای به راه انداخته‌اند که با یک دیوارنگاره در میدان ولیعصر(عج) و سه تصویر دیگر روی بیلبوردها و سایر رسانه‌های شهری کارش را آغاز کرده است. این بار کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز با این کمپین همراه شده و با طراحی یک ویدئو در کنار جوانان خانه طراحان انقلاب اسلامی قرار گرفته است. چند و چون این کمپین‌ها را ضمن گفت‌وگو با مدیر تولید و همچنین مدیر هنری خانه طراحان انقلاب اسلامی بخوانید:
کد خبر: ۱۲۰۶۸۵۲

این کمپین‌ها چطور طراحی می‌شود؟
تقریبا یک ماه یا یک ماه و نیم مانده به هر مناسبتی، هنرمندان خانه طراحان انقلاب اسلامی دور هم جمع می‌شوند، جلسات ایده پردازی شکل می‌گیرد و ایده اصلی کمپین طراحی می‌شود. بعد از آن نوبت به ایده‌پردازی درباره شکل بصری و روایت گرافیکی می‌رسد و اینجاست که فاز اجرایی آغاز ‌شده و اعضای خانه، آستین‌ها را بالا می‌زنند. پوریا اسراری، مدیر تولید خانه طراحان توضیح می‌دهد که در این مرحله براساس ایده‌ای که شکل گرفته، ممکن است نیاز به عکاسی باشد یا دعوت از چند هنرور و کارهای مقدماتی متعدد از همین جمله.
دیوارنگاره‌ای که چند روز پیش در میدان ولیعصر(عج)، رونمایی شده حاصل تلاشی است که بلافاصله بعد از اتمام تعطیلات نوروز آغاز شده است.
این‌بار شعار کمپین این است: «دیگری را به خود مقدم دار» که از این بیت شعر گرفته شده: چون علی(ع) باش و وقت افطار/ دیگری را به خود مقدم دار. با همین کلید واژه می‌توانید ویدئویی را که کمیته امداد امام خمینی(ره) برای همراهی با این کمپین تولید کرده جست‌وجو و تماشا کنید.

این کمپین‌ها مخصوص تهران نیست
کاری که خانه طراحان انقلاب اسلامی طراحی کرده، فقط ریشه در دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) تهران دارد وگرنه در تمام پایتخت و نیز در سایر شهرهای کشور هم تداوم پیدا می‌کند. پوریا اسراری می‌گوید: این آثار گرافیکی را در تمام ایران اکران می‌کنیم. به عنوان نمونه کمپین «دیگری را به خود مقدم دار» در 13 استان راه افتاده و آثارمان روی بیلبوردهای شهرهای مختلف کشور نصب شده است.
دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج)، تصویر اصلی کمپین محسوب می‌شود و بر اساس آن سه تصویر دیگر طراحی شده که گویا بجز وجه معنایی مرتبط با هم، در ادامه و تکمیل‌کننده هم هستند. این تصاویر را می‌توانید این روزها در قاب‌های عمودی و افقی در نقاط مختلف شهر ببینید؛ روی بیلبوردهای شهری یا تبلیغات محیطی مترو و هر جای دیگری که امکان نصب و ارائه این تصاویر باشد.

در این تصاویر چه می‌بینیم؟
برای طراحی و اجرای کمپین «دیگری را به خود مقدم دار» این افراد همکاری کرده‌اند: پویا سرابی مدیر هنری، ایده‌پرداز و طراح شعار، محمد تقی‌پور و محمد شکیبا به عنوان طراحان گرافیک، محمود آراسته‌نسب مسؤول آتلیه گرافیک، حسام پاشایی طراح کانسپت، مجتبی حسن‌زاده ترکیب نوشتار و صابر فرخی که به‌عنوان مدیر تولید با این پروژه همراه بوده است.
آنها یک تصویر اصلی و سه تصویر تکمیلی طراحی کرده‌اند که به گفته پویا سرابی در امتداد هم هستند. این طراح و ایده‌پرداز، توضیح می‌دهد: ماه مبارک رمضان، بیشتر از هر کس دیگری یادآور امام علی(ع) است و ایده اصلی تمام تصاویر از سیره ایشان شکل گرفته است. دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) که تصویر اصلی است، از زاویه نگاه حضرت طراحی شده و دست‌های ایشان را نشان می‌دهد که در حال اطعام است. نیازمندان را در این تصویر حذف کرده‌ و به جایش از یک نماد بصری لطیف تاثیرگذار یعنی پرنده استفاده کرده‌ایم.
به گفته این طراح گرافیک، حضور پرنده به جای نیازمند در تصویر اصلی و سه تصویر دیگر، هم به تلطیف بصری آن کمک کرده و هم ریشه در فرهنگ ما دارد که بخصوص در مکان‌های زیارتی شاهدش هستیم که مردم به پرندگان غذا می‌دهند و آنها را اطعام می‌کنند. سه‌تصویر دیگر که آدم‌های معمولی در دنیای امروز ما را به تصویر کشیده‌اند، بر اساس توضیحات پویا سرابی در واقع ادامه سیره امیرالمومنین(ع) هستند و دارند سنت زیبای اطعام را بعد از 1400 سال همچنان تداوم می‌بخشند. به اعتقاد این طراح گرافیک، همنشینی این چهار تصویر در کنار هم، ضمن این‌که گویای تداوم یک سنت ارزشمند است، الگوی بزرگ مسلمانی را به یادها می‌آورد و به کمپین «دیگری را به خود مقدم دار» معنا و قدرت متفاوتی می‌بخشد.

این تصویر چطور طراحی شده؟
مهم‌ترین چیزی که در دیوارنگاره این روزهای میدان ولی‌عصر(عج) و سه تصویر دیگری که در قالب کمپین «دیگری را به خود مقدم دار» شاهد هستیم، اشتراک معنایی و تفاوت بصری است. به این معنا که هر چهار تصویر درباره اطعام است اما در تصویر اصلی، نمونه و الگوی مهربانی و کمک به نیازمندان تصویر شده و در سه تصویر دیگر پیروان ایشان. در تصویر اصلی با طیف رنگی گسترده‌ای روبه‌رو نیستم و رنگ غالب قهوه‌ای و خاکستری است. نور صحنه ملایم است و کم فروغ اما در عوض در سه تصویر دیگر هر قدر دلتان بخواهد رنگ و نور به کار گرفته شده است. پویا سرابی توضیح می‌دهد: این تفاوت در طیف رنگ‌ها به دو دلیل صورت گرفته است؛ دلیل اول تفاوت زمانی بین تصویر اصلی و سه تصویر دیگر است. چون یکی مربوط به صدر اسلام است و دیگری دنیای امروز. دلیل دوم به تفاوت مولای مسلمانان و آدم‌های عادی امروز ارتباط دارد. در واقع خواسته‌ایم نشان بدهیم ما متوجه تغییر سبک زندگی امروز هستیم و همان‌طور که خود حضرت فرموده‌اند ما نمی‌توانیم کاملا مانند ایشان زندگی کنیم؛ سبک زندگی ایشان نیازمند از خودگذشتگی در حد و اندازه‌ای است که شاید در بسیاری از ما نباشد. با این حال تلاش می‌کنیم شبیه ایشان باشیم و این همراهی و تبعیت را در این چهار تصویر مد نظر داشته‌ایم.
برای اجرای ایده‌های معنایی این تصاویر از تکنیک فتومونتاژ استفاده شده و بر اساس توضیحات پویا سرابی، دست‌ها عکاسی شده ولی برای بقیه اجزای تصاویر از توسعه بافت‌ها و رنگ‌های مختلف بهره گرفته‌اند. همچنین آنها برای پیش طراحی دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) یک‌بار دیگر و این‌بار با نگاهی متفاوت به تماشای سریال امام علی(ع) به کارگردانی داوود میرباقری نشسته‌اند و بخش‌های مرتبط با خانه حضرت را دقیق‌تر از همیشه نگاه کرده‌اند. تلاش این گروه به ثمره رسیده و حالا مدیر هنری خانه طراحان انقلاب اسلامی از تاثیرگذاری این طرح‌ها خبر می‌دهد و این‌که براساس اطلاع‌رسانی کمیته امداد امام خمینی(ره)، کمپین «دیگری را برخود مقدم دار» تا امروز بسیار موثر بوده و خیلی‌ها را به یاری رساندن به نیازمند تشویق کرده است.

آذر مهاجر

ادبیات و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها