سیامک صمیمی دهکردی، عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت از عملکرد دولت در راستای حمایت از تولید داخل انتقاد کرد و گفت: برخی تجهیزات بالادستی نفت که وزارت نفت ساخت آنها را به شرکت‌های داخلی در قالب مناقصه سپرد به‌دلیل حمایت‌نکردن بدنه دولت و همچنین لابی پرنفوذ وارداتچی‌ها به حالت تعلیق درآمده است.
کد خبر: ۱۲۰۶۸۲۲

صمیمی دهکردی با بیان این‌که توانایی سازندگان داخلی به حدی افزایش یافته که می‌توانند تا 85 درصد از نیاز صنایع بالادستی نفت را رفع کنند ادامه داد: تنها 30 درصد از ظرفیت شرکت‌های داخلی در صنایع بالادستی به کار گرفته می‌شود. این در حالی است که در بخش پایین‌دستی بیش از 85 درصد از توانایی داخلی استفاده می‌شود.
این تولیدکننده تجهیزات صنعت نفت تصریح کرد: متاسفانه همیشه نگاه دولت‌ها به خرید از شرکت‌های خارجی بوده و توانایی تولید داخل را قبول نداشتند. اکنون در بخش مته و پمپ درون‌چاهی، ایران دارای ظرفیت تولید است، اما این تقاضا از طریق واردات پوشش داده می‌شود.
وی اضافه کرد: شرکت ملی نفت تنها در بخش مته سالانه حدود هزار مته نیاز دارد که قیمت هر کدام حداقل 50 هزار دلار است. این رقم تنها بخش کوچکی از نیازهای صنعت نفت است و اگر دکل و سرویس‌های دکل حفاری و بخش‌های اکتشاف را در نظر بگیرید رقم بزرگی خواهد شد که با داخلی‌سازی آنها هم شرکت‌های داخلی می‌توانند نیاز کشور را رفع کنند و هم در خروج ارز صرفه‌جویی خواهد شد.
رئیس کمیسیون تسهیل و توسعه کسب‌وکار انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت افزود: چندی پیش وزارت نفت ده کالای استراتژیک حوزه نفت در صنایع بالادستی را اعلام کرد و با انتخاب برخی شرکت‌ها برای ساخت این تجهیزات قرار شد خودکفایی در این بخش افزایش یابد، اما به دلیل عدم حمایت واقعی، این موضوع به تعویق افتاده است.
صمیمی دهکردی گفت: با توجه به توان بالای متخصصان ایرانی برای خودکفایی و صرفه‌جویی ارزی برای ساخت مته در کنار یکی از شرکت‌های خارجی اعلام آمادگی کردیم و طی مناقصه‌ای برنده شدیم و وزارت نفت هم با ما قرارداد بست که با انتقال فناوری مته‌ها در داخل تولید شود و داخلی‌سازی آنها از 25 درصد به 100درصد برسد، اما متاسفانه با موانعی روبه‌رو شدیم که اصلا در تصورمان نبود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها