گفت‌وگو با دکتر رضا یزدانی، متخصص بهداشت دهان و دندان

داستان آبسه کردن دندان

منظور از آبسه دندان چیست؟
کد خبر: ۱۲۰۶۰۵۱

به تجمع چرک، آبسه می‌گوییم. آبسه ممکن است از نوع حاد یا مزمن باشد. در نوع حاد ما درد وتورم زیاد می‌بینیم. گاهی آن‌قدر آبسه وسیع می‌شود که ما لازم می‌دانیم فرد در بیمارستان بستری شود. در نوع مزمن میکروب یک راه به بیرون پیدا می‌کند، مثلا یک جوش کوچک کنار لثه ایجاد می‌شود. فرد درد ندارد. چون چرک از راه سوراخ به بیرون، به فضاهای سرو‌صورت راه می‌یابد یا وارد جریان خون می‌شود و فرد را به بیمارستان می‌کشاند. مردم با ید آبسه را جدی بگیرند، چون خودبه‌خود بهبود پیدا نمی‌کند.
برای رفع درد آن می‌توان آنتی‌بیوتیک مصرف کرد؟
اگر فرد درد شدید آبسه را تحمل کند حالا با مصرف دارویا آنتی‌بیوتیک خودسرانه، ممکن است باعث شود عفونت از حالت حاد خارج شود و از انتهای ریشه خارج شده و وارد استخوان و لثه شود وهمه اینها را متورم کند. دراین حالت درمان کردن سخت‌تر می‌شود.
آیا فرد می‌تواند متوجه وجود آبسه شود؟
در بعضی موارد می‌تواند به عنوان مثال برخی مواقع دندان کاملا سالم است ولی یک برجستگی دردناک کنار لثه است. بعضی وقت‌ها دندان سالم ضربه می‌خورد، عصب از بین می‌رود و این می‌تواند با عث عفونت و آبسه دندان شود. دندان ضربه خورده یک مقدارتغییر رنگ می‌دهد.
آبسه دندان شایع‌تر است یا آبسه لثه؟
آبسه دندانی شایع‌تر است. چون پوسیدگی دندان شایع‌تر است و راه پیشگیری از آن حفظ رعایت بهداشت دهان و دندان و حداقل دوبار مسوا ک زد ن به مدت دو دقیقه است. همچنین کاهش مصرف مواد قندی و هرچیزی که قند و شکر دارد و نیز مصرف معاینات منظم و دوره‌ای توسط دندانپزشک باید مدنظر قرار بگیرد.
آیا این باور که خمیردندان ژله‌ای خوب نیست، درست است؟
خیر. خمیردندانی که استاندارد‌های لازم را دارد و از جای مطمئن خریداری شده مثلا از داروخانه، کیفیت خوبی دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها