آمریکایی‌ها 10 میلیون امضا برای استیضاح ترامپ جمع آوری کردند

ترامپ باید برود

یک‌بار دیگر طرح استیضاح دونالد ترامپ در صدر خبرهای رسانه‌ای قرار گرفت. این بار مردم آمریکا با جمع‌آوری بیش از ده میلیون امضا خواستار استیضاح ترامپ شدند. اتفاقی که به قول رشیده طلیب نماینده مسلمان دموکرات‌ها در میان این زمان تاریک یک نقطه روشن است. مساله تلاش ترامپ برای حذف بخش‌هایی از گزارش بازرس مولر و ندادن آن به کنگره و عدم پرداخت مالیات طی هشت سال در دوران پیش از ریاست جمهوری نیز به شدت نمایندگان آمریکا را خشمگین کرده است. به نظر هر روز که جلوتر می‌رویم پرونده‌های بیشتری از رئیس‌جمهور آمریکا برملا می‌شود.
کد خبر: ۱۲۰۵۶۲۵

روز پنجشنبه اعلام شد فعالان آمریکایی به همراه دو قانونگذار دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا اقدام به تحویل امضای ده میلیون نفر به کنگره کردند. به گزارش ایسنا و به نقل از بیزینس تایمز، ال گرین، یکی از این نمایندگان به همراه رشیده طلیب، اقدام به تحویل دادن این عریضه‌ها به کنگره کردند. در همین راستا ال گرین گفت: ما در دستانمان ده میلیون دلیل داریم تا امروز در اینجا حضور داشته باشیم. آنها روی تابلویی نوشته بودند: « ترامپ باید برود !»
ده‌ها جعبه حاوی امضاهای جمع‌آوری شده روی عریضه‌هایی متعلق به چند گروه شامل MoveOn و Women's March تحویل طلیب داده شده‌ است. اخیرا رشیده طلیب قوانینی را مطرح کرد که کمیته قضایی مجلس نمایندگان را ملزم می‌کند، فرآیند تحقیقات درباره امکان ارتکاب جرایمی در سطح استیضاح از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را آغاز کند. او در این رابطه اظهار کرد: در مواجهه با این زمان تاریک در کشور ما چنین لحظه‌ای برای من یک روشنایی است. نتایج نظرسنجی تازه موسسه افکارسنجی ایپسوس و خبرگزاری رویترز نیز نشان می‌دهد که تعداد آمریکایی‌های خواهان استیضاح دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با 5 درصد افزایش به 45 درصد رسیده است. نظرسنجی اخیر رویترز و ایپسوس نشان می‌دهد دموکرات‌ها و مستقل‌ها حمایت بیشتری از استیضاح ترامپ می‌کنند.
تبرئه و اتهام جدید
همین چند روز پیش بود که ترامپ اعلام کرد در تحقیقات رابرت مولر، بازرس پرونده تحقیق درباره ارتباط کمپین انتخاباتی ترامپ با روسیه از بابت اتهاماتش تبرئه شده است. این خبری بود که هم ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه وهم ترامپ را خوشحال کرد و آن دو طی یک گفت‌وگوی تلفنی نیز یادآوری کردند که هیچ اتهامی نبوده است. با این حال چند روز بعد برخی نمایندگان دموکرات در آمریکا اعلام کردند احتمالا ترامپ بخش‌هایی از گزارش مربوط به تحقیقات مولر را پیش از ارائه به کنگره حذف کرده است. به این ترتیب آنها بر این باورند که ترامپ مانع اجرای عدالت شده است. در قوانین آمریکا اگر رئیس‌جمهوری مانع اجرای عدالت شود در شرایطی قرار گرفته که می‌توان او را استیضاح کرد. گزارش رابرت مولر، بازپرس ویژه پرونده دخالت ادعایی روسیه در انتخابات 2016 آمریکا به‌تازگی و پس از 22 ماه به اتمام رسید و وزارت دادگستری آمریکا پس از سانسور بخش‌هایی از آن، این گزارش را منتشر کرد. هرچند وزارت دادگستری، ترامپ را از تبانی با روس‌ها تبرئه کرد اما گفته می‌شود رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگری از اقدامات خود در اجرای عدالت کارشکنی کرده که این موضوع می‌تواند زمینه‌ساز استیضاح وی شود.
روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی نوشت دموکرات‌ها درباره این موضوع ابراز نگرانی کرده‌اند که احتمالا خلاصه ارائه شده از سوی ویلیام بار، دادستان کل آمریکا به کنگره به‌درستی محتوای یافته‌های رابرت مولر را انعکاس نداده است. براساس این گزارش، رابرت مولر اواخر ماه مارس با ارسال نامه‌ای به ویلیام بار، او را به ارائه «ناقص» گزارش متهم کرده است. به استناد واشنگتن‌پست، رابرت مولر در نامه خود گفته است: «خلاصه چهارصفحه‌ای که به کنگره ارسال و برای عموم منتشر شده به طور کامل «محتوا، ماهیت و مفاد» گزارش و نتیجه‌گیری آن را ارائه نداده است». مولر در نامه‌اش از دادستان کل خواسته مقدمه و خلاصه گزارش خود را انتشار دهد. مولر گفته است: «اکنون این سردرگمی عمومی درباره جنبه‌های اصلی نتایج تحقیقات ما وجود دارد و این تهدیدی برای زیر سؤال بردن هدف زیربنایی از ایجاد بازرسی ویژه از سوی وزارت دادگستری در این رابطه است.»
برخورد ضعیف دموکرات‌ها
نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته در یک اظهار نظر گفت: «ترامپ ما را تحریک می‌کند تا او را استیضاح کنیم ». پلوسی قبل از این گفته بود تمایلی به استیضاح ترامپ ندارد. به نظر می‌رسد موضع ضعیف و دوگانه دموکرات‌ها تاکنون موجب شده تلاش کافی برای استیضاح ترامپ صورت نگیرد. این درحالی است که هر روز پرونده جدیدی علیه ترامپ برملا می‌شود. روز پنجشنبه بود که شبکه‌های خبری اعلام کردند دونالد ترامپ به مدت هشت سال فرار مالیاتی داشته است. روزنامه
نیویورک تایمز در گزارشی نوشت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در یک بازه زمانی ده ساله بیش از یک میلیارد دلار از دارایی‌های خود را از دست داده و به همین دلیل به مدت هشت سال از پرداخت مالیات اجتناب کرده است. نیویورک تایمز این گزارش را در بحبوحه تشدید تنش‌ها میان دموکرات‌های کنگره و مقامات دولت ترامپ برای انتشار اظهارنامه مالیاتی شش ساله رئیس‌جمهور آمریکا منتشر کرده است. دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا چندی پیش به‌صورت رسمی خواستار انتشار اظهارنامه مالیاتی دونالد ترامپ شدند.
ریچارد نیل، رئیس کمیته امکانات مالی مجلس نمایندگان آمریکا از چارلز رتینگ، رئیس سازمان «خدمات درآمد داخلی» درخواست کرد اظهارنامه مالیاتی شش ساله دونالد ترامپ را منتشر کند، اما هوگان گیدلی، معاون سخنگوی کاخ سفید می‌گوید ترامپ اظهارنامه مالیاتی‌اش را در اختیار دموکرات‌ها قرار نخواهد داد.
این در حالی است که همه روسای جمهور آمریکا در 40 سال گذشته اسناد مالیاتی خود را منتشر کرده‌اند. در واقع، برخورد ضعیف نمایندگان دموکرات آمریکا موجب شده تا دونالد ترامپ به رغم داشتن پرونده‌های متعدد همچنان بر کرسی ریاست‌جمهوری این کشور باقی بماند. افزایش فشار افکار عمومی مردم آمریکا شاید دموکرات‌ها را بر آن دارد تا تحرک تازه‌ای از خود نشان داده و ترامپ را یک قدم دیگر به استیضاح نزدیک گردانند.

هیچ راهی جز استیضاح نیست
به گزارش شبکه‌ ای.‌بی.‌سی. نیوز، جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا در واکنش به تخلفات تیم ترامپ در گزارش مولر گفت: «اگر ترامپ در روند تحقیقات مولر اخلال ایجاد کرده باشد، هیچ جایگزینی به غیر از استیضاح وجود ندارد و این در صورتی است که او تحقیقات کنگره با موضوع مانع‌تراشی در اجرای عدالت از طریق اخراج جیمز کومی (رئیس سابق اف‌بی‌آی) و تلاش برای اخراج رابرت مولر را متوقف کند». به گزارش سی‌ان‌ان، الیزابت وارن در واکنش به دخالت مقامات واشنگتن در گزارش رابرت مولر گفت: «من گزارش مولر را خوانده‌ام و یک چیز در این گزارش روشن است که ترامپ فاسدترین رئیس‌جمهور دوران زندگی ماست و کنگره باید روند استیضاح را شروع کند. هیچ‌کس فراتر از قانون نیست، حتی رئیس‌جمهور.»

علی باقری
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها