بازگشت ساعد باقری به تلویزیون با برنامه سحرگاهی شبکه4

سحر با «سحـوری»

برنامه‌های سحرگاهی و دم افطار که سال‌های سال است همزمان با ماه مبارک رمضان از شبکه‌های مختلف روی آنتن می‌روند، مثل رسم ثابتی شده‌اند که همه مخاطبان این رسانه به آن عادت کرده‌اند و در این ماه همیشه منتظرش هستند. امسال هم هر شبکه‌ای در قالب فضایی که دارد اقدام به تولید انواع مختلف این برنامه‌ها کرده است، تولیداتی که مفصل در گزارش‌های قبلی از آن‌ها گفته ایم. در این بین شبکه چهار سیما برای سحر برنامه‌ای را روی آنتن برده است که توسط ساعد باقری اجرا می‌شود، مجری‌ای که علاوه بر اجرا، به عنوان یکی از شاعران نامدار شناخته می‌شود و خیلی‌ها او را با عنوان سراینده سرود ملی کشورمان می‌شناسند. باقری که سال‌هاست از قاب تلویزیون به خصوص در این ایام فاصله گرفته بود، امسال با این برنامه بازهم پایش به رسانه ملی باز شده است و علاوه بر اجرا در یکی از بخش‌ها با انتخاب نیایش‌های ادبی در آیینه شعر و ادبیات فارسی و نسخ مرجع به استقبال روزه‌داران می‌رود.
کد خبر: ۱۲۰۴۹۵۴

سحوری که محصول گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما است، در 30قسمت 90 دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی امیر قمیشی و محمد تربتی هرسحر رمضان ساعت 3بامداد به روی آنتن می‌رود.
قمیشی در گپ و گفتی که با جام‌جم داشت، صحبت‌هایش را از حضور ساعد باقری در این برنامه شروع کرد و گفت: من سرا پا از حضور ایشان در برنامه «سحوری» ذوق‌زده‌ام. همچنین جالب است و جای خوشحالی دارد که از شب گذشته که برنامه به روی آنتن رفت محبت روزه‌داران و شب‌زنده‌داران آن‌قدر به برنامه و ما زیاد بوده که من زبانم از بیان آن قاصر است. این برنامه ساختار عجیب و چندان متفاوتی ندارد و این حضور بزرگان حوزه ادب، هنر و پهلوانان ادبیات و زبان این مرز و بوم است که لحظه‌های آن را با سایر تجربه‌های تلویزیونی متفاوت می‌کند. من با تمام وجود از جناب باقری ممنون هستم و امیدوارم مشمول دعای خیر مردم روزه‌دار و بزرگوارانی باشیم که با دیدن این برنامه حالشان خوب می‌شود و لبخند می‌زنند.
سراینده سرود ملی در سحوری
فاصله چندین ساله‌ای که ساعد باقری از برنامه‌های ماه رمضان سیما گرفته بود و اتفاقی که باعث شد او امسال در این قاب حاضر شود، مساله‌ای بود که قمیشی درباره‌اش می‌گوید: آقای باقری جز جدا‌نشدنی از خاطره سحر و افطارهای رمضان‌های نسل ما هستند. نسلی که ادبیات آن‌ها با نام‌های عزیزی مثل قیصر امین‌پور، سید حسن حسینی و ساعد باقری گره خورده است، به همین دلیل نیازی به انتخاب ایشان نبود و او سال‌هاست که با لحظه‌های افطار و سحر مردم عجین شده است. در این مدت هم رابطه او و سازمان همچنان با اتفاقاتی مثل جشنواره مراکز استان‌ها به عنوان داور یا برخی از ویژه‌برنامه‌های تحویل سال حفظ شد اما سال‌ها بود که رمضان‌ها از حضور ایشان بی‌بهره بودیم که این مهم هم امسال محقق شد.
اما عنوان این برنامه سحرگاهی که به اسم سحوری روی آنتن می‌رود هم، موضوعی بود که این تهیه‌کننده بعد از اشاره به رسم سحوری‌خوانی در قدیم، بیان کرد: این اسم هم توسط آقای باقری انتخاب شد و ریشه آن همان طور که می‌دانید به رسم سحوری‌خوانی در قدیم برمی‌گردد.
خوب است بدانید که در این آیین ریش‌سفیدان و کسانی که صوت و لحن خوبی دارند با اشعاری مناسب، ضمن در دست گرفتن فانوس‌های نفتی قبل از اذان صبح در کوچه‌ها و محله‌های روستا سحری‌خوانی کرده و روزه‌داران را بیدار می‌کنند. همچنین اشعار سحری‌خوانی به اتفاق سحری‌خوان‌ها انتخاب می‌شوند و این اشعار معمولا از ابیات عمان سامانی، مثنوی مولوی و نظامی گنجوی و سعدی هستند.
از شعرخوانی تا نیایش
قمیشی در بخش دیگری از صحبت‌هایش سراغ بخش‌های این برنامه سحرگاهی رفت و گفت: در یک بخش از هفته‌های آینده ما شعرخوانی شاعران جوان کشور را خواهیم داشت و این نوید را به مخاطبان سحوری می‌دهم که با غزل‌های نیایشی و تازه‌ای آشنا می‌شوند که قبلا از رسانه ملی پخش نشده است. در کنار این شاعران جوان، شعرهایی از پیشکسوتان را هم در این بخش داریم.
او اضافه کرد: در بخش مروری بر نیایش‌های ادبی و معرفتی در نسخ مرجع، در آیینه شعر و ادبیات فارسی، نیایش‌هایی توسط خود مجری، آقای باقری استخراج و انتخاب می‌شوند و با مخاطب آنها را در میان می‌گذارند. بخشی که دیدن و شنیدن آن به دلیل نگاه و تجربه‌ای که مجری برنامه در این امر دارد، خالی از لطف نیست.
در کنار این‌ها هم مثل دیگر شبکه‌ها و رسمی که از قدیم الایام در سحرهای رمضان باب بوده، فرازهایی از دعای ابوحمزه ثمالی، فرازهایی از مناجات حضرت امیرالمومنین (ع) و آوا‌های مذهبی پیش از اذان صبح پخش می‌شود. نیایش بعد از اذان و نماز صبح هم از بخش‌های برنامه سحرگاهی سحوری است.
تدارک برای مناسبت‌های رمضان
همچنین طبق اخبار منتشرشده، ویژه‌برنامه سحوری شبکه چهار سیما قرار است که مناسبت‌های مذهبی ماه مبارک رمضان را به صورت ویژه‌ای پوشش دهد. بر همین اساس در روز وفات حضرت خدیجه (س) با طرح بحث نقش زنان در شکل‌گیری نهضت اسلامی از صدر اسلام تاکنون، در میلاد امام مجتبی (ع) با طرح بحث گسترش فرهنگ کرامت به همنوع، در لیالی قدر و شهادت حضرت علی (ع) با طرح بحث چگونگی شکل‌گیری فتنه‌های پس از خلافت حضرت از سوی خوارج و معاندین در قالب شعر و داستان، این برنامه روی آنتن می‌رود.

فاطمه شهدوست

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها