سراغ یکی از تولیدکنندگان ایرانی رفته‌ایم که نام برند خودش را از یکی از شخصیت‌های مختارنامه گرفته است

این کیانِ ایرانی

دهه شصتی‌ها و قبل آن، خودکار بیک را خوب می‌شناسند. خودکارهایی ارزان با ظاهری ساده که برای استفاده‌های روزمره کارایی بسیاری داشت. بیک اصالتا محصول کشور فرانسه بود که تحت لیسانس شرکت اصلی در محل فعلی کارخانه کیان در بیش از ۵۰ سال مونتاژ و به بازار عرضه می‌شد. این روند ادامه داشت تا این‌که در سال 89، با توجه به شرایط سخت تحریم و... طرف فرانسوی که موقعیت را برای زیاده‌خواهی مناسب دیده بود درخواست‌هایی کرد که نتیجه‌اش پایان همکاری بود؛ پایانی که البته سرآغاز شروعی امیدآفرین شد. در این زمان مدیران اصلی هلدینگ صفا که شرکت کیان زیرمجموعه آن است تصمیم گرفتند روی پای خودشان بایستند و به توان داخلی اعتماد کنند، بنابراین از این به بعد قرار شد خودشان به صف تولیدکننده‌ها بپیوندند. حالا و پس از گذشت چند سال نه‌تنها توانستند بی‌نیاز از همه مواد اولیه شرکت فرانسوی شوند که به عنوان تولیدکننده اصلی خودکار بازار ایران شوند. پست محمدجعفر خرمدل در وبسایت گروه صنعتی صفا به عنوان مدیریت فروش ثبت شده است اما او کسی است که از ابتدای راه‌اندازی این محصول در کنار تیم تولیدکننده بوده و از چند و چون تولید خودکار کیان آگاه است. او اطلاعات درست و شنیدنی از پروسه تولید خودکار کیان دارد.
کد خبر: ۱۲۰۳۶۶۱

ماجرا از کجا آغاز شد
خط تولید کیان از سال 92 آغاز به کار کرد. احتمالا تا حالا متوجه شده‌اید کارخانه‌ای که در اختیار کیان است همان کارخانه بیک ایرانی قدیم است. پیش از آن مسؤولان فعلی کیان با فرانسوی‌ها وارد مذاکره شدند تا آنها فناوری ساخت را به ایران بدهند و در ازای آن طی قراردادی مبالغی دریافت کنند ـ چرا که بیک به صورت مونتاژ بود ـ البته که با وجود گفت‌وگوهای بسیار آنها حاضر نشدند این کار را انجام بدهند. تصور آنها این بود که ایران توانایی تولید خودکار داخلی را ندارد. این همان جرقه‌ای بود که باعث شد کیان متولد شود. روایت محمد جعفر خرمدل از آن روزها شنیدنی است: «‌ما از همان زمان پیگیر تولید شدیم آن هم با این پیش فرض که نباید کیفیت کار را قربانی کنیم. در اولین گام بسیاری از ماشین‌آلات بیک را کنار گذاشتیم و ماشین‌آلات جدید را جایگزین کردیم ضمن این‌که در این میان بسیاری از قطعات توسط مهندسان ایرانی ساخته شد. این کار تا اوایل سال 93 ادامه داشت تا ما توانستیم در این تاریخ اولین سری محصول خودمان را تولید و عرضه کنیم.»
سکه به منتقدان کیان
همین که پروسه تولید چند سالی طول کشیده است نشان از این دارد که راه چندان هموار هم نبوده است. آن‌طور که محمدجعفر خرمدل می‌گوید ابتدای تولید به دلیل کم بودن ماشین‌آلات و این‌که برخی از مراحل به صورت دستی انجام می‌شد تولید کمتری داشتیم اما پس از آن به تولید مطلوبی رسیدیم و توانستیم این محصول را به بازار عرضه کنیم. البته که بازار واکنش خیلی مناسبی به این محصول داشت، به ویژه حمایت‌های بسیاری که در فضای مجازی از خودکار کیان شد هم ما را به کیفیت این محصول امیدوار کرد و هم توانستیم به سقف تولید برسیم. ما هم سعی کردیم از جو مثبت به وجود آمده در فضای مجازی استفاده کنیم. به این مفهوم که ما هم عنوان کردیم از لحاظ کیفی هر کسی از این خودکار ایراد بگیرد از طرف ما جایزه می‌گیرد. این اتفاق افتاد و ما هم در همان سال اول به سه نفر یک سکه تمام بهار آزادی به عنوان جایزه دادیم. همان انتقادات را برطرف کردیم تا سطح کیفی این محصول را چند پله بالاتر ببریم. در حال حاضر هم ما در بهترین شرایط تولید از نظر کیفی قرار داریم.
بالاتر از استانداردهای جهانی
این نگاه کیفی به محصولات کیان تنها در محصولات نهایی آن محدود نشده و جزئیات بسیاری در این میان برای مصرف‌کننده در نظر گرفته شده است. از چالش چگونگی بدنه خودکار برای راحتی در دست گرفتن بگیرید تا تولید خودکارهایی برای حاشیه‌نویسی و ظریف‌نویسی. بعد از اینها کیان توانست حتی در مقایسه با نمونه‌های خارجی خودکاری تولید کند که از استانداردهای آنها هم بالاتر باشد. در حال حاضر استاندارد خودکارهای ژله‌ای 900 متر است. این یک معیار تعریف‌شده است به این مفهوم که یک خودکار بدون سرریز جوهر و خراب شدن بتواند 900 متر متن بنویسد در حالی که خودکار کیان با همین شرایط می‌تواند 1400 متر بنویسد.
فتح بازار ایران
در حال حاضر کیان ظرفیت تولید ده میلیون خودکار در ماه را دارد. البته در حال حاضر به دلیل نبود برخی از امکانات و مهم‌تر از آن کیفیت پایین مواد پتروشیمی که در اختیارشان قرار می‌گیرد تولید کمتری از این مقدار عنوان شده وجود دارد. محمدجعفر خرمدل در این رابطه به جام‌جم می‌گوید: «پایین بودن کیفیت مواد پتروشیمی در برخی از اوقات نه‌تنها تولید ما را کاهش داده بلکه باعث خرابی دستگاه‌ها شده و زیان‌های میلیاردی به ما وارد کرده است.» در حالی کیان به سقف ظرفیت تولید ده میلیون خودکار رسیده است که ظرفیت بازار خودکار در ایران 550 میلیون در سال است. به این مفهوم که اگر همین میزان سقف تولید را حفظ کند می‌تواند یک‌پنجم ظرفیت بازار ایران را تامین کند. البته که مدیر فروش کیان معتقد است تا شهریور امسال نه‌تنها از جانب واردات مواد اولیه به خودکفایی می‌رسند بلکه تا این بازه می‌توانند تولیدشان را دوبرابر کنند و نیمی از ظرفیت کل بازار خودکار ایران در یک‌سال را تامین کنند.
در این راه مشکلات بسیاری هم وجود دارد؛ از واردات گسترده خودکار به ایران تا حتی تخریب کالای ایرانی به بهانه‌های مختلف. یکی‌شان را از زبان محمد جعفر خرمدل می‌خوانید: «همچنان واردات خودکار به ایران به صورت بسیار صورت می‌گیرد،‌ عجیب‌تر این‌که بسیاری از این خودکارها در انبارها می‌ماند و خشک می‌شود. ما سال گذشته موردی داشتیم که میله‌های خودکارهای فاسد شده را با بدنه خودکار کیان عوض کرده بودند تا به این محصول ایرانی ضربه وارد کنند، هر چند تلاش بیهوده‌ای بود چرا که برند کیان روی میله‌های داخلی خودکار هم حک شده است.»

کیان ایرانی، کالای ایران
نامگذاری این محصول هم در نوع خود جالب توجه است.، از این جهت که بدانیم نام این محصول برگرفته از یک شخصیت محبوب تلویزیونی است. بی‌شک بین مخاطبان، کیان ایرانی یکی از محبوب‌ترین نقش‌های سریال تاریخی مختارنامه بود و هست و به همین دلیل است که مسؤولان این برند این نام را برای محصول خودشان انتخاب کردند. کیان یکی از نزدیکان مختار به شمار می‌رفته است؛ از زمانی که به مختار پیوست و در قیام او نقش پیدا کرد، از اهمیت بالایی برخوردار شد؛ زیرا بسیار مورد اطمینان و اعتماد مختار بوده است. اعتماد و اطمینان مختار به این شخص تا جایی بوده است که ریاست انتظامات کوفه و فرماندهی شرطه‌های کوفه به او سپرده می‌شود .

میثم اسماعیلی
فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها