ساز جفتی در هرمزگان از دو ساقه نی موازی تشکیل شده که در هفت بند، جفت یکدیگر (با ۱۴سوراخ موازی) قرار گرفته‌اند. این دو نی با موم عسل و در بافته‌هایی محلی به نام «خوس» به یکدیگر چسبانده می‌شود، با دو دهانه برای دمیدن که همزمان با هم نواخته شده و به این ترتیب با صدایی مضاعف نوای اصلی را برجسته می‌کند.
کد خبر: ۱۲۰۳۵۹۷

شیونی نواختن جفتی، دل شیونی می‌خواهد و قنبر احمد راستگو آتش به جان گرفته این کار است؛ استادی که با وجود سن بالا، ساز نفس‌گیر جفتی را چنان ماهرانه می‌نوازد که شنونده را مجذوب خود می‌کند. او هم اکنون بازنشسته اداره‌کل فرهنگ و ارشاد هرمزگان است و نام پرآوازه اش، در کنار نام اساتید بزرگ جنوب کشور و در کتابی که اداره فرهنگ و ارشاد هرمزگان با عنوان 40 استاد ماندگار هرمزگان و به مناسبت روز ملی خلیج فارس به چاپ رسانده، نشسته است.
شیوه نوازندگی نی جفتی استاد قنبر راستگو (خالو قنبر) اسفند 95 در پنجمین اجلاس ثبت آثار ناملموس کشور در فهرست میراث معنوی به ثبت ملی رسید. در ابتدای همین جلسه، محمدحسن طالبیان، معاون میراث‌فرهنگی کشور گفت شیوه نوازندگی استاد شیرمحمد اسپندار؛ نوازنده دونلی سیستان و بلوچستان و استاد قنبر راستگو؛ نوازنده نی جفتی به‌حدی زیباست که به‌طور حتم، اگر در یکی از اجلاس‌های ثبت‌جهانی میراث ناملموس اجرا می‌شد، بلافاصله در میراث جهانی به‌ثبت می‌رسید.
خالو قنبر این روزها مثل بسیاری از هنرمندان کشورمان روزگار سختی را به لحاظ معیشتی سپری می‌کند. خودش می‌گوید: قرار نبود از نی جفتی‌ام امرار معاش کنم، اما از روی ناچاری سازم شده وسیله درآمدم. دوست نداشتم و ندارم که سازم را بفروشم اما امان از درد فقیری.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها