مشخص نیست که چرا زندگی‌های آپارتمانی در ساختمان‌های مکعبی امروز، اینچنین دور از هم و سرد شده؛ شاید بخشی از آن نشانه‌ای از تحمیل زندگی مدرن بر ما باشد. یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های زندگی در جوامع شرقی و به‌خصوص خاورمیانه «هوای هم را داشتن» است. چنین مزیتی در غرب و زندگی مدرن غربی مشاهده نمی‌شود و جور این امر را نهادهای دولتی و دولت و سمن‌ها بر دوش می‌کشند. طبیعی است هرچقدر هم دولت‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد در این زمینه خوب عمل کنند، باز هم به پای اخلاقیات همسایگی خودجوش نمی‌رسد؛ امری که در آن هیچ چشمداشتی وجود ندارد و انسانیت موج می‌زند.
کد خبر: ۱۲۰۳۳۸۳

دوست عزیزی که دکترای فلسفه برای کودکان را در سوربن فرانسه گرفته و حالا برای کار به ایران بازگشته، تعریف می‌کند که دولت حتی به شما هزینه حمایت از کودک را هم پرداخت می‌کند که بخش زیادی از هزینه‌های کودک را پوشش می‌دهد. اما با این حال مردم اصلا هوای هم را ندارند. او اشاره می‌کرد در ایران، حتی در بدترین شرایط نیز اگر فرد نیازمندی به یک نانوایی مراجعه کند، به او نانی خواهند داد تا از گرسنگی تلف نشود. اما در غرب چنین خبری نیست و به‌‌رغم حمایت‌های دولتی، زندگی شهروندی در آنجا به‌شدت بی‌رحم است.
خوش‌همسایگی، ماجرایی است که هم در تاریخ زندگی اجتماعی ما ایرانیان و هم در احادیث وارد شده، به‌شدت روی آن تأکید شده است. سنت‌هایی چون گلریزان و پخش نذری و شرکت در مراسم هم از جمله این موارد بوده است. در احادیث نیز تأکید فراوانی روی این موضوع مشاهده می‌شود. در حدیثی از امام صادق(ع) می‌خوانیم که:
«خوش همسایگی شهرها را آباد و عمرها را زیاد می‌کند (کافی/ج 2).» در حدیثی دیگر از پیامبر بزرگوار اسلام در حوزه حقوق همسایگی می‌خوانیم: «اگر از تو کمک خواست کمکش کنی، اگر از تو قرض خواست به او قرض دهی، اگر نیازمند شد نیازش را برطرف سازی، اگر مصیبتی دید او را دلداری دهی، اگر خیری به او رسید به وی تبریک گویی، اگر بیمار شد به عیادتش روی، وقتی مرد در تشییع جنازه‌اش شرکت کنی، خانه‌ات را بلندتر از خانه او نسازی تا جلوی جریان هوا را بر او بگیری مگر آن که خودش اجازه دهد... . (مسکن الفؤاد ص 114)» حتی در حدیثی دیگر، پیامبر بزرگوار اسلام فرموده‌اند که رعایت حرمت همسایه، مانند حرمت مادر لازم است.
در فوتبال می‌گویند که به ترکیب برنده دست نزنید. واقعا چرا چنین اصلی را در زندگی‌های روزمره رعایت نمی‌کنیم به سنت‌های پسندیده‌ای که داشته‌ایم، دست زده‌ و همه چیز را خراب کرده‌ایم؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها