مهم‌ترین بازی فصل لیگ برتر، به‌جای جذابیت فقط حاشیه داشت

فوتبال آمریکایی!

مسابقه‌ای که می‌توانست مایه آبروی فوتبال ایران شود، بساط آبروریزی فوتبال ما را فراهم کرد. بازی پرسپولیس ـ سپاهان قرار بود بهترین بازی فصل باشد؛ اما همه چیز در آن دیدیم جز فوتبال. بی‌تردید، بازی حاشیه‌های و اتفاقات تلخ پرسپولیس ـ سپاهان، جمعه‌ای زشت و شاید هم سیاه برای فوتبال ما به وجود آورد. جمعه‌ای که از ذهن تاریخ فوتبال ما پاک نخواهد شد.
کد خبر: ۱۲۰۳۲۱۹

اورژانس: آماده بودیم؛ اما ...
پیمان صابریان، رئیس اورژانس تهران درباره اتفاقات حین و بعد از پایان بازی به جام‌جم گفت: ما برای این بازی آمادگی کامل داشتیم. دو اتوبوس آمبولانس، 18 آمبولانس و 16 موتورسوار در ورزشگاه مستقر بودند و 50 نیروی ما در آزادی حضور داشتند که خوشبختانه همه سلامت هستند؛ اما اتفاقات تلخ بازی بسیار زیاد بود. در این بازی 296 مورد مصدوم داشتیم که 48 نفر به بیمارستان منتقل شدند؛ یک رکورد در آمار ما بود. متاسفانه یک مورد فوتی هم داشتیم که وقتی کار از کار گذشته بود به ما مراجعه شد. گرچه نیروهای پلیس در متن ماجراها بودند؛ اما خوشبختانه به‌جز یک مورد که مداوا شد، در دیگر موارد مشکلی برای نیروهای زحمتکش پلیس به وجود نیامد.
جایگاه بد مهمان
آنچه اکنون دلیل اعتراض شدید سپاهانی‌ها شده است، جایگاه بد تماشاگران این تیم بود. هواداران سپاهان در طبقه اول مستقر شدند و حالا مدیران تیم مدعی هستند به‌دلیل اشراف تماشاگران پرسپولیس در طبقه دوم، جایگاه سپاهانی پر از خون شده است. این ادعا در حالی مطرح شده است که تصاویر نشان می‌دهد تماشاگران مهمان در این دعوا بعضا قربانی نبوده‌اند.
فرمانده یگان ویژه: ما به وظیفه‌مان عمل کردیم
سردار سعید مطهری‌زاده، فرمانده یگان ویژه درباره اتفاقات پیش‌آمده در بازی پرسپولیس ـ سپاهان و اقدامات یگان‌ویژه ناجا برای برقراری امنیت در این بازی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: یگان‌ویژه در بازی‌های حساس با حساسیت بیشتری انجام وظیفه می‌کند. این بازی، تحت تاثیر فضای مجازی قرار گرفته بود. نیروهای ما وظایفشان را درست انجام دادند؛ اما متاسفانه داخل زمین، پشت‌پرده‌ها و کری‌خوانی‌های قبلی باعث درگیری بین هواداران دو تیم شد.
برخی تماشاگران صندلی‌های پیچ شده روی سکوهای سیمانی را شکستند، چون سکوها از جنس سیمان است و به‌راحتی با زدن ضربه شکسته شده و تبدیل به قطعات بتنی می‌شود؛ تمام سنگ‌هایی که پرتاب می‌شد مربوط به داخل ورزشگاه بود و از خارج ورزشگاه نیامد.
تمام تلاش ما این بود که در این فضا و شرایط، امنیت را برقرار کنیم. ما از قبل آموزش دیده‌ایم و می‌دانیم در چنین بازی‌هایی چگونه باید عمل کنیم. ما به‌عنوان پلیس آسیب می‌بینیم که تماشاچی‌ها آسیب نبینند. به نظر من باید با خاطیان برخورد جدی شود تا از تکرار آن جلوگیری کنیم.
یزدانی: پرسپولیسی‌ها به اصفهان بیایند، خون به پا می‌شود!
سیاوش یزدانی، بازیکن تیم فوتبال سپاهان اصفهان از تماشاگران پرسپولیس خواست برای دیدار دو تیم در جام حذفی، به اصفهان نیایند. او به تسنیم گفت: پرسپولیسی‌ها هواداران سپاهان را نابود کردند و من از آنها خواهش می‌کنم به اصفهان نیایند. چون اگر به اصفهان بیایند، تنها خدا می‌تواند امنیت‌شان را تأمین کند. اگر این‌گونه باشد، در اصفهان خون به پا می‌شود. من از هواداران سپاهان خواستم بیشتر مراعات کنند، اما اگر در بازی دو تیم در جام حذفی مراعات نکنند، حق دارند.
البته کمیته انضباطی دیروز یزدانی را به‌خاطر همین صحبت‌ها و ترویج خشونت تا اطلاع‌ثانوی از حضور در میادین فوتبال محروم کرد.
شکایت باشگاه سپاهان از بیرانوند!
علیرضا بیرانوند دروازه‌بان پرسپولیس با کی‌روش استنلی مهاجم سپاهان درگیری داشت. او لفظی علیه این بازیکن به کار برد که در فضای مجازی هم پیچید. مسؤولان سپاهان می‌گویند این بازیکن علاوه بر آن رفتار، رفتارهای تحریک آمیز دیگری هم داشت و حتی با دست حرکاتی انجام داد که ناشایست بود. به همین خاطر باشگاه سپاهان رسما از علیرضا بیرانوند به کمیته اخلاق شکایت کرده و احتمال ظرف روزهای آینده این بازیکن به آن کمیته خواهد رفت تا توضیحاتی در این باره بدهد.
گزارش‌ها به کمیته انضباطی رسید
رفتار نیمکت‌های دو تیم سپاهان و پرسپولیس به کمیته انضباطی گزارش شد.
داور و دو ناظر بازی در گزارش خود به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، رفتارهای مربیان و اعضای دو تیم را قید کرده‌اند. این بازی دو ناظر از سوی فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ داشت که یکی از آنها فریبرز محمودزاده نماینده سازمان لیگ بود. باید دید کمیته انضباطی چه زمانی احکام خود در مورد این پرونده را اعلام می‌کند.
حسن‌زاده: به‌شدت برخورد می‌کنیم
اسماعیل حسن‌زاده، رئیس کمیته انضباطی درباره اتفاقات بازی گفت: منتظریم گزارش مقامات رسمی مسابقه به ما برسد. ناظران انضباطی که در ورزشگاه بودند، جزئیات اتفاقاتی که مربوط به رفتار عوامل و تماشاگران هر دو تیم می‌شود را منعکس کردند و قطعا پس از وصول گزارش با رعایت مهلت حق دفاع در اولین فرصت ممکن رسیدگی خواهیم کرد. رفتارهای غیرورزشی برخی تماشاگران قبل از شروع، در حین و حتی بعد از مسابقه زشت و ناپسند و در شأن این مسابقه بزرگ نبود و ما مسلما این پرونده را به دقت بررسی خواهیم کرد، چون در بخشی از این رفتارها سلامتی حاضران در ورزشگاه به خطر افتاده است، تا جایی که قانون اجازه دهد، سختگیرانه برخورد خواهیم کرد. آشفتگی نیمکت‌ها و رفتارهای غیرمسؤولانه کادر فنی دو تیم، کاملا برجسته و غیرقابل پذیرش بود.
ایست قلبی، نکته سیاه
گرچه این بازی حاشیه‌ها و اتفاقات وحشتناکی داشت که پرتاب سنگ و صندلی و زدوخورد شدید هواداران دو تیم اوج آن بود؛ اما درگذشت هوادار پرسپولیس در اواخر بازی، تلخ‌ترین نکته این بازی بود. گزارش‌های مختلفی درباره دلیل این اتفاق منتشر شده و بسیاری از منابع، دلیل فوت را ایست قلبی عنوان کرده‌اند.
واکنش سیدجلال به تهدیدها
سیدجلال حسینی کاپیتان تیم فوتبال پرسپولیس تأکید کرد در ادامه فصل، با تمام وجود بازی خواهیم کرد: سازمان لیگ و کسانی که مشکل برای ما می‌تراشند مهم نیستند. کارمان را ادامه می‌دهیم. خدا را شکر باعث شدند همه با هم رفیق شویم. نه از بازی با تراکتور در لیگ هراس داریم نه از بازی با سپاهان در حذفی.
ورود وزارت ورزش به اتفاقات
محمدرضا داورزنی، معاون قهرمانی وزیر ورزش گفت: از فدراسیون فوتبال خواسته شده هر چه سریع‌تر به اتفاقات بازی سپاهان و پرسپولیس ورود کند. فضای ورزش و فوتبال بایستی آکنده از روح پهلوانی و معرفت باشد و رخ دادن چنین صحنه‌هایی زشت و تاسف برانگیز در شان و شخصیت مردم و جامعه ورزش نیست. به هیچ عنوان نباید اجازه داد چنین صحنه‌هایی در آینده در فوتبال و ورزش کشور رخ دهد و از فدراسیون فوتبال خواسته‌ایم با استفاده از ابزارهای قانونی در کمیته‌های اخلاق و انضباطی موضوع را بررسی و در اسرع وقت با خاطیان برخورد جدی و قاطع کند. وزارت ورزش و جوانان پیگیر حقوق جامعه ورزش و حفظ شأن فرهنگی و اخلاقی و امنیت خاطر مردم و ورزش ایران است.
حمله نماینده مجلس به تاج
سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی و از حامیان اصلی اجرای طرح قانون بازنشستگی در صفحه خود نوشت: «فاجعه بزرگ در بازی پرسپولیس ـ سپاهان، یک مرگ و 295 زخمی. به گفته هر دو تیم، فدراسیون فوتبال توانایی مدیریت و برگزاری بازی‌های بزرگ را ندارد.» او در ادامه پرده از رازی برداشت که نشان می‌دهد مهدی تاج چگونه توانست همچنان صندلی ریاست فدراسیون را حفظ کند. قاضی‌زاده هاشمی در ادامه نوشت: «آقایان جهانگیری، سلطانی‌فر و صالحی امیری هنوز هم پای حمایت از تاج ایستاده‌اید؟! این بازی خونین کی به پایان می‌رسد؟».

رضا پورعالی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها