بازتاب‌های اعدام 37تن از شیعیان عربستان توسط آل سعود همچنان ادامه دارد

نسل کشی جاهلی

اعدام 37 نفر در عربستان که غالب آنها را جوانان و نوجوانان شیعه تشکیل می‌دادند موجی از خشم و نفرت را بین مسلمانان و مدافعان حقوق بشر در سراسر جهان برانگیخته است. اعدام شیعیان از یک سیاست منظم و مشخص عربستان در ریشه‌‌کنی پیروان این دین در این کشور حکایت دارد. سیاستی که در صورت تداوم به گفته جمعیت الوفاق بحرین می‌تواند زلزله‌ای را در منطقه به وجود آورد.
کد خبر: ۱۲۰۳۰۵۴

منابع غربی با دست یافتن به مدارک مربوط به اعدام‌های اخیر در عربستان سعودی عمق فاجعه را برملا می‌کنند. برای مثال روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی با اشاره به اعدام دست‌کم ۳۳ نفر از شیعیان در عربستان سعودی نوشت این افراد مدت‌ها تحت‌شکنجه بوده‌اند و درباره منصفانه بودن روند دادرسی پرونده آنها تردید جدی وجود دارد. بنابراین گزارش، بسیاری از این افراد از مدت‌ها پیش از آغاز روند دادرسی در بازداشت بوده‌اند و وکلای برخی از آنها نیز در اعتراض به عدم‌دسترسی به موکلان خود و مفاد پرونده، از حضور در دادگاه انصراف داده‌اند. به نوشته این منبع، 11 نفر از این افراد به ارتباط با ایران و جاسوسی متهم بوده‌ و 14 نفر دیگر نیز به اتهام شرکت در اعتراضات سال ۲۰۱۲ اعدام شده‌اند. این افراد در شهرهای مختلف عربستان سعودی در ملآ‌عام گردن زده شده‌اند و حتی بدن یکی از آنها بعد از اعدام در معرض دید عموم قرار گرفته تا برای دیگران عبرت‌آموز باشد.
اعدام‌های دسته‌جمعی هفته گذشته در عربستان از سال ۲۰۱۶ که سعودی‌ها در یک روز شیخ «نمر باقر النمر» و ۴۶ نفر دیگر را گردن زدند، بی‌سابقه بوده است. اعدام شیخ‌نمر و همراهانش به اعتراضاتی گسترده در مناطق مختلف جهان از جمله ایران منجر شد. اعدام‌های هفته گذشته در مناطقی از ریاض، مکه، مدینه، القصیم و عسیر به اجرا در آمد.
جزئیات افشا شده
روز گذشته سایت شبکه خبری سی.ان.ان در گزارشی به جزئیات اعدام‌های اخیر در عربستان پرداخت و نوشت: منابع سازمان عفو بین‌الملل نشان می‌دهد بسیاری از اعدامی‌ها بی‌گناه بوده و با شکنجه از آنها اعتراف گرفته شده است. برخی از این زندانیان به صراحت گفته بودند که شکنجه‌گرانشان برای آنها اعترافاتی را نوشته و آنها را وادار به امضای آنها کرده بودند. طبق منابع این سازمان، برای مثال عبدالکریم الحوائج در 16 سالگی بود که به دلیل مشارکت در یک تجمع اعتراضی بازداشت و در نهایت هفته گذشته اعدام شد. همچنین مجتبی السویکات هنگامی که در تظاهرات اعتراضی در دمام شرکت کرد بیش از 17 سال نداشت. او در سال 2012 بازداشت و درنهایت بعد از گذراندن هفت سال زندان اعدام شد. او خود را آماده کرده بود برای ادامه تحصیل به دانشگاهی در آمریکا برود. به گزارش سی.ان.ان هرچند برخی از این افراد در دادگاه عوامیه و به صورت علنی محاکمه شدند، اما اعترافات آنها همه از سر اجبار و شکنجه بود. به همین دلیل سازمان ملل نسبت به این موضوع به عربستان شکایت کرد، اما مقامات سعودی گفتند آنها گناهکار بوده و دادگاهشان عادلانه برگزار شده است. در یکی از این محاکمات بود که منیر الآدم با حالت شگفتی گفت اینها اعترافات من نیست. من این متن را ننوشته‌ام. این متن به وسیله دیگران نوشته شده است. یک جوان 27 ساله که در اثر شکنجه‌ها نابینا شده بود نیز در زمره اعدام‌شده‌های اخیر قرار گرفته است. تاکنون مقامات سعودی هیچ پاسخ روشنی به سازمان‌های حقوق بشری نداده و با آوردن بهانه‌های مختلف آنها را سرگردان می‌کنند. سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری می‌گویند عربستان درصدد اعدام ۳۰۰ نفر در سال جاری است.
حمایت ترامپ
ناظران می‌گویند بی‌تردید اگر حمایت‌های بی‌دریغ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از محمد بن سلمان نبود او جسارت چنین جنایاتی را نداشت. افشای پرونده قطعه قطعه کردن جمال خاشقچی افکار عمومی جهان را تحت تاثیر قرار داد و مقامات سیاسی جهان یکصدا خواستار روشن شدن جایگاه محمد بن سلمان در این جنایت و برکناری او از قدرت بودند، اما در این میان دونالد ترامپ با دفاع مطلق خود از این شاهزاده سعودی نشان داد که دلارهای نفتی کاملا چشمانش را کور کرده و برای گرفتن دلارهای بیشتر حاضر است جنایتکاران تاریخ را به سادگی تبرئه کند. نکته مهم دیگر این‌که در این میان سازمان‌های حقوق بشری نیز تنها به صدور یک بیانیه اکتفا کرده و برای جلوگیری از تکرار این جنایت در عمل کاری انجام نمی‌دهند. برای مثال سازمان عفو بین‌الملل به صراحت اعلام کرد: «عربستان سعودی از اعدام به عنوان ابزاری سیاسی علیه مخالفان شیعه در این کشور استفاده می‌کند»، اما در پشت این بیانیه هیچ اقدام عملی ثمر‌بخشی دیده نمی‌شود که از این پس عربستان را وادار به تغییر سیاست‌های سرکوبگرانه‌اش کند. همان‌طور که درگزارش بالا دیده شد سازمان ملل متحد از مدت‌ها قبل در جریان این محاکمات ناعادلانه بوده، اما برای توقف آنها هیچ اقدام عاجلی انجام نداده است. همین الان نماینده این سازمان اعتراف می‌کند عربستان قصد دارد طی سال جاری تعداد 300 نفر را اعدام کند، اما در مقابل آن از هیچ اقدام عملی سخنی به میان نمی‌آید. اینها کاملا نشان می‌دهد سکوت یا بی‌عملی نهادهای بین‌المللی در قبال جنایت‌های اخیر علیه شیعیان مناطق شرقی عربستان از یک تصمیم آمریکایی نشأت می‌گیرد.
تاریخی سرشار از جنایت
جمعیت ملی - اسلامی الوفاق بحرین، اعدام سیاسی ۳۷ نفر در عربستان سعودی را زلزله‌ای بزرگ در منطقه توصیف کرد و نوشت: «اعدام به دلیل افکار، عقاید، دیدگاه سیاسی و خواسته‌های مشروع امری بی‌نهایت خطرناک است». جنبش انصارا... یمن نیز ضمن محکوم کردن اعدام 37 شهروند بیگناه توسط رژیم سعودی تاکید کرد تاریخ آل‌سعود سرشار از جنایت‌هاست. حزب‌ا... لبنان نیز با صدور بیانیه‌ای نوشت: آمریکا را شریک اصلی رژیم سعودی در جنایات وحشیانه‌ای که این رژیم مرتکب می‌شود می‌دانیم. حزب‌ا... در این بیانیه سکوت کشورهای دنیا در قبال جنایت رژیم سعودی و مزدوران وهابی این رژیم در سراسر دنیا را محکوم و تأکید کرد سکوت در قبال این جنایت منجر می‌شود حکومت عربستان به اقدامات تروریستی و جنایت‌های خود ادامه دهد.

فقدان مشروعیت

حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: بحران عدم مشروعیت آل‌سعود جدی است.
به گزارش العالم، وی در ادامه پیام خود افزود: رژیم سعودی با گردن زدن ۳۷ تبعه کشورش اثبات کرد که بحران عدم مشروعیت آل‌سعود بسیار جدی است. امروز بحران‌های داخلی، جنگ یمن و بحران بحرین دامنگیر آل‌سعود خدمتگزار صهیونیست‌ها شده است. ترامپ و نتانیاهو، عربستان و امارات را در مسیر سقوط قرار داده‌اند.

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها