چندی پیش در تلویزیون در مورد رژیم لاغری و معرفی برخی مواد غذایی مناسب برای کاهش وزن، فیلم مستند علمی که به زبان فارسی ترجمه شده بود، پخش شد. یکی از خوراکی‌های پیشنهادی دانه چیا بود. با توجه به این‌که این دانه در ایران به‌طور گسترده شناخته‌شده نیست و افراد زیادی تاکنون نام آن را نشنیده و اطلاعاتی در این خصوص ندارند، تصمیم گرفتیم این دانه را معرفی و به ابهاماتی که در مورد آن وجود دارد پاسخ دهیم.
کد خبر: ۱۲۰۲۷۴۳

چیا گیاهی یکساله از خانواده نعناعیان است که برای مصرف دانه آن کاشته می‌شود و اغلب در آمریکا و کمتر در اروپا و آسیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. دانه‌های چیا به شکل بیضی کوچک است و شباهت زیادی به بذر ریحان یا همان تخم شربتی که در فصول گرم با آن شربت تهیه می‌کنند، دارد. گاهی در برخی عطاری‌ها تخم شربتی را به اشتباه به عنوان دانه چیا معرفی و عرضه می‌کنند. شباهت دانه چیا با تخم شربتی وجود مواد موسیلاژ و لعاب‌دار شدن آنهاست. دانه‌های خیس‌خورده چیا تا چندین برابر وزن خود آب جذب می‌کنند و لعاب‌دار و ژله‌ای می‌شوند.
چیا و کاهش وزن
در منابع علمی دانه چیا دومین دانه چرب و بالاترین منبع گیاهی امگا ۳ موجود در جهان معرفی شده است، اما شاید این پرسش مطرح شود که چرا گفته می‌شود این دانه پرچرب و پرکالری می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. با توجه به این‌که میزان اندکی دانه چیا در سیستم گوارش در مجاورت با آب به میزان زیادی حجیم می‌شود و آب محبوس شده را به‌تدریج آزاد می‌کند تا حد زیادی ریزه‌خواری را محدود و به کنترل اشتها کمک می‌کند، ضمن این‌که حاوی مقادیر زیاد فیبر محلول و نامحلول است و از این نظر مصرف آن برای لاغر شدن مفید است. همچنین چربی‌دانه‌های چیا به دلیل این‌که از نوع غیراشباع و حاوی اسید چرب امگا 3 است به افزایش کلسترول خوب و مبارزه با کلسترول بد و تری‌گلیسیرید کمک کرده و اثر سوء‌چربی حیوانی را ندارد. جذب منظم این دانه‌ها ملین بوده و با یبوست مبارزه و به دفع بیشتر و سریع‌تر فضولات بدن کمک می‌کند. البته گفته می‌شود در اثر مصرف افراطی محصولات حاوی امگا 3 احتمال رقت خون وجود دارد.

فاخره بهبهانی

سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها