به گزارش جام جم آنلاین ، مرحله دوم فروش فوری محصولات دو شرکت خودروسازی یعنی ایران خودرو و سایپا از روز دوشنبه و امروز صبح آغاز شد.
خودروسازان در جهت تنظیم بازار البته در راستای افزایش قیمت دوباره وارد عمل شدند البته در این میان اتفاقات دیگری در حال رخ دادن است.
وزارت صنعت با هدف تنظیم بازار به خودروسازان فرمان داد که ۸۰ درصد محصولات تولیدی خود را به پیش فروشها تخصیص دهند و ۲۰ درصد باقیمانده را فروش فوری کنند.
علی نهالی کارشناس اقتصادی و امور خودرو در اینباره گفت: فروش فوری در صورتی که با افزایش قیمت همراه باشد دردی را دوا نخواهد کرد و به تنظیم بازار نیز کمک نمیکند. وقتی میگوییم تنظیم بازار یعنی اینکه باید با کاهش قیمت روبرو شویم نه افزایش آن.
وی افزود: فروش با این قیمتهای بالای چه سودی به دنبال خواهد داشت و اصولا این نحوه فروش به نفع چه کسی است؟ این سوال در روزهای اخیر بارها پرسیده شده و به جواب مشخصی نرسیدهایم. این خودروها کیفیت قبل را دارند و شرایط واگذاری آنها جالب نیست.
نهالی عنوان کرد: این نوع فروش فوری به جای آنکه به تنظیم بازار کمک کند به عنوان یک محرک برای خودروسازان عمل میکند و دست آنها را برای رقم زدن آشفتگی بیشتر و بالاتر بردن قیمت باز میگذارد.
وی تاکید کرد: طرح فروش فوری تنظیم بازار که در اسفند سال گذشته اجرا شد اثرات بسیار مطلوبی بر قیمتهای بازار گذاشته، بهگونهای که قیمتها در روزهای پایانی سال به سمت تعادل حرکت کرده و التهاب ایجاد شده توسط دلالان و سودجویان فرونشانده شد و شرایط بازار به ثبات قابلقبولی رسید اما فروش فوری امسال منصفانه نیست و به تنظیم بازار کمکی نمیکند.
این کارشناس تاکید کرد: خودروسازان با توجه به تعهداتی که در سال گذشته برای خود ایجاد کردهاند، در حال حاضر به نوعی در منگنه تحویل آنها قرار دارند. از این رو عرضه ۲۰ درصد از تولیدات بهصورت فروش نقدی در شرایطی که سایه سنگین این تعهدات بر خطوط تولید خودروسازان سنگینی میکند، میتواند این شرکتها را با چالشهای جدیدی همراه کند.
نهالی در پایان گفت: شرکتهای خودروسازی بنا به دلایل متعددی کاملا نیازمند به نقدینگی هستند و اگر این نقدینگی برای آنها فراهم نشود با چالش عظیمی روبرو خواهند شد که قابل جبران نخواهد بود بنابراین تمام تلاش خود را به کار میگیرند تا این نقدینگی برای آنها به دست بیاید و در این میان مسئله فروش فوری به هیچ عنوان برای آنها فایدهای نخواهد داشت. دلیل افزایش قیمت بیمنطق خودروها را نیز باید در همین نیاز به نقدینگی جستجو کرد. تا زمانی که این نیاز وجود داشته باشد خودروسازان با هر محرکی قیمت خودرو را بالاتر میبرند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
درگفتوگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کردهایم