جدیدترین سریال جواد افشار ، مراحل فنی خود را پشت سر می‌گذارد

معمای گاندو

گاندو نام یک سوسمار ایرانی است که در منطقه سیستان و بلوچستان زندگی می‌کند. البته یکی از نمونه‌های کوچک این سوسمار در سریال جدید جواد افشار بازی دارد و نام این کار نیز متأثر از این جاندار گذاشته‌ شده است. افشار پس از سه دهه فعالیت در جدیدترین تجربه سریال سازی خود به سراغ یک کار پلیسی و معمایی رفته که بازیگران زیادی دارد و در ایران، ترکیه و چین تصویربرداری شده است. آخرین سکانس‌های این مجموعه در چین ضبط شده و در حال حاضر مراحل فنی را سپری می‌کند. جواد افشار از آن دست کارگردانان است که تا به امروز آثاری با مضامین متفاوت در تلویزیون ساخته که در این باره می‌توان به سریال‌هایی همچون آنام، برادر، کیمیا، مادرانه، سی امین روز، روزهای زیبا، گل یا پوچ، روز رفتن، جابر بن حیان، پول کثیف و ... اشاره کرد. در واقع او هیچ وقت خودش را به یک ژانر خاص محدود نکرده است. به همین دلیل گاهی سراغ ملودرام رفته و بعضی مواقع دست روی موضوعات پلیسی و معمایی گذاشته است. برخی مواقع هم به سوژه‌های ماورایی سرک کشیده است. افشار در آخرین ساخته‌اش کار جالبی هم کرده و در سکانس‌های پایانی این سریال در نقش مرتضی و مجتبی امینی، تهیه کننده هم در نقش بهمن به همراه چند بازیگر چینی مقابل دوربین رفت. این مجموعه تلویزیونی که پانزدهمین سریال افشار برای تلویزیون است به قلم آرش قادری به نگارش درآمده است. گاندو به تهیه‌کنندگی مجتبی امینی در ۳۰ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای تولید می‌شود. داریوش فرهنگ، وحید رهبانی، پیام دهکردی، صالح آقا میرزای، لیلا اوتادی، سارا خویینی‌ها، علیرام نورایی، آزیتا ترکاشوند، نگار عابدی، خسرو شهراز، پندار اکبری، عرفان ابراهیمی، مجید نوروزی، علی افشار، اتابک نادری، نیلوفر شهیدی، محمدجواد طاهری، جمشید جهان‌زاده، بهزاد رحیم‌خانی، فلیپ ساپرکین، فرشته آلوسی، سارا محمدی، میثم ولیخانی، مصطفی سلطانی، یاسمین پیداودی، آیدا جعفری، ناره گرگوریان و بهامین تورانی از جمله بازیگرانی هستند که در این سریال به ایفای نقش پرداختند. همچنین گاندو با حضور کامبیز دیرباز، محمدرضا شریفی‌نیا، سید مهرداد ضیایی، رضا توکلی، نسرین نکیسا، سوگل طهماسبی، کمند امیرسلیمانی، صالح میرزا آقایی و فرهاد قائمیان تصویربرداری شد و جمع زیادی از بازیگران خارجی و ایرانی که در بخش تولید خارج از کشور به این مجموعه اضافه شدند.ادامه در صفحه 6
کد خبر: ۱۲۰۲۱۳۲

خانه‌ای در محاصره ماموران پلیس
به گزارش جام‌جم، قبل از این‌که گروه به چین برود و سکانس‌های پایانی را در آنجا ضبط کنند، به یکی از مکان‌های اصلی فیلمبرداری این سریال سر زدیم که در اقدسیه تهران بود و گاندو - سوسمار کوچولوی این مجموعه - نیز در آکواریومی در آنجا نگهداری می‌شد، رفتیم تا از ساخت این مجموعه اطلاع بیشتری پیدا کنیم. خانه‌ای بزرگ و ویلایی در انتهای یک خیابان، یکی از مکان‌‌های اصلی فیلمبرداری این سریال است که مأموران پلیس با چندین ماشین جلوی آن مشغول محاصره خانه بودند.
لیلا اوتادی یکی از پلیس‌های این سریال است که در ماشین پلیس نشسته است. کمند امیرسلیمانی و جمشید جهان‌زاده و چندین نفر دیگر نیز دستبند به دست از در اصلی خارج می‌شوند.
به طبقه بالای این خانه ویلایی می‌رویم. پیام دهکردی در اتاقی مشغول تمرکز و تمرین دیالوگ‌هایش است.
محمدرضا شریفی‌نیا نیز در آشپزخانه مشغول طبخ غذا است. گروه چندین هفته است شب‌کار هستند و در آنتراکت‌های کوتاه گوشه‌ای استراحت می‌کنند.
آرش قادری، نویسنده گاندو هم آمده بود تا سری به گروه بزند.
آمادگی جسمانی بازیگران
جواد افشار پس از ساخت سریال آنام، این روزها مشغول ساخت سریال گاندو با موضوع معمایی و پلیسی است. افشار در ارتباط با این سریال جدید به جام‌جم گفت: امیدوارم این سریال‌ هم مانند کارهای دیگرم موردپسند مردم قرارگرفته و آن را دنبال کنند.
وی ادامه داد: به نظرم دلیل اصلی همراهی مخاطب با سریال‌های من، تجربه‌ام در طول این سال‌ها در ساخت سریال است. سال‌ها در این عرصه کارکردم و متوجه شدم مخاطب چه فضاهایی را دوست دارد و چه مواردی برایش پس زننده است و با آن همراهی نمی‌کند.
این کارگردان در ارتباط با داستان سریال گاندو که فضایی معمایی و پلیسی دارد، بیان کرد: قصه و موضوعی که در این کار دنبال می‌کنیم نیاز جدی امروز ماست. آدم‌های امروز جامعه ما باید آگاهی بیشتری نسبت به برخی مسائل پیرامون خودشان داشته باشند و درزمینه گفتار و عملکردشان نسبت به موضوعاتی که با آن درگیر هستند بیشتر توجه کنند.
کارگردان آنام در مورد انتخاب بازیگر در این سریال که از طیف‌های مختلف حرفه‌ای تا جدید هستند و حتی بازیگران خارج از ایران در آن بازی دارند، بیان کرد: «سخت‌ترین بخش کار انتخاب بازیگر است. همواره این چالش وجود داشته و براساس نیازهای قصه یا شخصیت‌هایی که در قصه وجود دارد بازیگرانی را انتخاب می‌کنیم تا مطابقت بیرونی و هم روحیات لازم برای ارائه شخصیت داشته باشند.
جواد افشار، توانایی و آمادگی بدنی و فیزیکال بازیگران را مهم دانست و گفت: خوشبختانه بازیگران جوان به این موضوع اهمیت زیادی می‌دهند. در این کار از چند بازیگر جوان که در تئاتر فعالیت دارند نیز استفاده کردیم که توانایی بدنی و انگیزه بسیار خوبی برای ممارست دارند.
امیرسلیمانی در لباس آدم‌های بد
کمند امیرسلیمانی که با بازی دریکی از نقش‌های خاکستری در سریال گاندو حضور دارد در ارتباط با اولین تجربه همکاری با جواد افشار گفت: آقای افشار را از زمانی که دستیار کارگردان بودند، می‌شناسم اما متأسفانه تا امسال همکاری مشترکی باهم نداشتیم. کار با ایشان خیلی جذاب و عالی است، زیرا کارگردان بسیار خوش‌اخلاق و خونگرمی هستند و با تبحر خوبی کارگردانی می‌کنند. دوست داشتم مدت این همکاری بیش از این بود.
این بازیگر ادامه داد: در سریال گاندو دریکی از نقش‌های منفی و به‌اصطلاح آدم بدهای کار بازی دارم. من سهم کوچکی در این مجموعه‌دارم، اما چون اتفاقات این داستان به شکل زنجیره‌ای روی می‌دهد، شخصیت من نیز یکی از حلقه‌های این زنجیر است.
سلیمانی بیان کرد: نقشم طولانی نیست و بیشتر بعد دارد تا طول، اما از زمان شروع پیش‌تولید مشغول این کار هستم و نقشم را دوست دارم، البته دوست داشتم زمان بیشتری با این گروه فعالیت داشتم، چون گروه تهیه و ساخت این کار بسیار خوش‌اخلاق و حرفه‌ای است.
دهکردی در نقش مایکل
پیام دهکردی که با بازی در نقش مایکل در یکی از نقش‌های اصلی این مجموعه بازی دارد در ارتباط باتجربه اولین همکاری با جواد افشار گفت: در طول سال‌های فعالیتم در انتخاب نقش در مدیوم‌های مختلف با وسواس عمل کردم و این را مدیون استادم حمید سمندریان هستم که می‌گفتند راحت یاد بگیر که راحت بگی نه.
او که برای بازی در این نقش چند کیلو اضافه‌وزن پیداکرده دراین‌باره بیان کرد: با توجه به نقشی که در این سریال دارم باید این کاراکتر کمی اضافه‌وزن داشته باشد، به همین دلیل چند کیلو به وزنم افزوده شد.
البته پیش از بازی در این کار نیز چون سیگار را ترک کرده بودم کمی چاق شدم. برای بازی در نقش مایکل هم هشت کیلو به وزنم اضافه شد. دهکردی در ارتباط با بازی در نقش مایکل گفت: دلایل مختلفی برای بازی در این نقش داشتم که مهم‌ترینش این است که یکی از پیچیده‌ترین کاراکترهایی بود که در این سال‌ها به من پیشنهادشده است. وقتی فیلمنامه را خواندم بسیار لذت بردم. گروهی که با آنها کار می‌کنم نیز بسیار حرفه‌ای و بی حاشیه هستند و می‌شود با آرامش در کنارشان کارکرد.
او ادامه داد:زمان‌بندی و دستمزد کار نیز شفاف بود و مجموعه چیزها دلیلی شد تا بازی در این کار را بپذیرم. البته حجمی از نتوانستن بازی در این نقش نیز در درونم احساس کردم بنابراین قبول کردم در «گاندو» بازی کنم تا خود را به چالش بکشم.
این بازیگر تئاتر بازی در تئاتر، سینما، تلویزیون و رادیو را خیلی متفاوت ندانست و افزود: بازیگری در این مدیوم‌ها در ذاتش تفاوتی باهم ندارند در سینما نقش هملت را همان‌طور که در رادیو و تئاتر بازی می‌کنم، کار می‌کنیم. البته تفاوت‌ها در حوزه مدیوم‌ها تعریف می‌شوند و در مدیوم‌ها تغییر می‌کند.
او ادامه داد: بسیاری از بازیگران موفق سینمایی جهان کسانی هستند که پشتوانه‌های غنی تئاتری دارند. نام‌آورترین بازیگران تاریخ سینما، ریشه تئاتری دارند. معمولا از تجربیات در هرکدام از این مدیوم‌ها در جای دیگر استفاده می‌کنم و به این شکل نیست که تنها از تجربه تئاتر در مدیوم‌های دیگر بهره ببرم، اینها مکمل و کمک‌کننده به هم هستند. پیام دهکردی همکاری با جواد افشار را تجربه خوب و متفاوتی دانست و گفت: این سریال فیلمنامه بسیار خوب و پر کششی دارد و دریکی از کاراکترهای جذاب و مرموز این کار بازی دارم.

لذت بردن از کار

جمشید جهان‌زاده در سریال گاندو یکی از نقش‌های منفی بازی را به عهده دارد. او که در زندگی شخصی‌اش دوستدار محیط‌ زیست است در این مجموعه با گاندو، سوسمار ایرانی در ارتباط است. جهان‌زاده در ارتباط با بازی در این مجموعه گفت: باعلاقه‌ای که به کار تصویر دارم از کارکرد در این حرفه باوجود همه سختی‌هایی که دارد لذت می‌برم و انگیزه می‌گیرم. در هر کاری با توجه به متن و کارگردانی کار، انرژی متفاوتی وجود دارد، اما کار هنری برایم انرژی‌بخش است.
او به عنوان یکی از دوستداران و فعالان محیط‌زیست، در ارتباط با استفاده از سوسمار ایرانی به نام گاندو در این سریال بیان کرد: درباره گاندو پیش از بازی در این سریال اطلاعاتی داشتم، این‌گونه سوسمار ایرانی در منطقه سیستان و بلوچستان وجود دارد و یک نمونه بسیار کوچک از گاندو نیز در این مجموعه حضور دارد و اولین گاندوی ایرانی است که هنرپیشه شده است.

سوگند آرامی
رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها