بروز پدیده‌هایی همانند فروچاله و فرونشست طی دهه اخیر به چالش مهمی در اکثر شهرهای کشور تبدیل شده است. این پدیده بیشتر در محدوده طرح تفصیلی و به خصوص مناطق مرکزی و جنوبی شهر تهران قابل مشاهده است.
کد خبر: ۱۲۰۲۰۲۱

کشور ما از جمله شهر تهران شاهد تغییرات اقلیمی، خشکسالی در دهه‌های اخیر و مداخلات انسانی در طبیعت از جمله ساخت و سازهای غیرمجاز و حفر تونل‌های مربوط به کانال‌های تاسیسات شهری و جاگذاری خطوط انتقال نیرو یا مترو بوده است.
فرونشست‌ها مساله‌ای نیست که با تصمیم مدیریت شهری به طور کلی، بتوان این پدیده را ریشه‌کن کرد.
شورای شهر تهران، شهرداری را مکلف کرده که با استفاده از فناوری‌های نوین و جدیدی که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، به صورت دوره‌ای معابر، میادین و فضاهای عمومی را اسکن کند.
با توجه به این‌که احتمال وقوع فروریزش در خیابان‌های شهر تهران وجود دارد، این اقدام سبب پیشگیری از خسارات جانی و مالی به شهروندان می‌شود و این یک تکلیف جدی است که ما در شورای شهر و کمیسیون شهرسازی و معماری آن را پیگیری می‌کنیم.
به تازگی در شهر تهران ایجاد شبکه فاضلاب که البته یکی از پروژه‌های بسیار مثبت و مورد نیاز بوده است، موضوع فرونشست را تشدید کرده است.
تا چند سال قبل پساب ناشی از ساختمان‌های شهر تهران و آبی که در ساختمان‌ها مصرف می‌شد، به چاه‌های جذبی می‌رفت و این موضوع باعث می‌شد، آب‌های
زیر زمینی در یک سطح بماند، اما در حال حاضر این پساب‌ها وارد شبکه فاضلاب شده و به سمت جنوب شهر تهران می‌رود و این مساله به پایین آمدن آب‌های زیر سطحی منجر شده است. در حال حاضر، پدیده فرونشست در تهران و کل کشور شدت پیدا کرده. این درحالی است که در دشت‌های جنوبی تهران ما شاهد ساخت و ساز نیستیم، اما این پدیده در حال وقوع است، به همین دلیل تصمیم داریم جلسه‌ای با شهردار تهران و مسؤولان مرتبط با این حوزه داشته باشیم تا در جریان اقداماتی که در سایر شهرها و کشورها انجام شده، قرار بگیریم.


محمد سالاری

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها