سرانجام جولیان آسانژ، بنیانگذار سایت افشاگر ویکی لیکس پس از هفت سال پناهندگی در سفارت اکوادور توسط پلیس لندن دستگیر و به بازداشتگاه منتقل شد.
کد خبر: ۱۲۰۰۶۴۳

او چند ساعت بعد در دادگاه حاضر شد و به اتهام نقض قوانین مربوط به‌قرار وثیقه، گناهکار شناخته شد. این احتمال وجود دارد که انگلستان، جولیان آسانژ را به آمریکا تحویل دهد. همین مساله موجب ابراز نگرانی‌های زیادی درباره سرنوشت او شده است. این درحالی است که برخی سیاستمداران از جمله هیلاری کلینتون از بازداشت آسانژ استقبال کردند و گفتند او باید به خاطر اعمالش پاسخگو باشد. ترزا می، ‌نخست‌وزیر انگلستان نیز گفته بود بازداشت آسانژ نشان می‌دهد در انگلستان هیچ‌کس فراتر از قانون نیست.
روز گذشته حزب کارگر انگلیس به رهبری جرمی کوربین با استناد به افشاگری‌های جولیان آسانژ درباره جنایت‌های دولت آمریکا در حمله به عراق و افغانستان با استرداد وی به این کشور مخالفت کرد. درهمین حال ساجد جاوید، وزیر کشور انگلیس نیز که در مجلس عوام سخن می‌گفت از همکاری دولت اکوادور برای تحویل آسانژ قدردانی کرد و توضیح داد: سفیر اکوادور از آسانژ خواسته بود به‌صورت داوطلبانه به پناهندگی خود پایان دهد. پس‌ از آن پلیس متروپلیتن به اذن سفیر وارد ساختمان سفارت شد تا او را دستگیر و از سفارت اخراج کند. وی مدعی شد اقدام‌های صورت گرفته مطابق با توافق میان دو دولت انگلیس و اکوادور و براساس کنوانسیون وین صورت گرفته است.
وزیر کشور انگلیس همچنین به آغاز روند حقوقی رسیدگی به پرونده آسانژ اشاره کرد و ادامه داد دولت آمریکا 65 روز فرصت دارد تا مدارک درخواست استرداد وی را به قاضی پرونده تسلیم کند. این درخواست به گفته او باید ابتدا به تایید وزارت کشور برسد و از این طریق به دادگاه ارائه شود . تصمیم نهایی با دادگاه انگلستان خواهد بود. آسانژ در آمریکا به جرم نفوذ و دسترسی به مدارک طبقه‌بندی و محرمانه پنتاگون متهم است. وزارت دادگستری آمریکا گفته است اگر آسانژ گناهکار شناخته شود به حداکثر پنج سال زندان در این کشور محکوم خواهد شد. ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا در واکنش به بازداشت بنیانگذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس گفته است: «پیشتر سازمان ملل بازداشت آسانژ را نقض حقوق بشر دانسته بود.»
کارشناسان معتقدند پرونده آسانژ بیشتر از جنبه حقوقی، دارای ابعاد سیاسی بوده و به همین دلیل است که سیاستمداران انگلیس از اظهارنظر دراین‌باره خودداری می‌کنند. کریستین هراسنسون، سردبیر ویکی‌لیکس درباره اتهام‌های جدی‌تر آمریکا علیه آسانژ ابراز نگرانی کرد و گفت، او ممکن است دهه‌ها به زندان بیفتد. در همین حال جنیفر رابنیسون، وکیل آسانژ در اظهارنظری، استرداد آسانژ به آمریکا را اقدام «خطرناک‌» خواند و گفت، برای جلوگیری از استرداد وی تلاش خواهد کرد.
روز گذشته اعلام شد همزمان با بازداشت جولیان آسانژ در شهر لندن یک شریک وی نیز در کشور اکوادور بازداشت شده است. او قصد داشت از این کشور به ژاپن فرار کند. ماریا پائولا رومو، وزیر کشور اکوادور با اعلام دستگیری این فرد که البته نامی از او نبرد. او را به عنوان «یک شخص بسیار نزدیک به جولیان آسانژ» معرفی کرد. خبرگزاری آسوشیتدپرس در این زمینه نوشت، مقام‌های اکوادور ظاهرا یک متخصص نرم‌افزار سوئدی که با ویکی‌لیکس ارتباط داشته را بازدداشت کردند. بنیانگذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس دوشنبه هفتم آبان ۹۷ اعلام کرده بود: اکوادور به‌دنبال پایان دادن به پناهندگی سیاسی و تحویل من به آمریکاست. اکوادور می‌خواهد پناهندگی سیاسی من را لغو کرده و زمینه تحویل من به واشنگتن را فراهم سازد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها