گزارش تحلیلی

موضعگیری ضعیف پوتین

در اولین واکنش ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به تصمیم اخیر دونالد ترامپ و اعلام جولان به عنوان بخشی از خاک اسرائیل، گفت: «این تصمیم با قطعنامه‌های شورای امنیت تناقض دارد».
کد خبر: ۱۲۰۰۲۳۶

وی در یک کنفرانس خبری مشترک با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در مسکو اظهار کرد: درباره به رسمیت شناختن جولان از سوی دونالد ترامپ به عنوان بخشی از اراضی اسرائیل باید بگویم آنها موضع روسیه را می‌دانند و این را وزارت خارجه روسیه توضیح داده است. این نوع سخن گفتن بیانگر موضعگیری ضعیف مسکو در قبال یک مساله مهم منطقه‌ای است. آن هم در شرایطی که ترامپ و نتانیاهو برای تصاحب بلندی‌های جولان متحد و یکپارچه شده‌اند.
تصمیم ترامپ مبنی بر شناسایی حاکمیت اسرائیل بر جولان با انتقاد گسترده‌ای در سطح بین‌المللی مواجه شد. دولت سوریه در واکنش به این تصمیم اعلام کرد «تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا هیچ تغییری در این واقعیت نمی‌دهد که جولان متعلق به سوریه است و متعلق به سوریه باقی خواهد ماند و سوریه از هر وسیله‌ای برای باز پس گرفتن این بخش از اراضی خود استفاده خواهد کرد.» رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز با انتقاد از تصمیم آقای ترامپ، گفت: «ما هرگز نمی‌توانیم اجازه بدهیم اشغال بلندی‌های جولان مشروعیت پیدا کند.» دولت ایران به شدت این تصمیم را محکوم کرد و بر حاکمیت دولت سوریه بر ذره ذره خاک این کشور تاکید کرد. دولت‌های عربی نیز در کنفرانس اخیر خود در تونس به‌شدت این تصمیم را محکوم کردند. احمد ابوالغیط، دبیرکل این اتحادیه گفت «اتحادیه کشورهای عرب به طور کامل از حق حاکمیت کشور سوریه بر اراضی اشغالی خود حمایت می‌کند و این اتحادیه موضعی مشخص و مبتنی بر قطعنامه‌های شورای امنیت در این زمینه دارد.»
رژیم صهیونیستی از سال 2011 میلادی که سوریه درگیر یک جنگ داخلی تمام عیار از سوی گروه‌های تکفیری و حامیان غربی و عربی خود شد تاکنون برای تقویت شهرک‌سازی صهیونیستی در بلندی‌های اشغالی جولان استفاده کرده است. به گزارش پایگاه مشرق، این رژیم با پروژه‌های مختلف شهرک نشینان را به این مناطق منتقل کرده است و تاکید دارد که هرگونه عملیات عقب‌نشینی از جولان در آینده را نخواهد پذیرفت. تصمیم‌سازان صهیونیست سعی دارند اوضاع کنونی اسکان شهرک‌نشینان در بلندی‌های جولان را که سرزمین سوری است، به یک واقعیت غیر‌قابل تغییر تبدیل کنند، به‌ویژه این‌که صهیونیست‌ها اهداف راهبردی در جولان دارند و آن را یک منبع آبی در دراز مدت برای خود می‌دانند. آمارهای اسرائیل در اواسط سال جاری میلادی نشان می‌دهد که 33 منطقه صهیونیست‌نشین در بلندی‌های جولان احداث شده که 18 هزار صهیونیست در آنها ساکن هستند. کابینه بنیامین نتانیاهو همچنین به دنبال جذب تعداد بیشتری از مهاجران یهودی به این منطقه است. آنها می‌خواهند شهرک‌های صهیونیست‌نشین دیگری را در این منطقه بسازند و شهرک‌های کنونی را نیز توسعه دهند تا بتوانند تعداد صهیونیست‌های ساکن در بلندی‌های جولان را تا سال 2020 به دو برابر تعداد کنونی برسانند. اطلاعات رسمی صهیونیست‌ها نشان می‌دهد که دست‌کم
20 هزار سوری در سال 2014 در بلندی‌های اشغالی جولان سکونت داشتند، آنها در پنج روستای سوری در این منطقه زندگی می‌کنند که مسعده و بقعاتا و عین قنیه و مجدل شمس و غجر نام دارد. رژیم صهیونیستی در جولان نیز همان سیاست کرانه باختری را دنبال می‌کند و با ایجاد شهرک‌های صهیونیست‌نشین تلاش می‌کند به مرور زمین‌ها را به نام خود ثبت کند. این واقعیت نشان می‌دهد که اگر دولت سوریه و متحدان منطقه‌ای خود به همراه مبارزان جبهه پایداری نکوشند هرچه زودتر این مناطق را آزاد کنند به مرور زمان صهیونیست‌ها جای پایشان را در این منطقه محکم و محکم‌تر خواهند کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها