داعش مخفف عبارت عربی «الدّوله الاسلامیه فی العراق والشّام» گروه تکفیری منشعب از القاعده است که ابتدا به القاعده عراق مشهور بود و سپس با تغییر نام و کمک برخی قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، بخش‌هایی از عراق و سوریه را به اشغال خود در آورد و خسارات انسانی، اقتصادی و فرهنگی چشمگیری به بار آورد. این گروه مدعی احیای خلافت اسلامی است.
کد خبر: ۱۱۹۹۷۷۹

آن طور که ویکی‌شیعه می‌گوید داعش و القاعده قائل به دو دشمن هستند، دشمن دور و دشمن نزدیک. از نگاه آنان دشمن دور تمدن مادی غربی است و دشمن نزدیک، دولت‌ها و گروه‌هایی هستند که در کشورهای اسلامی براساس تفسیر این گروه عمل نمی‌کنند. از آنجا که امکان مبارزه با دشمن دور فعلا فراهم نیست آنها به دشمن نزدیک می‌پردازند. بر همین اساس ایمن‌الظواهری(رهبر فعلی القاعده) جهاد را یگانه راه برای از بین بردن حکومت‌های نامشروع و احیای حکومت اسلامی می‌داند. اما کشتار افراطی داعش باعث اعتراض حتی ایمن الظواهری شده و وی اعلام کرد داعش هیچ ارتباطی با القاعده ندارد و نقشی در تشکیل آن نداشته است.
جدای از این مسائل، داعش بعد از بالا گرفتن کارش در عراق به سوریه هم چشم دوخت. جایی که قرار بود سرزمین جبهه النصره (شاخه القاعده در سوریه) باشد. همین هم باعث اختلاف بین داعش و جبهه النصره شد. جالب آن‌که با این‌که هر دو با دولت سوریه درگیر بودند با یکدیگر هم اختلاف داشتند و بعضا این اختلافات به کشتارهای خونین از دو طرف هم می‌انجامید. خلاصه اگر درگیری‌های اینها در سوریه برایتان علامت سوال شده بود، بدانید و آگاه باشید که قضیه از این قرار بوده است.
از نظر داعش، دولت اسلامی عراق و شام به عراق و سوریه منحصر نمی‌شود بلکه منظور از شام کشورهای سوریه، اردن، لبنان، فلسطین اشغالی و بخش‌هایی از غرب و عراق و صحرای سیناست. آنان با برگزیدن این نام، آرمان بازگشت به دوران اقتدار خلافت اموی را در سر می‌پرورانند، اما در اصل محدوده خلافت داعش و نقشه سیاسی این گروه کل سرزمین‌های اسلامی از غرب چین تا اندلس را شامل می‌شود. با این تفاسیر بخش‌های زیادی از خاک ایران را هم جزو قلمروی خود می‌دانستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها