در آغاز فصل بهار چطور از پس احساس خواب‌آلودگی بربیاییم

وداع با ملحفه !

امان از اولین روز کاری بعد از تعطیلات، امان از این هوای دل‌انگیز بهاری! احتمالا امروز صبح با دشواری از رختخواب دل کندید. حتی شاید هنوز هم این خواب‌آلودگی دست از سرتان برنداشته و خمیازه‌های پیاپی امان‌تان را بریده! خواب‌آلودگی بهاری، یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که اغلب ما در فصل بهار به آن دچار می‌شویم. انگار هوای لطیف بهاری، صدای آواز پرنده‌ها روی شاخه‌های پرشکوفه، نسیم‌ خنک و حتی نم‌نم باران بهاری همگی دست‌‌به‌یکی کرده‌اند تا نتوانیم از خواب برخیزیم. اما علت اصلی این احساس کسلی و بی‌حوصلگی در فصل بهار چیست؟ اگرچه تاکنون دلیل مشخص و قطعی برای افسردگی‌های فصلی مانند آنچه در فصل بهار و پاییز رخ می‌دهد مشخص نشده، به نظر می‌رسد که تغییرات در توازن هورمون‌های بدن باید یکی از اصلی‌ترین علل بروز چنین حالت‌هایی باشد. زیرا طول ساعات روشنایی یکی از مهم‌ترین عواملی است که میزان ترشح هورمون‌ شادی (سروتونین) و هورومون تاریکی (ملاتونین) را تعیین می‌کند. با تغییر فصل از زمستان به بهار با توجه به طولانی شدن روز، تعادل هورمونی جا‌به‌جا شده و تا زمانی که دوباره به تعادل برسد بدن را بسیار درگیر می‌کند. در نتیجه با آغاز فصل بهار میزان خستگی و خواب‌آلودگی افزایش می‌یابد. با این وجود چگونه می‌توان بر این احساس موقت ناخوشایند غلبه کرد؟ در ادامه راهکار‌های افزایش انرژی و مقابله با خواب‌آلودگی بهاری را مرور خواهیم کرد.
کد خبر: ۱۱۹۹۴۵۵

تغذیه سالم
با مصرف مواد غذایی تازه، میوه‌ها
و سبزیجات در چند وعده سبک، همچنین استفاده از دمنوش‌های گیاهی مواد مغذی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تامین کنید

فعالیت‌های جسمانی
با انجام فعالیت‌های ورزشی هوازی به‌ویژه در فضای باز سوخت‌وساز بدن را افزایش دهید

تنفس صحیح
با تنفس عمیق و صحیح در طبیعت میزان اکسیژن خون را افزایش دهید. سعی کنید ده تنفس عمیق در سه نوبت از شبانه‌روز انجام دهید

برنامه‌ریزی روزانه
سعی کنید برنامه‌ریزی روزانه داشته باشید و در برنامه‌هایی با روال ثابت مانند کلاس‌های آموزشی شرکت کنید تا بر احساس خستگی راحت‌تر غلبه کنید

افزایش آرامش فکری
از دمنوش‌ها و عرقیات آرامبخش استفاده و خود را تا جایی که می‌توانید از تنش‌های روزمره دور کنید.
به ذهن خود استراحت بیشتری بدهید.

نوشیدن آب
نوشیدن آب به دفع سموم بدن کمک می‌کند. همچنین میزان سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد. نوشیدن آب یکی از آسان‌ترین و موثرترین راهکارها است

خواب کافی
سعی کنید شب‌ها زودتر به رختخواب بروید و هنگام خواب وسایل دیجیتال را از خود دور کنید تا بتوانید به اندازه و با کیفیت بخوابید.

شرکت در فعالیت‌های اجتماعی
سعی کنید برنامه‌های متنوعی برای خود طراحی کنید. گردش در طبیعت، دیدار دوستان، شرکت در برنامه‌های فرهنگی مانع از احساس افسردگی و خمودگی خواهد شد.

دوش آب خنک
دوش آب سرد در آغاز صبح تا حد زیادی موجب احساس طراوت و شادابی خواهد شد.

عسل اخویان طهرانی

دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها