اکثر گروه‌های سیاسی بحرین انتخابات روز شنبه را تحریم کرده‌اند

انتخابات در سایه سرکوب

دولت آل‌خلیفه اعلام کرد از روز سه‌شنبه رای‌گیری از شهروندان بحرینی ساکن خارج از کشور را در 29 سفارتخانه خود شروع کرده است. روز شنبه نیز قرار است شهروندان بحرینی برای انتخاب نمایندگان پارلمان و شهرداری‌ها به پای صندوق‌های رای بروند‌. این در حالی است که بیشتر احزاب و گروه‌های سیاسی این کشور از مدت‌ها پیش شرکت در انتخابات را به دلیل سرکوب‌های حکومت و زندانی کردن مخالفان تحریم کرده‌اند‌. پیش‌بینی می‌شود مشارکت در انتخابات پیش رو بشدت پایین باشد.
کد خبر: ۱۱۹۸۲۹۲

سازمان دیدبان حقوق بشر روز سه‌شنبه همزمان با شروع رای گیری در حوزه‌های خارج از کشور بحرین اعلام کرد در سایه اقدامات سرکوبگرانه رژیم آل‌خلیفه علیه شهروندان امکان برگزاری انتخابات آزاد در این کشور وجود ندارد. به گزارش تسنیم و به نقل از المنار، دیدبان حقوق بشر از رژیم آل‌خلیفه خواست به منظور اصلاح قوانین ضدآزادی بیان و برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز و آزادی رهبران معارض که در زندان به سر می‌برند تلاش کند. لما فقیه، نایب‌رئیس بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان دیدبان حقوق بشر، گفت :بحرین از طریق زندانی کردن معترضان و ساکت کردن مخالفان نمی‌تواند شرایط مناسب برای برگزاری انتخابات آزاد را فراهم کند.
یازدهم ژوئن گذشته حمد بن عیسی آل‌خلیفه، پادشاه بحرین قانونی را امضا کرد که به موجب آن هر کسی عضو تشکل‌ها و احزاب سیاسی منحله است یا این‌که قبلا به بیش از شش ماه حبس محکوم شده، نمی‌تواند برای مناصب سیاسی نامزد شود و با توجه به این قانون معارضان نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند. فعالان حقوق بشر می‌گویند بحرین باید این اصلاحیه را لغو کرده و به معارضان اجازه نامزدی در انتخابات را بدهد، تمام کسانی نیز که مانند شیخ علی سلمان و نبیل رجب به زور یا به دلیل فعالیت‌های سیاسی در این کشور بازداشت شده‌اند، آزاد شوند.
واکنش مردم
در کنار تحریم گروه‌های سیاسی از چند روز پیش مردم ناراضی بحرین با برگزاری اعتراضات شبانه و پاره کردن پلاکارد نامزدها به استقبال این انتخابات فرمایشی رفته‌اند. علمای بحرین با دروغ خواندن انتخابات این کشور، رژیم آل‌خلیفه را به سبب نادیده گرفتن مردم، محکوم کردند. آنها در بیانیه‌ای گفتند: دروغین بودن این انتخابات بر هیچ‌کسی پوشیده نیست و طرز فکر عقب مانده حاکم بر کشور، بحرین را گرفتار بحران‌های بیشتر خواهد کرد.
جمعیت الوفاق، بزرگ‌ترین تشکل سیاسی مخالف حکومت آل‌خلیفه نیز با انتخاب شعار «صوتک أغلی» (رأی تو ارزشمندتر است) بر تحریم انتخابات نمایشی پارلمانی و شورای شهر رژیم آل‌خلیفه تاکید کرد و در بیانیه‌ای نوشت: رأی شهروندان بحرین، ارزشمندتر از نظام انتخاباتی غیرعادلانه و نیز پارلمان فاقد صلاحیت است که حتی از کمترین سطح دموکراسی نیز برخوردار نیست و اراده شهروند بحرینی بالاتر از آن است که در بحران‌های سیاسی، حقوقی، اقتصادی، اجتماعی و نیز فساد مالی و اداری، مورد سوءاستفاده قرار گیرد. الوفاق با تاکید بر مطالبات عادلانه و مشروع ملت بحرین، اعلام کرد: تحقق این مطالبات، به تحولات ریشه‌ای به سمت دموکراسی در بحرین منجر خواهد شد.
عباس شبر، مسؤول بخش آزادی‌های دینی بحرین نیز در گفت‌وگو با شبکه العالم گفت: نهادهای دولتی همگی تحت سیطره نظام حاکم است، بنابراین مشارکت مردم در انتخابات عملا هیچ تأثیری در امور کشور نخواهد داشت.
یکی از علل مخالفت ما با انتخابات این است که زمینه و شرایط برگزاری انتخابات سالم فراهم نشده است، زیرا قبل از برگزاری انتخابات باید مساله آشتی ملی تحقق یابد و مخالفان در مذاکرات آشتی ملی مشارکت داشته باشند.
سرکوب مخالفان
از چند ماه پیش دولت آل‌خلیفه برای از میدان به در کردن مخالفان دست به سرکوب‌های شدید زده و تعداد زیادی از رهبران و فعالان سیاسی مخالف خود را بازداشت کرده است. به گزارش شبکه الکوثر، این بازداشت‌ها بیانگر تشدید فضای خفقان در بحرین و در آستانه انتخابات فرمایشی پارلمانی این کشور است. در همین راستا بود که دادستانی بحرین حکم تجدید‌نظر شیخ علی سلمان را به یک حبس ابد تبدیل کرد. برای چند نفر از جوانان انقلابی این کشور نیز حکم اعدام صادر کرد. همچنین بازداشت موقت علی العشیری را به اتهام واهی اخلال در روند انتخابات و تحریک مردم به مشارکت نکردن به مدت ده روز دیگر تمدید کرد. معترضان بحرینی، تشدید سیاست‌های سرکوبگرانه رژیم آل‌خلیفه ضد‌مخالفان به موازات ترفندهای تبلیغاتی آل‌خلیفه با توجه به انتخابات پیش روی پارلمانی را بخشی از شگرد مقامات بحرینی برای ممانعت از تغییرات اساسی در بحرین می‌دانند و بر شرکت نکردن در چنین انتخاباتی تاکید دارند .
بحرین جزیره‌ای کوچک در حاشیه خلیج فارس است که ۶۶۵ کیلومتر‌مربع وسعت دارد. پایتخت آن منامه و زبان رسمی آن عربی است.
جمعیت بحرین 5/1 میلیون نفر تخمین زده می‌شود که 90 درصد آنان را شیعیان تشکیل می‌دهند. شیخ حمد بن عیسی آل‌خلیفه از سال ۱۹۹۹ قدرت را در این کشور در اختیار دارد و در سال ۲۰۰۲ کشور را به یک پادشاهی مشروطه تبدیل کرد. بحرین برای قرن‌ها بخشی از خاک ایران بود، اما سال 1971 به صورت رسمی از آن جدا شد. از 14 فوریه سال 2011 خیزش‌های مردمی در بحرین شروع شد و به‌رغم سرکوب آن به کمک نیروهای سپر جزیره وابسته به عربستان سعودی همچنان ادامه دارد. مردم معترض خواهان اجرای قانون، تقسیم قدرت و اصلاحات فراگیر در اقتصاد و سیاست این کشور هستند.

عادی‌سازی با چراغ خاموش

رژیم حاکم بر بحرین به موازات سرکوب شدید مخالفان در داخل، تلاش می‌کند با رژیم صهیونیستی ارتباط برقرار کرده و نخستین کشوری در حاشیه خلیج فارس باشد که با این رژیم روابط خود را به حالت عادی در می‌آورد. به دنبال سفر مخفیانه بنیامین نتانیاهو به عمان مقامات اسرائیلی گفتند نتانیاهو برای سفر به چند کشور عربی دیگر برنامه‌ریزی کرده و دولت بحرین یکی از همین کشورهاست. درهمین رابطه مارک شنیر، خاخام آمریکایی که رئیس مؤسسه تفاهم‌ نژادی است و طی 15 سال گذشته سفرهایی به عربستان، عمان، بحرین، قطر و امارات داشته به روزنامه یدیعوت آحارونوت گفته است پیش‌بینی می‌کند اواخر سال 2018 تا اوایل 2019، روابط دیپلماتیکی میان اسرائیل و شش کشور شورای همکاری خلیج فارس برقرار شود. به گزارش ایسنا، وی گفته است: بزودی روابط رسمی با بحرین و بعد با کشورهای عربی دیگر خواهیم داشت. کشورهای شورای همکاری خلیج فارس درباره این‌که چه کسی اول با تل‌آویو روابط دیپلماتیک برقرار کند با هم مسابقه می‌دهند. این خاخام آمریکایی افزوده است: این کشورها از شروط قبلی خود درباره حل مساله فلسطین قبل از برقراری روابط با تل‌آویو دست کشیده‌اند و اکنون بازگشت به میز مذاکره با اسرائیل را برای برقراری روابط کافی می‌دانند.
یسراییل کاتص، وزیر حمل و نقل و اطلاعات رژیم صهیونیستی نیز مدعی شد این رژیم در حال پیشبرد طرح صلح با کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس از طریق شبکه راه‌آهن بین این کشورها و دریای مدیترانه است. ناظران دلیل بهبود روابط برخی از کشورهای عرب با رژیم صهیونیستی را از یک سو فشارهای آمریکا برای اجرای طرح موسوم به «معامله قرن» می‌دانند و از سوی دیگر می‌گویند تلاش‌های عربستان و بخصوص دشمنی مقامات این کشور با ایران موجب شده برخی از متحدان عربستان برای صهیونیست‌ها فرش قرمز پهن کنند.

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها