جام‌جم از پشت صحنه یک برنامه جوانانه گزارش می‌دهد:

دغدغه زیر رادیکال 3

دوران دانشجویی -تقریبا برای همه افرادی که آن ایام را از نزدیک تجربه کرده‌اند- دوران عجیبی است. دوره گذر از نوجوانی و پا گذاشتن در مسیر تازه‌ای به نام جوانی و دوران جایگاه پیدا کردن در اجتماع. در همین دوره هم هست که دغدغه‌های غیرشخصی و اجتماعی برای دانشجویان جدی‌تر شده و با جدا شدن از محیط خانه و خانواده، توجهشان به موضوعاتی فراتر جلب می‌شود. دانشجویی دوره شورهای سیاسی است و سوال و گشتن به دنبال جواب. مدتی است شبکه 3 سیما یک برنامه دانشجویی تازه را روانه آنتن کرده است؛ رادیکال 3 که توسط گروهی جوان و دانشجو ساخته می‌شود و در هر قسمت خود با دستمایه قرار دادن یک موضوع روز سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی، به گفت‌وگو با مهمانان برنامه -که عمدتا هم از میان چهره‌های شناخته شده و صاحب نفوذ و تاثیرگذار در کشور انتخاب شده‌اند- می‌نشیند. جام‌جم از پشت صحنه ضبط یکی از قسمت‌های این برنامه گزارش می‌دهد.
کد خبر: ۱۱۹۷۹۵۴

گفت‌وگومحور و آبرومندانه
تقریبا کمتر کسی پیدا می شود که ضرورت گفت و گو را منکر شود. امروز در جامعه ما بیش از هر چیز ضرورت گفت و گو در مورد موضوعاتی که گمان می رود برای عده ای از مردم دغدغه باشد، احساس می شود. یک برنامه تلویزیونی جوانانه در استودیویی در سازمان اوج تلاش می کند به همین موضوع بپردازد؛ گفت و گو.
اوج که در خیابان برادران مظفر تهران واقع شده، ساختمانی چند‌طبقه است که از بخش‌های جالبی چون کافه و حتی استودیوی ضبط تلویزیونی تشکیل شده و برنامه رادیکال 3 در آن ضبط می‌شود. در قسمتی که ما مهمان پشت صحنه برنامه برای تهیه گزارش از آن شده‌ایم، برنامه میزبان دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی کشور است و او مقابل سجاد بلوکات، مجری این برنامه نشسته تا بیانات اعلامیه گام دوم انقلاب را از منظر جهاد دانشگاهی و علم و فناوری در کشور تحلیل کند و به ارائه راهکارهایی در جواب مجری بپردازد. استودیوی رادیکال 3 ساده و کوچک و مختصر است و عوامل پشت صحنه هم انگشت‌شمارند، گروهی کوچک و البته بسیار جوان که با همکاری میان خود توانسته‌اند یک برنامه گفت‌وگومحور و آبرومندانه را در هر قسمت روانه آنتن و حتی در خصوص موضوعاتی چون بررسی ابعاد مختلف زندگی شخصی صادق هدایت، در جامعه جریان‌سازی کنند.
دور از خط قرمزها
علی زندیه کارگردان جوانی است که مدتی است به گروه رادیکال 3 ملحق شده و در تولید این برنامه همکاری می‌کند. او در خصوص محتوا و سبک و سیاق این برنامه چالشی به جام‌جم می‌گوید: ما از ابتدا قرار بود در رادیکال 3 حرف‌هایی بگوییم که سوال نسل جوان بود، اما هیچ‌وقت موقعیتی برای طرح‌شان فراهم نبود و پرسیده نمی‌شد. با این حال پس از تغییراتی که در مدیریت شبکه سه ایجاد شد، قرار شد تولید برنامه‌های جوانانه در این شبکه بیشتر شوند و دیدگاه‌های بیان‌نشده جوانان هم گفته شود. لذا به ما کمک کردند تا از خط قرمزها فاصله بگیریم و الان به لحاظ سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... هیچ خط قرمزی نداریم.
این کارگردان با اشاره به دعوت از مهمانان برنامه اضافه می‌کند: از ابتدا تلاشم این بوده که در دعوت از مهمانان و جنس گفت‌وگوهای‌مان با ایشان، از فضای استاد و شاگردی فاصله بگیریم و آنها در واقع به منزله یک پدر یا نوعی بزرگ‌تر، حرف‌هایی را پدرانه و دوستانه به ما بگویند. در این راستا بارها مدل برنامه را تغییر دادیم تا به هدف مدنظرمان نزدیک‌تر شویم.
زندیه تاکید می‌کند: ما عوامل پشت صحنه برنامه هم همه دانشجو هستیم و اکثرا در مقطع فوق‌لیسانس تحصیل می‌کنیم. معتقدم که این برنامه را کسی جز خود دانشجویان نمی‌توانست بسازد و برایمان مهم است که بتوانیم حرفمان را بگوییم و نتیجه بگیریم. به گفته زندیه پخش این برنامه بعد از تعطیلات نوروز هم ادامه خواهد داشت.
رادیکال 3 تهاجمی است نه تدافعی
سجاد بلوکات، مجری این برنامه تلویزیونی با توجه به رویکرد اجرایش در رادیکال 3 می‌گوید: ما از همان ابتدا نگاهمان این بود که برنامه‌مان تدافعی نباشد و به همین دلیل رادیکال 3 یک برنامه تهاجمی است؛ چراکه در بسیاری از موارد جامعه نیاز دارد تا سوالات صریحی از مسؤولان پرسیده شود. حتی اگر پاسخ دادن به سوال مطرح شده در اختیار مهمان هم نباشد، اما همین که مخاطب ببیند چنین سوالاتی از رسانه ملی پخش می‌شود، خود دارای نکات مثبتی است.
این در حالی است که در گذشته شاهد چنین مساله‌ای نبودیم و حتی این‌طور بیان می‌شد که طرح برخی سوالات باعث ایجاد شبهه می‌شود. نباید فراموش کنیم که ماموریت ما جواب دادن به مشکلات نیست، بلکه می‌خواهیم تنها گره‌های موجود را بیان کنیم. عده‌ای تا امروز تصور می‌کردند با مطرح نشدن مشکلاتی، سپر بلایی خواهند داشت تا کارهای خود را ادامه دهند، اما رادیکال 3 این سوالات را مطرح می‌کند و نه تنها ما، بلکه مدیران شبکه نیز از این موضوع واهمه‌ای ندارند.
او با اشاره به پخش شدن این برنامه در شبکه سه ادامه می‌دهد: اگر رادیکال سه قرار بود در شبکه دیگری ساخته و پخش شود که مدیریت آن در اختیار فردی میانسال و محافظه‌کار بود، حتما شاهد رادیکال فعلی نبودیم؛ ولی زمانی که مدیریت این اعتماد را می‌کند و هزینه‌های ساخت چنین برنامه‌ای را هم به جان می‌خرد، حتما اتفاق خوبی می‌افتد.
امیدوارم این اتفاق مثبت به جایی برسد که بتوانیم در سریال‌هایمان نیز شاهد آن باشیم و میزان شکستن خطوط قرمز تنها به برنامه‌های ترکیبی و گفت‌وگومحور محدود نشود.
البته برای رد شدن و حرکت روی خطوط قرمز باید طوری رفتار کرد که بتوان مصالح ملی را هم پوشش داد.
بلوکات افزود: باید این موضوع را هم بگویم که متاسفانه از نظر مدیران جمهوری اسلامی، مسائل امنیتی با مسائل قابل بیان مخلوط شده و تصور این است اگر درباره قیمت گوشت هم صحبت کنیم، یک مساله امنیتی است.
در حالی که اصلا این‌گونه نیست و تعداد مسائل امنیتی در کشورمان مشخص است. به عبارت دیگر هیچ‌گاه نمی‌توانیم با قومیت‌ها شوخی یا یک شبهه دینی را مطرح کنیم، اما معتقدم تعداد مسائل امنیتی به تعداد انگشت‌های یک دست هم نمی‌رسد و حتی خومان خیلی علاقه‌مند بودیم یک برنامه درباره مسائل امنیتی بسازیم، اما هنوز محقق نشده و گره کار هم از سوی شبکه نیست، بلکه هنوز نتوانسته‌ایم فرد مناسب را به عنوان مهمان دعوت کنیم. ورود ما به بیانیه گام دوم انقلاب هم به این شکل بود.
یعنی سعی کردیم درباره این موضوع هم اصل شبهاتی که درباره بند بند این بیانیه وجود دارد، از مهمان‌هایمان که عموما جوان هستند، بپرسیم.
به گفته بلوکات، دعوت از مهمانان مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی از جمله چالش‌های اصلی در ساخت این برنامه است. او خاطرنشان می‌کند: متاسفانه مسؤولان ما برای حضور در این برنامه ترس دارند و از آنجا که جنس برنامه ما تولیدی است، برخی از آنها این واهمه را دارند که نکند بعد از حضور در برنامه، صحبت‌هایشان را تقطیع کنیم؛ در حالی که یک برنامه حرفه‌ای هیچ‌گاه این کار را نمی‌کند.
البته کاری که ما در این برنامه انجام می‌دهیم، کاری است که دستگاه‌های نظارتی کشور باید نسبت به مسؤولان انجام دهند؛ همچنین معتقدم هرگاه رادیکال 3 نتواند رادیکال بودن خود را حفظ کند، حتما آن روز خواهد مرد.

چه مهمانانی در برنامه حاضر شدند؟
از جمله نکات قابل توجه در ساخت رادیکال 3، حضور مهمانانی متفاوت در آن است که در استودیوی برنامه حاضر شدند و به بحث و گفت‌وگو پیرامون بسیاری مسائل نشستند.
از جمله اصلی‌ترین این مهمانان می‌شود به احمد توکلی نماینده پیشین مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بحث دانه‌درشت‌ها، عباس سلیمی‌نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در بحث آیت‌ا... منتظری، پرویز امینی تحلیلگر سیاسی در بحث آزادی در جمهوری اسلامی، بهروز افخمی و جهانگیر هدایت در بحث بررسی و مرور زندگی شخصی صادق هدایت، محسن هاشمی‌رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران در بحث آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی، مرتضی امیری‌اسفندقه شاعر در بحث بررسی و مرور زندگی و آثار فروغ فرخزاد، ابراهیم متقی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در بحث استقلال در ایران، حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی کشور در بحث بخش علمی بیانیه گام دوم، مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگا‌ها در بحث بخش معنوی بیانیه گام دوم، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در بحث بخش اقتصادی و دکتر علی نادری در بحث مبارزه با فساد اشاره کرد.

زهرا غفاری
رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها