اعترافات یک روزنامه‌نگار چاق

با حواس جمع غذا بخورید!

من طی شش ماه گذشته ده کیلو وزن کم کردم و متوجه شدم کنترل احساسات منفی و مقابله با پرخوری روانی (نه گرسنگی واقعی) تاثیر چشمگیری در اصلاح الگوهای تغذیه‌ای و تناسب اندام دارد. من یاد گرفتم هنگام شادی یا ناراحتی به جای خوردن مواد پرکالری یک جایگزین روانی مناسب پیدا کنم.
کد خبر: ۱۱۹۷۸۰۱

مثلا به جای خوردن چیپس و نوشیدنی‌های شیرین، آدامس بجوم یا سبزیجات کبابی مثل بروکلی، کلم، کدو و لوبیا بخورم. حالا سوال اینجاست چرا برخی افراد رژیم می‌گیرند و بعد از رسیدن به تناسب اندام دوباره با پرخوری چاق می‌‌شوند؟ بد نیست بدانید براساس بررسی‌ها تقریبا همه افراد چه لاغر، چه متناسب و چه چاق در دو گروه‌ قرار می‌گیرند: آنها که آگاهانه مقدار غذای خود را محدود می‌‌کنند و گروهی که به محدود کردن فکر هم نمی‌کنند. در مورد گروه دوم باید گفت این افراد به رژیم غذایی به صورت دوره‌ای نگاه می‌کنند و بعد از این‌که به وزن ایده‌آل خود رسیدند، برنامه رژیم تعطیل می‌شود. این افراد به روان درمانی نیاز دارند تا بتوانند از یک برنامه همیشگی پیروی کنند و دچار اضافه‌وزن نشوند.
قطعا در سال جدید باید مراقب باشم وزنی که کم کرده‌ام برنگردد. والاس واتلز، متخصص مطرح تغذیه و رژیم‌‌‌‌درمانی در یکی از کتاب‌هایش که راجع به اصول غذا خوردن است نکته جالبی را بیان می‌کند.
او می‌گوید وقتی غذا می‌خوری دقت کن که ششدانگ حواست متوجه جویدن غذا باشد، حضور ذهن داشته باش و حس خوب غذا را تجربه کن، اجازه نده حواست پرت شود، از تمام حال و هوای جویدن غذا در ذهنت و قورت‌دادن آن لذت ببر. وقتی موقع خوردن حواس‌جمع باشی، طعم غذا به‌شدت معرکه و قوی است اما وقتی حواست پرت شود، آن طعم تقریبا ناپدید می‌شود و با بیشتر خوردن دنبال طعم می‌گردی. در واقع اگر با حضور ذهن غذا بخوریم و تمام حواس خود را به تجربه لذت بخش خوردن معطوف کنیم، مغزمان فرصت پیدا می‌کند تا حس سیری را به بدن انتقال دهد و آتش‌بس خوردن اعلام کند و نتیجه این کار یعنی داشتن تناسب اندام.

پریسا اصولی
دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها