نگاهی به برخی نامزدهای تک عکس خبری ورلد پرس فوتو

فاجعه در کادر

بنیاد ورلد پرس فوتو، بنیاد مستقلی است که هر ساله یکی از معتبرترین جوایز دنیای عکاسی را به بهترین آثار سال اهدا می‌کند. شش عکس خبری امسال به عنوان نامزدهای بهترین تک‌عکس معرفی شده‌ که در این معرفی کوتاه به سه عکس آن پرداخته‌ایم.
کد خبر: ۱۱۹۷۷۴۰

پسر مجیری
در منطقه حوزه آبگیر چاد یک پسربچه یتیم از کنار دیوار می‌گذرد که نقش‌های روی دیوار تصویری از وضعیت فعلی این منطقه است. منطقه‌ای که به دلیل منازعات سیاسی و البته خشکسالی فراگیر با یک بحران انسانی رو‌به‌روست و گروه تروریستی بوکوحرام با سوء‌استفاده از فقر مردم، کودکان را به خود جذب می‌کند. نقش‌های روی دیوار در پس‌زمینه عکس این کودک همچون کابوس‌هایی است که هر روزه بر ذهن این مردم آوار می‌شود. این عکس از مارکو گوالاتزینی است که بزرگ‌ترین پروژه عکاسی‌اش در رابطه با بحران‌های آفریقاست. خودش در رابطه با این عکس گفته است که این کودک به همراه بی‌سرپرست دیگر در یک مدرسه قرآن در آن نزدیکی زندگی می‌کنند و گاهی هم در خیابان‌ها می‌خوابند.
دختر گریان لب مرز
عکس دیگری که در فهرست نامزدهای نهایی بوده تصویری است از یالا سانچز، کودک گریان هندوراسی که توسط پلیس مرزی آمریکا از مادرش جدا شده است. تصویری که افکار عمومی را نسبت به سیاست‌های مهاجر‌ستیز دونالد ترامپ حساس کرد. ترامپ در سیاست جدیدی با نام تحمل صفر از جداسازی کودکان از مادرانشان به عنوان حربه‌ای برای جلوگیری از مهاجران غیر‌قانونی استفاده می‌کند. این عکس از جان مور یکی از عکاسان ارشد گتی ایمیج است که به مدت 17 سال از 65 کشور جهان عکاسی کرده است. او از سال 2008 به آمریکا برگشته و تمام تمرکزش را صرف مساله مهاجران و مسائل مرزی کرده است.
در جست‌وجوی جمال
رد یکی از مهم‌ترین پرونده‌های سال هم در فهرست نهایی ورلد پرس فوتو هویداست. این عکس پس از ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول ترکیه گرفته شده است. فردی از کنسولگری عربستان در حال کنترل خبرنگارانی است که به در کنسولگری چشم دوخته‌اند. عکسی از کریس مک گریس، عکاس استرالیایی گتی ایمیج. عکاسی خبری که در سال‌های اخیر در بسیاری از تحولات مهم دنیا از جمله سونامی جنوب شرق آسیا، نبرد موصل و نبرد با داعش در سوریه حاضر بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها