گفت و گو با دکتر بهنام ثبوتی، فوق تخصص عفونی کودکان

کنترل تب کودک را به‌دست بگیرید

تب در چه مقطعی از سن کودکان باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد؟
کد خبر: ۱۱۹۷۱۴۵

تب در نوزادان اهمیت دارد. اگر نوزاد در 28 روز اول بعد از تولد دچار تب شود باید با پزشک مشورت کرد. چون تب در این گروه سنی اهمیت بسیار زیادی دارد. در دوره نوزادی نباید برای تب خوددرمانی انجام داد. گروه سنی بعدی از نظر اهمیت در دوره شیرخوارگی بین یک تا سه ماهگی است. عمده علت تب در این دوره هم بیماری‌های ویروسی و نگرانی نسبت به دوره قبلی کمتر است اما مراجعه به پزشک ضروری است. بین سه تا 36 ماهگی والدین می‌توانند با کمک استامینوفن، پاشویه و تن‌شویه تب را کنترل کنند و اگر کنترل نشد به پزشک مراجعه کنند.
آیا هنگام تب باید شیردهی به کودک متوقف شود؟
خیر. چه در کودکان و چه در بزرگسالان، هنگام تب باید دریافت مایعات بیشتر شود. مایعات بیشتر به کنترل تب کمک می‌کند و شیر مادر، بهترین مایع است.
در کودکان درجه حرارت بدن چه میزان باید باشد؟
بهتر است در کودکان درجه حرارت زیربغل اندازه‌گیری شود. باید قبل از گرفتن درجه حرارت آن را خوب تکان بدهیم تا جیوه به زیر عدد 36 و 5/36 برسد. اگر این عدد به 3/38 و بالاتر برسد، مساوی با تب است و درمان‌های خانگی باید شروع شود. اگر قطره استامینوفن داده می‌شود باید تعداد قطره‌ها دو برابر وزن کودک باشد. اگر شربت استامینوفن داده می‌شود باید نصف وزن کودک برحسب سانتی‌متر مکعب باشد. مثلا به بچه 8 کیلوگرمی 15 قطره یا 4 سی‌سی شربت استامینوفن داده شود.
چه نوع تبی را باید جدی گرفت
تب بین سه تا پنج روز که بیانگر بیماری ویروسی است را با درمان‌های علامتی و داروی استامینوفن می‌توان کنترل کرد. اما تب بیش از پنج روز، نگران‌کننده است و نیاز به آزمایش خون، کشت خون و آزمایش ادرار دارد. چرا که بیش از پنج روز نگرانی مننژیت را داریم. در حال حاضر ما با عفونت‌های تنفسی مثل آنفلوآنزا، پارا آنفلوآنزا و آدنوویروس مواجه هستیم. واکسن سه ظرفیتی آن وجود دارد که در شهریور و مهرماه به کودکان بالای شش ماه تا سه سال، نصف دوز و به کودکان بالای سه سال با دوز کامل تزریق عضلانی می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها