پس از شکست مذاکرات بین ترامپ و کیم ، کره شمالی فعالیت های موشکی خود را از سر گرفت

اون دوباره موشک هوا می کند؟

برخلاف آنچه دونالد ترامپ اوضاع را «کماکان خوب» توصیف می‌کند، تحلیلگران و موسسات تحقیقاتی آمریکا می‌گویند کره شمالی نه تنها قصد خلع سلاح هسته‌ای خود را ندارد، بلکه مشغول آماده‌سازی خود برای پرتاب یک موشک جدید است. این مطلب نشان می‌دهد مقامات پیونگ‌یانگ به‌خوبی دریافته‌اند بدعهدی آمریکایی‌ها را حد و مرزی نیست و بنابراین باید بدون توجه به حرف‌های آنها امنیت خود را تامین کنند. دو نشست بین رهبران آمریکا و کره شمالی به‌رغم همه جنجال‌های رسانه‌ای تاکنون نتیجه‌ای جز شکست نداشته است.
کد خبر: ۱۱۹۶۶۳۵

حالا ده روز پس از آخرین دیدار ترامپ و کیم جونگ اون، آمریکایی‌ها می‌گویند تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد کره شمالی احتمالا برای پرتاب یک موشک یا یک راکت فضایی در آینده نزدیک آماده می‌شود؛ اقدامی که احتمالا به عنوان ضربه‌ای به روابط آمریکا ـ کره شمالی تفسیر خواهد شد. به گزارش ایسنا و به نقل از سی.ان.ان، این تصاویر ماهواره‌ای که ۲۲ فوریه توسط کمپانی دیجیتال کلوب گرفته شده افزایش اندک در فعالیت یکی از تأسیسات در سانومدونگ واقع در حومه پیونگ‌یانگ را نشان می‌دهد. کره شمالی پیشتر تعدادی از موشک‌های بالستیک قاره‌پیما و راکت‌های ماهواره‌انداز خود را در تأسیسات سانومدونگ سوار کرده بود. انتشار این تصاویر ارزیابی‌های متعددی را به دنبال داشته است. برای مثال وب‌سایت نورث ۳۸ نوشته است: تأسیسات پرتاب ماهواره سوهای که بخشی از آن به عنوان اقداماتی در راستای خلع سلاح اتمی منحل شده بود، در حال حاضر فعالیت‌های عادی خود را از سر گرفته است. به نوشته این وب‌سایت، چنین اقداماتی ظاهرا پس از ناکامی مذاکرات اخیر میان کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در هانوی شروع شده است.
موشک‌های بالستیک
شبکه خبری سی.ان.ان نیز از قول جفری لویز، مدیر پروژه منع گسترش تسلیحات اتمی آسیای شرقی در مؤسسه مطالعات بین‌المللی میدل بری گفت: ما شاهد تجهیزات بسیاری هستیم که در تأسیسات سانومدونگ فعال هستند و همچنین شاهد فعالیت‌هایی در راه‌آهن هستیم که احتمالا در آنجا بارگیری صورت گرفته و به تأسیسات سوهای برده می‌شود. وی افزود: به نظر من اسناد و مدارک به دست آمده از تأسیسات سانومدونگ و سوهای حاکی از یک پرتاب ماهواره‌ای است.
پرتاب‌های ماهواره‌ای از تکنولوژی مشابه موشک‌های بالستیک استفاده می‌کند و کارشناسان بارها هشدار داده‌اند که تلاش‌های کره شمالی برای پرتاب ماهواره به فضا احتمالا به آنها در ساخت موشک‌های بالستیک دوربرد کمک خواهد کرد. لویز هشدار داد: فهمیدن این‌که آیا کره شمالی برای یک موشک نظامی آماده می‌شود یا برای یک راکت فضایی غیرممکن است. وزارت خارجه آمریکا هنوز در این رابطه هیچ اظهارنظری نکرده است.
اوایل هفته گذشته نیز دو مؤسسه تحقیقاتی آمریکایی گفتند تونگ چانگ‌ری، مهم‌ترین سایت موشکی کره شمالی بازسازی شده است. این دو مؤسسه تحقیقاتی گفتند طبق شواهد، فعالیت‌هایی برای بازسازی سایت موشکی تونگ چانگ‌ری در جریان بوده است. ظاهرا این تعمیرات ظرف سه هفته گذشته صورت گرفته و در زمان ملاقات اخیر رهبران کره شمالی و آمریکا در ویتنام هم جریان داشته است.
آمریکا مقصر است
در همین حال، یک روزنامه دولتی کره‌شمالی در گزارشی نوشت: واشنگتن مسؤول ناکامی دومین اجلاس رهبران آمریکا و کره‌شمالی است که اواخر فوریه در ویتنام برگزار شد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، روزنامه دولتی کره‌شمالی به نام رودونگ سینمون گزارش داد: مردم در کره‌شمالی و کشورهای دیگر صادقانه و از ته قلب می‌خواستند که این اجلاس موفقیت‌آمیز بوده و نتایج خوبی به همراه داشته باشد، اما واشنگتن باعث شد که این مذاکرات بی‌ثمر بماند.
دومین اجلاس میان کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در هانوی، پایتخت ویتنام بدون توافق به پایان رسید. با این حال ترامپ این مذاکرات را «سازنده» دانست.
نشست اول رهبران آمریکا و کره‌شمالی نیز تابستان گذشته در سنگاپور برگزار شد، اما در نهایت با یک اعلامیه مبهم برای عاری‌سازی شبه جزیره کره از تسلیحات هسته‌ای به پایان رسید و از آن زمان، پیشرفت ملموسی حاصل نشده است. طی چند ماه گذشته روابط آمریکا و کره شمالی نوسانات متعددی داشته است، اما مقامات رسمی دو کشور تاکید دارند که مایلند به مذاکرات خود ادامه دهند‌. در این میان کشورهای کره جنوبی و چین نیز تلاش می‌کنند مذاکرات بین رهبران کره شمالی و آمریکا استمرار داشته باشد.
در دور نخست گفت‌وگوها مقرر شد آمریکا تحریم‌های کره شمالی را حذف کند و در مقابل این کشور به برنامه خلع سلاح هسته‌ای در شبه‌جزیره کره متعهد باشد، اما به فاصله‌ای اندک از مذاکرات آمریکایی‌ها تحریم‌های جدیدی را علیه کره شمالی وضع کردند و مقامات کره شمالی نیز گفتند فعالیت‌های هسته‌ای خود را پی خواهند گرفت.
بازی خوردن ترامپ
بعضی از تحلیلگران می‌گویند علت به نتیجه نرسیدن مذاکرات کره شمالی و آمریکا سادگی و نادانی رئیس‌جمهور آمریکا بود که فارغ از عرف دیپلماتیک دست به تصمیماتی ناپخته و نسنجیده می‌زند و همین مساله به ضرر او و کشورش تمام خواهد شد.
در این میان حتی برخی بر این باورند کیم جونگ اون، رهبر جوان کره شمالی طی دیدارهای گذشته دونالد ترامپ را به‌شدت بازی داده است‌.
برای مثال روزبه علی‌آبادی، تحلیلگر مسائل بین‌المللی مقیم نیویورک به خبرگزاری ایرنا می‌گوید: کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به‌دنبال مدارای سیاسی و دیپلماتیک با دونالد ترامپ،‌ رئیس‌جمهور آمریکاست، زیرا او را بازیگر قهاری در عرصه بین‌الملل نمی‌بیند.
به گفته علی‌آبادی، دیدار ترامپ و کیم از نظر سمبلیک شاید برای ترامپ بسیار مهم بود، اما نه تنها نتیجه سیاسی نداشت؛ بلکه هیچ وزن دیپلماتیکی هم نداشت.
وی در جواب این سؤال که آیا کیم جونگ اون واقعا قصد برچیدن تسلیحات هسته‌ای و تجهیزات مربوط را دارد، می‌گوید: نه، فکر می‌کنم حتی کیم وقتی به نوع رفتار این کاخ سفید و این کابینه و رئیس‌جمهور نگاه می‌کند، قصدی برای برچیدن تسلیحات هسته‌ای و حتی برنامه موشکی نخواهد داشت.
امروز پیونگ‌یانگ نوع برخورد واشنگتن با تهران را پس از برجام نگاه می‌کند. پیونگ‌یانگ یکجانبه‌گرایی آمریکا را در نظر می‌گیرد که از پیمان‌های مختلف همچون پیمان موشک‌های هسته‌ای میانبرد بیرون آمده است. اینها تاثیر بسیار منفی دارد. کاری که کیم انجام می‌دهد این است، زمان می‌خرد.

علی باقری
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها